Vad ska jag göra nu.... Hoppet ute och tiliten borta.

Sv: Vad ska jag göra nu.... Hoppet ute och tiliten borta.

Jag vet inte hur du har gjort nu och hur ert hem ser ut men finns det ingen möjlighet att ha honom skild helt från barnen? Har du bara en hund för tillfället eller fler?

Har du fler tycker jag inte att det är något problem att stänga undan hundarna i ett hundrum och helt enkelt inte låta dem umgås med barnen tills barnen blir lite äldre och mindre klumpigare. Hundarnas liv behöver inte försämras om man aktiverar och beter sig som vanligt men att de helt enkelt inte får vara med 24/7. Har man en hund med resursförsvar och osäkerhet så får man acceptera att de inte kan umgås med små barn.

Hur gammal är han? Du tror inte att det kan vara en period i hans liv där han är extra osäker? Speciellt om han blivit omplacerad på prov tidigare och det har spätt på hans osäkerhet. Samt att han är ganska högaktiv. Det kan ju lugna ned sig med tiden.

Det finns agilitygrupper på facebook där någon kanske är intresserad av en aktiv heeler.

Hunden är precis fyllda tre år och nej det är ingen period. Vi har haft det så här i två år nu. När sonen blev rörlig började vi stänga undan hunden. Han skvätte på sonens leksaker och försökte jaga bort honom. Beteendet har jag fått hyfsad koll på, han KAN vara lös med oss i lagom doser så länge jag är med. Men osäkerheten är kvar och blir han trängd så smäller det.

Jag har en hund bara. Han har ett eget rum med barngrind där han ser och hör oss. Jag kan ordna ett utrymme i gillestugan men då ylar han efter mig/oss... Han avskyr att vara utestängd och jag ser att han får allt svårare att acceptera det ju längre vi haft det så här. Ytterligare tre år känns inte som annat än en förlängd plåga faktiskt...

Finns en heelergrupp på fb, är du med där? Kanske nån finns där som är intresserad.

Jag förstår att du vill testa allt först, det skulle jag också göra. Vi kastrerade tidigt då vi uppfattade honom som alltför kaxig redan som liten. Idag tror jag att det var osäkerhet, och idag har vi en hund som absolut är att betrakta som osäker även om han spelar ballaallan ibland.

Men som sagt, man prövar ju allt, håller tummarna för er!

Tyvärr har jag inget att tillföra, mer än att jag tänker på dig o skickar en massa styrkekramar!
:cry:

Det kan faktiskt vara en idé att ta upp detta på heelerforumet på FB där det är många heelerägare. Det är inte omöjligt att det finns någon heelerägare där utan småbarn som är intresserade av att ta över honom om det kommer upp en diskussion.

Jag har sett annonsen på honom som fanns på heelerklubbens sida och den sa ju ingenting om själva hunden. Det kanske är en idé att gå ut direkt till heelerfolk och berätta om era problem, så kanske någon som känner rasen nappar. Det finns många heelerägare utan barn/med äldre eller vuxna barn som kanske vill ha en heeler till eller kanske mist sin gamling och vill ha en ny. Tror det är bättre skriva direkt om hur han är, istället för en liten annons där man får fakta efter kontakt - lätt det blir en del kontakter som försvinner då istället för att direkt få ev intressenter som vet om problemen redan från start.

Starta en tråd på FB (det finns till och med två FB-forum för heelerfolk) om problemen och se vilken typ av respons du får och hur andra där kanske kan hjälpa, tipsa osv. Jag tror det finns många heelerägare som kan känna igen vissa av problemen och som kan råda eller avråda. Det mesta är så pass öppet i rasen att jag tycker man ska kunna göra så och eftersom uppfödaren inte har möjlighet att hjälpa dig, så kan det vara vettigt att söka hjälp hos andra heelerfolk som kan rasen.

Jag har själv två heeler och den ena är en mycket aktiv smart tös, men som även är ganska reaktiv och hon har svårt för vissa barn och då främst småbarn i åldern 1-4 år som har snabba och oförutsedda rörelser, men för mig är det inget större problem då jag inte lever med barn dygnet runt. Jag har barnbarn och det yngsta är fortfarande i "fel" ålder, men det fungerar så pass att jag har stenkoll när dom är på besök då barnet självt är väldigt hårdhänt och orädd. Min hund biter iofs inte, men kan försöka skrämmas genom att skälla och snappa i luften, men hon har lärt sig gå undan så hon får vara ifred när hon är trött - sen måste jag se till att hon verkligen får vara ifred. Jag försöker även uppfostra barnet så hon låter bli just den hunden - inte alltid så lätt. Dock tycker hunden om båda mina barnbarn och pussas, blir glad när dom kommer osv - men tycker helt enkelt att det yngsta barnet (3 år) är "för på och för mycket" efter en stund och när jag inte har stenkoll så får hundarna helt enkelt vara avdelade stundvis från barnen.
Dock är det nog svårt att leva så jämt med barn 24 timmar om dygnet med en sådan hund - det blir för jobbigt helt enkelt för alla parter.

Senast ändrad:

Hunden är precis fyllda tre år och nej det är ingen period. Vi har haft det så här i två år nu. När sonen blev rörlig började vi stänga undan hunden. Han skvätte på sonens leksaker och försökte jaga bort honom. Beteendet har jag fått hyfsad koll på, han KAN vara lös med oss i lagom doser så länge jag är med. Men osäkerheten är kvar och blir han trängd så smäller det.

Jag har en hund bara. Han har ett eget rum med barngrind där han ser och hör oss. Jag kan ordna ett utrymme i gillestugan men då ylar han efter mig/oss... Han avskyr att vara utestängd och jag ser att han får allt svårare att acceptera det ju längre vi haft det så här.
Ytterligare tre år känns inte som annat än en förlängd plåga faktiskt...

Hej Skogstrollet, jag förstår din plåga, jag har varit i samma situation.

Men jag hade/har 0-tolerans mot en sådan hund i familjen (för barnbarn OK, då kan man stänga in hunden under besök men för familjehund och egna barn, nej).

Vardagslivet blir olidligt och det behövs inte ett bett utan ett snabbt nafs mot ansiktet kan räcka för att ett barn med sin sköra, mjuka hud kan bli vanställd för resten av livet. Ett bett i en hand behöver inte heller vara hårt för permanent skada. Barn är mjuka. Barn växer och är känsliga för sitt utseende.

Jag kände att jag inte skulle kunna leva med skulden resten av mitt liv om det hände något och efter första morret eller möjligtvis andra fick en älskad hund avsluta sitt liv.

Mina barn är nu vuxna och har egna barn, många hundar har passerat i mitt liv sedan barnen var små och jag kan tänka tillbaka på den här speciella hunden men jag ångrar inte i denna dag mitt beslut.

hade det varit en tik och jag inte hade så många hundar, hade han fått komma hit. För jag tror han skulle vara skitkul att jobba med.
jag är lite lat, så behöver en aktiv och lite galen hund för tex vilja köra lydnad. Man får så mycket gratis när de är lite tokiga :D

Ja detta inlägget var ju smart, för det hjälper ju inte dig. Men tänk om någon såg potentialen (stavar man så) i hunden, för det tror jag han har.

Jag har varit öppen i alla annonser att hunden har mkt motor, är signalkänslig med hög integritet och omplaceras pga av att han inte fungerar i barnfamilj. Kanske blandar du ihop annonsen du sett med mina för jag har haft flera ute.

Jag är medlem i båda rasgrupperna på fb och har varit öppen med problematiken, flera uppfödare är insatta och har tipsat andra om min hund. Jag vägrar gå ut med en "hjälp mig annars avlivas hunden annons", jag har svårt att se hur det skulle locka rätt person. Jag har redan fått erbjudanden från folk som gärna tar en aktiv hund för de har ju stor tomt.....

Ett stort problem är, hur hittar man rätt hem till en hund man VET kan bita ett barn...? Det är ett stort ansvar och jag är osäker på om jag kan identifiera rätt person till honom?

Hade vi inte haft Ruben hade jag gärna tagit honom, hoppas verkligen det löser sig.

Det är väldigt svårt när de visar sådana tendenser åt barnen. Jag fick samma problem med min vovve. Han var sju "sjuk" och hade ont, men han började göra utfall mot sonen som då var 19 månader. Det var bara i luften då, men tänk när det verkligen händer och det blir ett riktigt bett...

Den var en av orsakerna till att vi valde att ta bort honom, men han var ju även sjuk. Jag hade aldrig kunnat leva med att veta att det var mitt fel att mitt barn blivit biten.

Men man kan ju omplacera till barnfritt hem. Många annonser där de står att hunden ska till just barnfritt hem för allas bästa, och jag tycker inte alls det är konstigt!!

Hoppas det löser sig, jag vet vilken hemsk sits du sitter i!! :(

Jag har varit öppen i alla annonser att hunden har mkt motor, är signalkänslig med hög integritet och omplaceras pga av att han inte fungerar i barnfamilj. Kanske blandar du ihop annonsen du sett med mina för jag har haft flera ute.

Jag är medlem i båda rasgrupperna på fb och har varit öppen med problematiken, flera uppfödare är insatta och har tipsat andra om min hund. Jag vägrar gå ut med en "hjälp mig annars avlivas hunden annons", jag har svårt att se hur det skulle locka rätt person. Jag har redan fått erbjudanden från folk som gärna tar en aktiv hund för de har ju stor tomt.....

Ett stort problem är, hur hittar man rätt hem till en hund man VET kan bita ett barn...? Det är ett stort ansvar och jag är osäker på om jag kan identifiera rätt person till honom?

Ah jag har bara sett en annons och det var på heelerklubbens forum. Och självklart förstår jag man inte skriver avlivningshotad i annons, för det är att be om problem.

Han har bitit någon än ? eller är det så att han bara varnar. Min ena kan smälla ihop tänderna rejält nära det hon inte gillar (främmande närgångna hundar t ex), men hon gör det för att varna, inte för att träffa och hon träffar aldrig. Dock kan nog vilken hund som helst göra det till slut om det blir för mycket, så därför utmanar man ju inte ödet i onödan.

Jag kan förstå att man inte vill chansa med små barn här, för det kan ju gå så långt en dag att han faktiskt träffar i trängt läge. Men attans jag kan tycka det borde finnas någon utan småbarn som vill ha en aktiv hund som hänger med i ur och skur på roligheter. Kanske det inte går att få tag i en tävlingsmänniska, men en aktiv som är ute mycket i skog och mark och låter hunden få småtrixa lite med olika aktiveringar.

Jag är egentligen oftast mot kastrering, men i det här läget så skulle jag nog prova det om jag vore dig - det är ju lite av en sista chans och det kan ju faktiskt bli bra. Om inte annat kanske det blir bättre och med det gör att han är lättare att omplacera till rätt människa.

Han har bitit min sambo två gånger i handen när sambon kommit uppifrån för att ta något förbjudet från honom. Sambon är inte hundmänniska, jag själv kan ta märgben från hunden om jag gör det på rätt sätt.
Sonen fick bitmärken i gummistöveln idag...
Hans markeringar börjar bli mer än markeringar och något måste göras innan tröskeln överskrids, hunden lyckas göra sonen rädd (beteendet lönar sig) eller befästs.

Jag ska lägga ut annonser och fråga runt på facebook igen. Jag får ont i magen bara av att tänka på det.
Och han är nog nöjd som aktiv sällskapshund, han måste inte arbeta dagligen för att vara tillfreds. Framför allt vill han vara MED sin familj, det får han ju inte nu.

Usch vilken jobbig sits och jag förstår det är förtvivlat läge nu :( Just om barnet även blir rädd gör det ju att hunden kan triggas än mer av det.

Fasen att det är "fel" ras, annars hade han varit välkommen hit... :(

En väl utformad facebookannons som går att dela är inte fel. Jag skulle snabbt kunna sprida den till X antal hundra mycket seriösa och aktiva hundmänniskor, som i sin tur har ännu fler vänner. Det är ALLTID lättare att sälja hund via kontakter än via annonseringssidor.

Lockande, men jag har inte plats i budgeten för hundar som inte försörjer sig:p;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka