Vad ska jag göra???

Lovve

Trådstartare
Jag är medryttare på ett New Foreststo, c-ponny. Hon är väldigt envis och bestämd av sig och gillar att göra som hon själv vill. När man binder upp henne i spolspiltan och ska rykta henne går hon fram och tillbaka så långt det går. Hon har också börjat med att lyfta hovarna när man ska borsta benen och fäktar med dom i luften. Hon brukar också skrapa med hoven i marken och ofta bajsar/kissar hon 5 minuter efter hon gjort så. Kommer man i närheten av tänderna så naffsar hon efter en. Jag vet inte varför hon gör allt det här. I början när jag skötte henne gick det mycket bättre. Dock har jag bara skött henne i 4 månader. Hon drar också iväg med en när man leder henne och ska man hämta henne från hagen brukar hon stå som fastfrusen när man satt på grimskaftet och går oftast inte förrens hon själv vill. Att rida däremot är hon pigg och framåt och lite stark. Det har hänt några gånger att hon blivit "rädd" för något och stuckit iväg men mer är det inte med det.
Förmodligen låter allt det här lite värre än vad det är men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Kanske är det för att hon har ont, eller brunstar hon nu?
Jag har faktiskt ingen aning.
Jag vill inte ryta åt henne eller smälla till henne men kanske är det det enda sättet? Eller ska man kanske bara ignorera vissa av sakerna hon gör?

Jag ska prata med hennes ägare om hur hon gör för det blir bäst om man gör samma sak när hon håller på så där.

Men nu skulle jag bli jättetacksam om jag kunde få era råd och åsikter. :bow:

/Lovisa

Sv: Vad ska jag göra???

Nu när jag läser meddelandet låter hon ju riktigt hemsk :crazy:
Det är hon inte men det är så hon gör som det står.
Just nu kör jag väl en slags blandning, ignorera vissa saker och säga åt henne på skarpen åt andra.
Men det hjälper ju inte.
Och jag vet inte vad som är fel.
Om hon har ont, inte trivs, har överskottsnergi eller ngt annat.

Är det ingen som har ngt tips eller ngn fundering??

Man måste försöka lista ut vilken väg man ska gå när det gäller såna här ideer som dom kan få för sig ,det låter som om hon inte har någon respekt för nånting, helt klart så testar hon dig!

Du säger att hon är envis och gillar o göra som hon vill ja! antagligen har hon fått göra det för mycket.
Vad gör hon när du blir arg på henne? blir du arg på henne?
Har du provat ledarskaps övningar nån gång? är hon likadan mot ägaren? hur är hon när du rider? har ägaren haft ut en veterinär den senaste tiden?
Hon gör ju dom här sakerna av en anledning! antingen så testar hon vart gränsen går, eller så kanske hon har ont nånstans.

Jag har en häst som jag precis har köpt som visar såna här tendenser
alltså brist på respekt, men hon har haft ganska så svårt i livet o har svårt att lita på en människa, det är det jag menar med att man måste lista ut varför dom gör så här o lösa problemet därefter annars kan det lätt bli fel, oftast ligger problemet hos oss själva.

BRA att du inte slår eller skriker. Då hade du antagligen haft det svårare att få en fin relation nu.

Brunst kan det vara. När ett sto brunstar "kissar" hon ofta men väldigt små mägnden. Man brukar även se det på bekben och svans för det brukar bli lite äckligt där när det torkar. Annars kan du ju fråga ägaren. Vissa ston blir riktiga häxor vid brunst. ;)

När du säger att hon ofta kissar/bajsar efter att hon varit "otålig" i gångene fick mig att tänka på att hon kanske är sådär "otålig" för att hon är kiss-/bajsnödig? Min häst säger alltid till när han blir kissnödig i gången, det gör många hästar men på olika sätt. Brukar hon ogilla att kissa på betonggolv, vägar och liknande? Vissa hästar vill gärna kissa på mjukt underlag som ex. i boxen eller på gräs. Du kan ju prova att ställa in henne i boxen en stund nästa gång och gå därifrån några minuter för att se om hon gör sitt där då.

Annars tror jag att du behöver visa henne att du har dina regler. Man ska veta att en häst kan inte förstå att den måste hålla sig bakom en "osynlig linje". Människor har ofta sånna och förväntar sig att hästen ska stå bakom dem. Lägg istället ett grimskaft på golvet där du har din "linje" och nu kan du vara bestämd med att hon ska stå bakom den. Hon får gärna gå runt, men hon ska stå bakom linjen. På det sättet visar du henne att du också kan bestämma, vilket gör att hon kommer få mer respekt för dig och kanske, om denna "otålighet" endast är ett sätt att trottsa dig, kommer hon att lugna ner detta beteende och du kommer att kunna hantera henne bättre. Ibland krävs det väldigt små saker för att lösa stora problem.

Min häst har riktigt jobbiga dagar ibland, när han är hemskt.. inte olydig men han "glömmer" vad matte sa. Testar sina gränser när matte ex. varit borta en vecka. Men såfort linjen ligger på golvet står han som ett snällt lamm och väntar. :cool: Han blir trygg när han får ett tydligt kommando. Och trygghet är nr 1 när det gäller hästar.

När det gäller resten så låter det lite som om hon inte accepterar att du bestämmer över henne. Du ska aldrig skrika eller slå, däremot kan du säga "jag skulle vilja att du gjorde såhär istället". :angel: Man måste psyka dom lite. Grejjen med hästar är att de är mycket starkare än oss. Du vet att piaff är roligt och det vill du göra med din häst. Men din häst vill inte, den tror inte att den kan. Du kan inte tvinga den. Däremot kan du lura den genom att göra allt du gör med den roligt och enkelt. Sedan utvecklar du det du gör och plötsligt piaffar hästen utan att själv tänkte på det. Då har du visat hästen att piaff var ju faktiskt både lätt och kul, och du har nu en häst med större förtroende för både dig och sig själv. Så bör all hantering och ridning gå till.

Om hästen inte vill gå in från hagen, prova att gå ex. runt henne. Få henne förvånad över något du gör, gör henne nyfiken. Tillslut kommer hon att ta ett steg i någon riktning och då berömmer du - gärna med en liten godisbit i början. Lådsas att ett steg var vad du ville. Så provar du igen. Beröm igen. Snart kommer hon tro att ni leker och du får en helt annan inställning från din häst. Gör gärna såhär när du inte ska ta in henne, eller gå in utan henne och gå sen tillbaka igen. Hon måste få en annan inställning till dig och hanteringen.

Jobba med hennes inställning.

Om du vill ha mer funderingar sen så får du gärna pm:a. Att ändra än hästs inställning är annars jätteroligt, och dessutom inte alls svårt i de flesta fall. ;)

Lycka till! :)

Tack så jättemycket för svaren :idea: :bow: . Jag ska testa lite nu med henne och hoppas att det blir bättre :D

2 isisar Vad menar du för slags ledarskapsövningar? Hon är ungefär så mot ägaren också fast ägaren har ju känt henne lite längre. Ägaren ryter också åt henne och ger henne en dask om hon inte skärper sig.
Jag tror inte att veterinären har varit ute där på sistonde.

tintilar Jag tror faktiskt inte att hon brunstar men helt säker kan man ju aldrig vara. Jag har testat en gång att sätta in henne i boxen när hon skrapar fast då stod jag och kollade på henne ( :o ) och hon kollade tillbaka. Och jag har inte precis tänkt på var hon helst vill kissa, ska vara uppmärksam på det nu.

Jag har börjat stretcha henne också. Och jag tror att det var efter det som hon började sparka med benen. Kanske gör det ont? Eller så ogillar hon det riktigt?

Att gå runt henne i hagen och så kan jag ju också testa. Redan nu ger jag ju henne godis när hon är duktig, kanske ibland lite för mycket. :crazy:

Jag har aldrig skrikit åt eller slagit en häst och vill inte börja med det heller så jag testar tacksamt alla tips.

Mvh Lovisa ;)

En häst som den du sköter visar tydligt brist på respekt för både dig och ägaren att ryta och daska till henne kommer ni ingen vart med, hon förstår inte varför ni gör så.

En kombination med ledarskap och en fast hand är nog den vägen ni ska gå.

Ledarskaps övningar är väldigt effektivt eftersom man imiterar hästarna som dom gör i hagen o med varandra alltså man pratar häst språk dom förstår inte varför vi ryter eller helt plötsligt får en dask på baken så gör alldrig hästar mot varandra.

Det finns många sidor där dom går mer ingående om ledarskaps övningar, men jag ska försöka ge dig några tips.

För det första är det av stor vikt hur du hälsar på hästen man går alldrig fram till hästen o klappar den på huvudet eller på mulen, det är ohövligt mot hästen.
Prova att låta henne nosa på ovansidan på handen om hästen har nosat så har den hälsat på dig, om hästen inbjuder dig så kan du klia den på manken så gör dom i hagen om man studerar dom.

Sedan göra övningar genom att flytta hästens bakdel genom att stå vid sidan av hästen böja hästens huvud mot dig ta pekfingret o tryck lätt på hästens bakdel om hästen inte flyttar sig så öka trycket succesivt så fort hästen flyttar sig så ta bort fingret, hästen ska alltså flytta sig för dig, gör samma sak på andra sidan tillslut när hon kan det här så får du nästan som ett magiskt finger, men det är viktigt att hon får eftergiften i rätt tid dvs att trycket i från fingret försvinner direkt när hon flyttar sig.

Sedan kan du få henne o rygga på ditt komando men det är det kraftigaste du kan göra mot henne, det är samma princip ta pekfingret på bogen tryck lätt öka succesivt om hon inte flyttar sig o se till att eftergiften kommer snabbt.

Ja sedan är det bara att fortsätta med att flytta framdelen att leda henne, hon ska gå bakom dig o hon ska stanna när du stannar alltså bakom dig, hon får alldrig gå förbi dig det är brist på respekt, hon får alldrig knuffas det är jätte viktigt visa vad som gäller med en fast hand.

En grej att kolla om hon har respekt för dig är att ställa dig vid sidan av hennes huvud tittar hon bort så respekterar hon dig inte tittar hon rakt fram så visar hon respekt.

Ja lycka till ! det är bara o träna

Tack!

Ska testa några av sakerna imorgon och hoppas på att det kommer att funka efter ett tag :)

Ja! ibörjan måsten man göra detta varje dag.

Lycka till! PM:a gärna hur det har gått!

Okey! Men jag har inte riktigt möjlighet att vara hos henne varje dag men jag ska försöka så gott det går.

Prata ihop dig med ägaren att ni gör dom här övningarna ett tag framöver.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 354
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar