vad ska jag göra?

J

janivista

jag har en tränare som jag tycker jättemkt om, jag kan prata med henne och hon är väldigt inrktad på sitsen.. om man nu kan beskriva det så. hästen har satt mkt muskler nu när jag har tränat för henne och hon har bättrats något enormt i galoppen... (hon är en foderhäst så har haft henne sen slutet av agusti och hon gick ridläger hela sommaren så såg förjävlig ut när jag fick henne)

men...
det känns ändå inte som om jag kommer någon vart, det händer ofta att jag inte får igenom henne ordentligt för jag vet inte hur jag ska göra..
eller det är svårt att beskriva, man kan rida på samma sätt en hel lektion o sen i slutet lossnar hon bara.. men det känns inte kul att rida i typ en timma utan att hon lossnar... när man vet hur fint hon kan gå... och dessutom bara har den enda timman på sig, då manegen är upptagen resten av tiden..

min mamma tränar henne för en annan tränare som är mkt mindre med sitsen(inte alls, vilket jag inte tycker är särskilkt bra.. )...
men för henne låssnar hon, jag vet att hon rider henne mkt "hårdare", kräver mer i början, men jag vet att när jag tränade för den tränaren så tyckte jag det känndes som om man drog alldeles för mkt i hästen, och jag vet att jag kommer tappa sitsen totalt om jag börjar träna för henne igen(har gjort det med en annan häst men inte med min nuvarande)..
dessutom kan jag inte prata med henne, jag är rädd för att hon ska bli sur på mig för det blir hon lätt och jag har bråkat med henne innan.. och det är INTE kul... då hon har väldigt mkt "makt" i stallet...

hur ska jag göra? jag tycker som sagt jättemkt om min nuvarande tränare.. men det kanske är mer "rätt" att rida henne för den andra? som jag vet är mkt duktigare....? eller..
det är så svårt..

snälla hjälp mig.. vad tycker du/ni jag ska göra?

Sv: vad ska jag göra?

Men alltså, du får henne att lossna när du rider själv? Om jag förstod det rätt, annars skulle du ju aldrig kännt hur fin hon kan vara.
Rid likadant när du tränar?
Eller jag kanske missförstod dig.
+ att har du inte en bra sits så kommer du inte kunna rida din häst rätt ändå i slutändan.

Om du var jag hade jag fortsatt för den tränare du har, sitsen är ju ändå grunden till all ridning. Eller som min otroliga, sitsinriktade tränare säger:

"skit i huvudet på hästen, vilken idiot som helst kan slita ner det så att hästen ser ut att gå fint men det är bara med en riktig sits som du verkligen kan få hästen att arbeta rätt"

Jag tycker det är jätteviktigt att kunna prata med sin tränare och blir tränaren då sur på dig kanske det inte ger så mycket oavsett hur duktig denna person är??

Dessutom så är det ju såhär med ridningen, det går inte fort att få till bra, hållbara resultat, tänk sedan, när du har en riktigt god sits vad mycket lättare allt kommer att vara!

men det är ju bara min åsikt, du måste ju känna vad som du tycker känns viktigast.

För din egen skull fortsätt att rid för tränaren som koncentrerar sig på sitsen för den är A och O i all ridning. Om du tycker det tar lång tid att mjuka upp hästen så försök skritta lite längre nästa gång innan ridpasset börjar och försök koncentrera dig på sitsen så kan du kanske börja jobba hästen lite längre än de sista 5minutrarna på träningspasset. Du skulle ju också kunna fråga din tränare om han/hon kan hjälpa dig någon gång att rida hästen mjuk och loss i sidorna så att du får känna på hur det är att rida hästen lite längre när den är lösgjord innan träningspasset är slut (fast det hjälper ju inte dig att lära dig rida hästen till lösgjordhet).

Säg vad du tänker till tränaren du har nu...kanske att du vill prova lite andra grejjer eller nåt sånt. Hon verkar ju vara lättsam att ha och göra med så om du pratar med henne så går det nog bra. Kan ju hända att det tar så lång tid som det gör att få hästen mjuk och följsam på ett riktigt sätt, och att den "hårdare vägen" inte ger samma resultat i slutändan. Be om tips om det finns några om hur du ska få till det snabbare!

Låter som en bra tränare,
det kommer säkert att lossna fortare o fortare snart.
Ibörjan lossnade min häst 15min mot slutet så jag har varit där
du är oxå. Nu är hon loss från början nästan. Så kämpa på
det kommer!

Att din tränare är så noga med sitsträning är bra. Hon/han vill ge dig och din häst en bra grund att bygga på. Det kan kännas tråkigt ibland när man inte "kommer någon vart" , men det lossnar sedan och då har ni en stabil grund att bygga vidare på. Grunden måste få ta tid att sätta annars brister den senare. Håll ut! Tror inte alls du ska byta tränare.

jag har bestämt mig för att behålla min tränare..
hon ´hjälper mig verkligen och ser alla småfel man gör..
hon lossnar och går super den sissta tiden av ridtiden och det blir väl kortare och kortare..
tack för alla råd =)

ja, gör det det låter klokt. det viktigaste är att man kan prata med sin tränare och att det är kul att träna, för då lossnar det förr el senare!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 554
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar