Vad ska jag göra med vårt sovrum?

lady_vip

Trådstartare
Nu är det verkligen dags att göra vårt sovrum till ett trivsamt rum, men jag vet inte alls hur jag vill ha det, lite tips på möbler/lösningar hade varit underbart!!

Så här ser det ut i stort sett:

Sängen, jag har en väggtext som jag köpte billigt bara för att det skulle hända nåt mer. Vi har några ikea-pallar som sängbord, så nån lösning där hade varit skönt. Sänggavel, överkast osv vill jag också ha nåt annat.
kyrkansadellgenheten003.jpg

Här har vi ett skrivbord, ikeas man "designar" själv, vitt med snirkliga ben. Rörigt nu eftersom vi väntar på elektriker, annars hade jag slängt in en bild.
kyrkansadellgenheten005.jpg

Vårt "gatt", här står en byrå och en stol nu, tänkte ta en ny bild i morron, har inget lyse:angel:
kyrkansadellgenheten004.jpg

Jag vill ha myskänsla!! Gärna färger, men lugna färger, gärna textilier, men det måste gå att städa lätt. Som alla andra saknar vi förvaring och skrivbordet funkar inte riktigt som det ska. Dessutom behöver vi ev. lite mer skrivbordsplats för att min sambo ska kunna skriva musik.
Gärna någon slags avdelning mellan skrivbordsdelen och sovdelen.

Sv: Vad ska jag göra med vårt sovrum?

Vi har ett pyttelitet sovrum, men behövde mer förvaring, så vi byggde garderober runt sängen. Ovanför har vi överskåp och sen en hylla emellan som nattduksbord. Tyvärr har jag bara en dålig bild på lampan vi fick av sambons föräldrar, men den visar rätt så bra hur det ser ut. Man får en idé i alla fall.
normal_sovrum.jpg

Vad fint! Så hade jag väldigt gärna gjort, men det är dem där förbannade snedväggarna som sätter stopp...

Det ser väldigt litet ut, hur är måtten?

Har ni tänkt göra något åt väggarna? Tror det skulle ge ett lugnare intryck att ha grått i hela rummet.
Sedan skulle det vara jättesnyggt att hålla sig till vita möbler alternativt svart och vitt.
Tex den här gaveln:
82310_PE208046_S4.JPG

Och några passande sängbord, kanske i den här stilen:
79345_PE202932_S4.JPG

Vet inte riktigt hur mycket ni vill lägga ut men Mio har en serie som är jättevacker: Amelie

amelie_14557a.jpg

Brantevik från EM är också fin.
ProductCatalogBinaryLoader.axd

När det gäller förvaring så är det svårt. Iallafall om man vill hålla rummet någorlunda "rent".

Men en sak jag tänkte på ang skrivbord, sätt en skiva i den "smatten" där du skrev att ni har en byra och en fåtölj. Härligt att kunna se ut genom fönstret när man jobbar också!

Senast ändrad:

Rummet är avlångt, ca 5.50 långt, vid sängen är det ungefär 2.80, lite kortare på den andra väggen eftersom garderoberna står där. Gattet är 1.65 brett ungefär och ca 1.20 djupt.

Jag vill också har skrivbordet i gattet, tycker det hade varit ett bra sätt att använda det utrymmet, och funderar på att sätta upp en mönstrad tapet med grå grund där för att dela av lite och att det händer något. Vita skira gardiner.

Vita möbler är min grej:angel: Hatar när damm syns så svart går bort av den anledningen, jag hade dammat ihjäl mig:D Båda de vita sängarna du visade faller mig i smaken, men min sambo är ganska lång så han vill inte ha fotände på sängen och det gör att så många snygga faller bort, därav min hemmagjorda nödlösning.

Den gråa färgen är också en kompromiss, jag ville ha grått i hela rummet, men sambon ville bara ha en grå vägg. Eftersom rummet är långt blev det de båda väggarna på kortsidan som fick färgen för att trycka ihop det lite.

Nu har vi funderat och kommit fram till att byta plats på skrivbord och byrå och köpa in en byrå till. Sen måste vi hitta någon slags hylla för pärmar osv som kan stå vid skrivbordet, men där funderar jag på en halv Billy med vitrindörrar.

Den stora frågan är sänggavel... Varför gör IKEA en massa 160-ramar?? Stör ihjäl mig på att om jag råkar hitta någon jag gillar är det 160 eller svindyr... Kanske skulle köpa nån vit tråkig och göra nån fint av det, men vad?

Om du googlar lite eller kollar på t.ex. www.hemmakanalen.se kan du antagligen hitta beskrivningar på hur man gör en sänggavel. I förra numret av tidningen Hem ljuva hem hade de en sovrumsspecial inkl beskrivning av sänggavel. Den de gjorde där ser så enkel ut, men ändå snygg, så att jag funderar på att göra en sådan när mitt sovrum är klart. Vilket århundrade som helst...;)

Tipsar om att det finns andra möbelbutiker än IKEA som har sänggavlar samt butiker som bara säljer sängar.:)

Tycker jag har kollat de flesta butikers säng-utbud, de som finns på nätet iaf, men jag får nog masa mig ut och kolla också. Ska kolla ditt tips nu!!

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Hemmet Jag och min sambo hade förr 120 säng med dubbla madrasser. Vi köpte till en sängstomme så det blev två 120 sängar alltså har vi nu en...
2
Svar
36
· Visningar
3 252
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar