Vad ska jag göra??

F

Fullblod

Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering eller så får jag helt sonika köpa nytt, men jag vet verkligen inte vilket som är det bästa i längden. Behöver jag säga att pengar inte är det som jag har mest av:mad:.
Transporten i fråga som jag har nu är en gammal Boj Bravo av årsmodell 90 eller 91 (minns inte riktigt). Mattan på baklämmen är totalt kaputt och måste onekligen bytas snarast (helst igår), golvet måste bytas då det börjar att ruttna upp i en av kanterna, sparkskydden är inte vad de borde vara, väggarna på sidorna och en delen fram är rätt ok och skulle nog klara sig med bara lite färg, fronten måste bytas då den börjar att ruttna å fönstret har fått ett stenskott så även där måste jag köpa nytt, dörren har fått en del stryk och skulle behöva bytas plyfa i alternativt byta dörr men jag tror inte att de nya bravodörrarna får plats dessvärre, kulhandsken fram måste bytas genast då transporten helt utan anledning helt plötsligt har släppt från bilen när häst lastas:eek:... elen behöver en översyn och diverse lampor bytas ut, kabeln mellan bilen och transporten behöver bytas då det är glapp, överluckan i bak behöver bytas ut eller målas samt fixa till gångjärnen, skulle vilja se om man kunde få baklämmen att bli lite lättare att öppna och stänga oxå, de nya har ju någon form av dämpning som inte min har. Ja det var väl det mesta tror jag... Den är enkelaxlad förresten.
Om man istället då tittar på att köpa ny eller "ny". Problemet med det är ju att när man nu är ute och letar så finns det ju inte en enda transport du kan köra lagligt med häst i på B-kort. Visst kan jag se till att ta migg E-kort men det kostar ju oxå en del pengar dessvärre. Ska man köpa nytt skulle jag ju helst vilja ha en boj igen då jag är oerhört nöjd med den jag har haft nu i snart 20 år, men vad har ni för rekomendationer??
Vad ska jag göra? Behöver verkligen lite tips för hur jag ska göra. Vore jättekul med en ny boggi som jag vet att damen skulle älska men det kostar ju pengar. Renoveringen kostar ju inte lika mycket NU men i slutändan så är det svårt att säga vilket som är bäst. HJÄLP!!

Sv: Vad ska jag göra??

Sälj!!! Köp ett nyare släp. Jag köpte mitt släp nytt -05 (ifor williams) Nu är den snart slutbetald:banana::bump: kostar mej ca 600 i månaden =1 tröja och några påsar godis och en öl..
Värt varenda krona att veta att man kan köra hästen tryggt.

/LL

eg svar till båda... men hur gör man då med det faktum att man egentligen inte ens får lasta en häst i släpet om man ska köra lagligt med b-kort?? Eller är det så att jag helt enkelt måste ta mitt e kort nu??

Vad är det för låg dragvikt på biln? Eller är det en tung häst?

Jag körde lagligt med halvblod och dubbelaxlat släp till både Volvo 945 och Saab 9000. Med bara B-kort alltså.

Ta ditt E-kort:laugh: Jag kör upp för mitt den 22:a okt. Längtar efter att kunna koppla på mitt släp på en lite starkare säkrare dragbil!!
Skrivningen va busenkel. Totalkostnad för mitt kort blir 4100:- Då är det för teoriböcker, lämp, skrivning, 2körlektioner och körprovet. (räknar kallt med att klara uppkörningen)
Ett par lektioner är bra att ta för att gå igenom säkerhetkontroll mm.

Lite ot men min nye dragbil hämtades igår (förhoppningsvis blir det köp) En Land Rover Freelander td4 med automatlåda ifrån -05. Jag är väldigt impad av den såhär långt. Till och med Toyota frälste sambon gillade och godkände:eek.
Fantastiskt bra växellåda och pigg som en mört!!

Så ta ditt e-kort!! kunskap kan ingen ta ifrån dej:laugh:

/LL

(var väldigt försiktig med Freelandern, det är den bilen i modellparken som LR inte vill kännas vid)

Jotack, har allt läst allt om dem. Men denna modellen med bmw motorn ska vara den bästa och den med minst problem. Den är fullservad och verkar gå bra, är även vän med bilhandlaren så jag tror inte han lurar mej att köpa en dålig bil.
Så jag hoppas att den ska vara bra. Delarna är heller inte dyrare än vad de är till min nuvarande bil, och ingen bil kan vara sämre:crazy: finns ingen möjlighet i världen..... ALLT har krånglat med den och lite till. Då är det ändå ingen "gammal" bil (omega ifrån 03) Sämre skit har jag aldrig haft, visserligen skön på långkörningar (om man hinner med dem mellan verkstads besöken:devil:)

/LL

Vi provade just Freelandern, då hade vi RR och goda kontakter med LR, men blev absolut avrådda särskilt om vi skulle dra med den. Efter provkörningen förstod vi vad de menade...

Okay, jag tycker den är väldigt fin att dra med? Stark och pigg automatlådan funkar super. Har en Ifor Williams släp (de är rätt tunga att dra) Men man kanske uppfattar saker olika. Va det en Td4 automat ni provkörde?

Vi provkörde faktiskt tre olika, just för att vi vägrade tro att det kunde vara så illa som det påstods...

.. så egentligen är det bara däcken som är okej eller? ;)

Sälj den till någon som vill transportera grejer i den och köp en ny begagnad.

De flesta enaxlade kan du väll dra en häst i om du inte har en väldigt lätt bil?

... eller tung häst :)

Min Trane fick ta 650 kg last, så allt för stor häst blev det ju inte om det skulle vara lagligt. Totalvikt 1300 kg, by the way...

Okay, då har vi helt enkelt olika uppfattning om bilens dragförmåga:)
Har provat lite olika suv bilar i samma storlek (crv, suzuki, rav4, x-trail) tycker freelandern slår de andra.
Visst finns det säkert bättre om man går upp i storlek på bil, men jag vill ha en bil i denna storleken. Vi är 2 i familjen och 1 labbe, så större blir onödigt. Omegan är som ett flaggskepp i jämförelse, och vråltörstig och dessutom klen att dra med (får ligga på 4:an och dra för att den ska orka och den drar ca 1,7 l/mil)

Men tack för åsikt om bilval:)

TS! sorry för vårat skapliga trådkap

/LL

Jag har en saab 95 och får bara dra 1310 med b-kort... ska jag köpa ett annat släp vill jag definitivt ha en boggie och alla jag har kollat hittills är det i INGET som får dra ens 600 kg:eek:... har ett halvblod på 170 å hon växer fortfarande så 550-580 kg är inte lagligt enligt mig:(...

OK, hur mycket får bilen dra med BE? Det är ju inte världens mest kompetenta dragbil om man säger så... (oavsett vilket körkort man har)

Jag får dra 1800 på BE... inte så mycket det heller men köpa ny bil OCH nytt släp är på tok för mycket just nu=(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 381
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈