vad ska jag göra och vad kan det vara?

K

Kissan

Min häst trampade för några veckor sedan på en sten och fick en liten, liten spricka i sulan. Hovis kom ut och kollade på det och han var lite öm när vi undersökte med visitertång, men varken halt, varm eller svullen. Hovis tyckte att vi skulle avvakta och se.

Efter ytterligare en vecka eller två blir hästen lite svullen i benet och markerar lite på det, det fanns även en liten värme på utsidan av hoven. Hovböld tänker jag, veterinär och hovis. Vi börjar karva lite där sprickan har varit och hittar en "urgröpning" därunder som verkligen ser ut som en sten. Men ingen böld. Vet. rekommenderar ett våtvarmt omslag för att se om de kan dra ut ev böld. Vi tar också av skon och hästen får endast gå med galoppbandage i sjukhagen några dagar.

Värmen i hoven och svullnaden i benet försvinner med en gång och även om han är öm på det utsatta stället markerar han ingenting. Han har aldrig feber eller något likande och äter och dricker precis som han ska.

Efter ytterliggare några dagar slår vi på sko med sula och tjärdrev därunder. Dagen efter är han jämtjock i benet! Han går super, ingen temp, värme eller puls, men benet är mycket tjockt??? Jag vet seriöst inte vad jag ska göra eller vad det kan vara, hästen är liksom som vanligt förutom att benet är svullet!

sorry för långt inlägg, men är det någon som har tips och råd vore det super om ni kunde dela med er av det till mig:)

//Kissan

Sv: vad ska jag göra och vad kan det vara?

ok. Det kan inte ha att göra med att vi slog på en sko med sula då? Tycker just att det är mystiskt eftersom han verkligen inte har några andra symptom förutom just svullnaden? Han har lätt att få lite utfyllda ben och jag funderar på om det inte är något (läs sula eller tjärdrev) som ligger och trycker?

Om han hade varit halt, varm i benet/hoven eller haft temp hade jag inte tvekat en sekund liksom...

Vad som är underliggande orsak till att hästen svullnat kan man ju inte ge svar på så här på ett forum. Personligen väntar jag aldrig om det uppstår nåt med hästarna och tar hellre en klinikresa för mycket. Även om hästen är ren i sina rörelser är det ju nåt som påverkar fysiskt i och med att den blir svälld och det skulle jag vilja ha reda på vad det är.

Hej, det är spännande att läsa det du skriver då jag har råkat ut för något liknande. Eller, det började iaf troligtvis med samma orsak.
Haft en kass hovslagare en kort period, tappsko efter tappsko, tillslut var det inget kvar. Tog tillbaka vår gamla hovslagare. Hästen fick gå barfota på mjuk mark i 3 veckor. Sedan hux flux, blockhalt, kunde inte stötta mer än på tån. Men var inte svullen. Dock lite varm i benet. Fick lite feber.
Tog upp hovis. Han gissade på en vrickning.
Det blev inte bättre, tog upp vet. (Hon var ingen stjärna på ben), hon gissade på böld eller stentramp. Sulan var mjukare än vanligt och ömmade. Vi la våtbandage och han fick stå inne. Dagen efter, samma sak, vet. tillsammans med en spec.hovslagare kom upp. Började karva (den hovslagaren är lite glad i att skära, på gott och ont). Hittade inget förutom en liten samling sårvätska i tån. Jag tyckte att det vore konstigt om detta var orsaken då han stöttade på tån. Men vi lyssnade på vet som gissade på att han trampat på en sten. på med gips och stå inne två veckor och sedan ut i rasthage tills han fick på en ny sko.
För att komma till mitt första råd: Vet. ville att han skulle ha sula under skon. Men hovis som har arbetat i branschen i 100 år sa att detta gör sulan svagare, den måste utsättas för lite slitage för att bli starkare. Sen bildas det även fukt innanför sulan som kan skapa problem. Sedan kan vissa hästar vara känsliga för tjära. Vi struntade i sulan och det gick kanonbra.

MEN Nu, två månader senare. Hux flux, blockhalt igen. Denna gång blir det lite bättre efter några dagar. Men fortfarande stöttar han bara på tån. Nu har han skor och är hårdare i sulan. Därför känns det itne som att det skulle vara en sten den här gången. Men symptomen är detsamma. Ringer hovis, säger röntgen, Gissar på något i hoven eller i benet, ringer vet, gissar på sten igen, säger röntgen.
Imorgon ska vi in till klinik och hoppas att det inte är något allvarligt. Som sagt, mitt andra råd: Jag skulle rekommendera dig att också ta hästen till klinik och kolla igenom ordentligt.
Hoppas inte jag snodde din tråd för mycket :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 519
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 405
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka