Vad ska jag göra med mitt tak?!

Magiana

Trådstartare
Jag har letat efter takläggare i flera månader nu men inte hittat någon så jag börjar känna mig lite desperat. Jag trodde verkligen inte det var så svårt att hitta någon. Först hade jag ju tänkt laga taket själv men insåg ju sedan att det inte var någon gör-det-själv-grej, så jag var inte så snabb med att börja leta efter takläggare och sedan var det tydligen för sent :(.

Vad f-n gör jag med mitt tak? Det har spruckna takpannor som måste bytas. Jag fixar inte att byta dem själv för huset är för högt och har mansardtak. Kan jag på något sätt förhindra att underlaget (som är ett stickspåntak) skadas (mer) under vintern? Att lägga på en presenning är jag lite tveksam till då konstruktionen är diffusionsöppen och risken är att jag då stänger in fukt.

Men varför vill du ha kvar den urgamla (och inte så bra?) lösningen med stickspån/pärt under pannorna?
Det var väl en lösning man tog till för att man inte kunde bättre? Man la tegel på pärt-taken. Vad jag förstått - kanske felaktigt - är att ditt hus inte är så väldigt gammalt?

Stickspån är en bra lösning och håller i en väldig massa år. Det har också ett kulturhistoriskt värde. Det är en diffusionsöppen lösning som håller huset friskt. Vilka andra diffusionsöppna lösningar det finns vet jag inte, men mitt problem är ju att jag inte får tag i någon överhuvudtaget som kan göra något alls.

Det var ett par killar som var här och tittade för att lämna offert men dessa har jag inte hört av sedan dess. Dessa fick jag inte så stort förtroende för heller, då vi så uppenbart hade olika åsikter om färgtyper. Jag vägrar ju plastfärg som jag tycker är helt vedervärdigt. Därför tror jag inte de förstår sig på ett gammalt hus heller.

En annan person var jag också i kontakt med och efter en del konverserande skulle han kolla med sin kollega om när de kunde komma och kolla. Jag har inte hört något därifrån heller.

Huset är från 1913. Tidens tand har visat att konstruktionen är bra och har hållit. Det är när man börjar mixtra med (moderna) material, som husets fysiologi ändras och det kan bli hur tokigt som helst. Några sådana risker finns redan i huset och dessa kan troligen skapa problem.

Jag har letat efter takläggare i flera månader nu men inte hittat någon så jag börjar känna mig lite desperat. Jag trodde verkligen inte det var så svårt att hitta någon. Först hade jag ju tänkt laga taket själv men insåg ju sedan att det inte var någon gör-det-själv-grej, så jag var inte så snabb med att börja leta efter takläggare och sedan var det tydligen för sent :(.

Vad f-n gör jag med mitt tak? Det har spruckna takpannor som måste bytas. Jag fixar inte att byta dem själv för huset är för högt och har mansardtak. Kan jag på något sätt förhindra att underlaget (som är ett stickspåntak) skadas (mer) under vintern? Att lägga på en presenning är jag lite tveksam till då konstruktionen är diffusionsöppen och risken är att jag då stänger in fukt.
Finns det att få tag i exakt likadana pannor? Om det inte är en väldans massa är det väl en lätt sak för någon som inte känner av höjden, det behövs ingen takläggare för det.

Finns det att få tag i exakt likadana pannor? Om det inte är en väldans massa är det väl en lätt sak för någon som inte känner av höjden, det behövs ingen takläggare för det.

Ett problem är att jag saknar säkerhetsutrustning. Huruvida man är rädd eller inte saknar betydelse när man tappar fotfästet och faller. Huset är cirka 5-6 meter högt, har mansardtak (d.v.s. det går inte att stå på den nedre delen av taket för det är för brant) och fallhöjden från takfoten är cirka 3.7 meter.

Man ringer och tjatar. Ring till de sistnämnda.

Det tokiga är att jag inte har något nummer. Det var en som svarade på min annons i det lokala forumet för orten på Facebook. I den konversation som vi hade då frågade jag inte om företagsnamnet. Vi snackade bara om taket. Jag har kontaktat igen men inte fått svar trots att jag ser att meddelandet är läst.

Ett problem är att jag saknar säkerhetsutrustning. Huruvida man är rädd eller inte saknar betydelse när man tappar fotfästet och faller. Huset är cirka 5-6 meter högt, har mansardtak (d.v.s. det går inte att stå på den nedre delen av taket för det är för brant) och fallhöjden från takfoten är cirka 3.7 meter.
Men om man hyr in någon för att byta takpannor så har de säkerhetsutrustning. Och antagligen en skylift för de delar där man inte kan stå på taket.

Det behövs inte specifikt en takläggare, det räcker väl med en byggfirma som gör saker på höjder? Alternativt t.ex. farmartjänst?

Jag tror att jag förstår ditt problem. Många som lägger om tak vill helt enkelt inte att man sparar gammalt material eftersom det blir krångligare för dem och för att de inte vågar lämna garantier. De vill riva allt gammalt och lägga på allt nytt.

Nu vet jag inte var du bor, men kanske du kan kontakta någon hantverkare som sysslar med byggnadsvård? Ett tips är Byggvårdsmagasinet (googla). De finns i Enköping, men om inte det är tillräckligt nära dig eller om de inte har möjlighet att hjälpa dig före vintern så kan de kanske tipsa om någon annan?

Vi tog bort vårt stickspånstak förra sommaren. Maken - som är byggare - lät det ligga som en del av isoleringen när han renoverade för 12 år sedan (takpannor över alltså). Sedan har det legat, men i jordbävningen satte sig huset precis så mycket att överdelen i anslutningen mot taket började spricka. Och därför har vi haft ett djävulskt drag. Alltså dax för åtgärd.

Vi ersatte med massor av tilläggsisolering och diffusionsöppen papp på råsponten. Har funkat väldigt bra under året det legat, och det är stor skillnad på isoleringsvärdet.

Men om man hyr in någon för att byta takpannor så har de säkerhetsutrustning. Och antagligen en skylift för de delar där man inte kan stå på taket.

Det behövs inte specifikt en takläggare, det räcker väl med en byggfirma som gör saker på höjder? Alternativt t.ex. farmartjänst?
Jo, de som gör sådana jobb har ju utrustning. Jag har varit i kontakt även med folk som inte bara fixar tak utan gör annat också, men lyckas ju inte få napp någonstans. Vad farmartjänst är vet jag faktiskt inte.

De sätt jag försökt få tag i folk har varit:
Kontakt med byggnadsvårdsföreningen där jag är medlem. En av dem jag fick kontakt med bad mig återkomma i augusti efter semestern.
Annonsering på lokalt köp-sälj-forum på Facebook.
Google
Telefonkatalogen
2 hemsidor där man kan be om offerter. Den ena hittade jag förvisso idag, så den tråden är färsk.

Men rent allmänt har känslan idag varit att nu lägger jag mig och grinar en stund. Som om allt skulle bli bättre av det...:grin:

Takarbeten bokar man på vintern, för utförande under sommaren. De som finns tillgängliga nu, med kort varsel alltså, är sådana du inte vill släppa upp på ditt tak.

Jag är inte svag för folk som ska upp och trava på taket. Jag tar hellre kostnaden för en lift för att få en bättre säkerhet både för hantverkaren och taket.

Självklart har man säkerhetsutrustning men det kan vara ganska läskigt ändå, det jag menade var att det är inte svårt att byta ut takpannor om man kan hitta likadana. Vi har ungefär samma höjd och använder rep och sele, men Lovisleonora skrev så får man vara försiktig så att inte taket skadas.

Självklart har man säkerhetsutrustning men det kan vara ganska läskigt ändå, det jag menade var att det är inte svårt att byta ut takpannor. Vi har ungefär samma höjd och använder rep och sele, men Lovisleonora skrev så får man vara försiktig så att inte taket skadas.

Problemet är att man inte får använda rep och sele utan utbildning. Du får inte ens sätta på dig en sele utan att du har en adekvat utbildning. Detta eftersom så många använder utrustningen fel, för de har missförstått syftet.

Vi tog bort vårt stickspånstak förra sommaren. Maken - som är byggare - lät det ligga som en del av isoleringen när han renoverade för 12 år sedan (takpannor över alltså). Sedan har det legat, men i jordbävningen satte sig huset precis så mycket att överdelen i anslutningen mot taket började spricka. Och därför har vi haft ett djävulskt drag. Alltså dax för åtgärd.

Vi ersatte med massor av tilläggsisolering och diffusionsöppen papp på råsponten. Har funkat väldigt bra under året det legat, och det är stor skillnad på isoleringsvärdet.
Jag har ju haft som önskemål att behålla stickspånet, men inte haft det som krav. Jag tror jag får återkomma till företaget som var här och kollade och fråga om varför de inte återkommit. Kanske ser de mig som en potentiellt krånglig kund? Jag vill inte krångla men är ju samtidigt mån om huset och vill ha en bra lösning. Jag anser inte att en del moderna bygglösningar är bra. Det känns ju som om jag får be på mina bara knän om att få hjälp med taket, då ingen har tid eller hör av sig tillbaka.

Självklart har man säkerhetsutrustning men det kan vara ganska läskigt ändå, det jag menade var att det är inte svårt att byta ut takpannor om man kan hitta likadana. Vi har ungefär samma höjd och använder rep och sele, men Lovisleonora skrev så får man vara försiktig så att inte taket skadas.
Jag har bytt några pannor själv där jag lätt kunnat komma åt utan risk. Så visst är det enkelt, bara man kommer åt.

Takarbeten bokar man på vintern, för utförande under sommaren. De som finns tillgängliga nu, med kort varsel alltså, är sådana du inte vill släppa upp på ditt tak.

Jag är inte svag för folk som ska upp och trava på taket. Jag tar hellre kostnaden för en lift för att få en bättre säkerhet både för hantverkaren och taket.

Jag köpte huset i vintras och flyttade in 1 mars. Innan dess kunde jag alltså inte varken mäta eller göra något med taket. Ett tag trodde jag att jag skulle ha kunnat fixa taket själv, naiv som jag var, men det har jag fått äta upp. Det är inget gör-det-själv-projekt.

Gäller det även egenföretagare?

Gör man det i näringsverksamhet är reglerna tokstränga. Som privatperson har man ju "bara sig själv" att skylla, men när jag nu har den omfattande utbildningen kan jag absolut avråda från att testa själv, för det är rätt mycket att ta hänsyn till. Många olyckor inträffar för att man inte har tillräcklig kunskap om hur fallskyddet egentligen fungerar.

Jo, de som gör sådana jobb har ju utrustning. Jag har varit i kontakt även med folk som inte bara fixar tak utan gör annat också, men lyckas ju inte få napp någonstans. Vad farmartjänst är vet jag faktiskt inte.

De sätt jag försökt få tag i folk har varit:
Kontakt med byggnadsvårdsföreningen där jag är medlem. En av dem jag fick kontakt med bad mig återkomma i augusti efter semestern.
Annonsering på lokalt köp-sälj-forum på Facebook.
Google
Telefonkatalogen
2 hemsidor där man kan be om offerter. Den ena hittade jag förvisso idag, så den tråden är färsk.

Men rent allmänt har känslan idag varit att nu lägger jag mig och grinar en stund. Som om allt skulle bli bättre av det...:grin:
Farmartjänst är - kortfattat - bönder och landsbygdsboende som utnyttjar sina maskiner och utrustning plus kunnande, under tider när de inte behövs i det egna jordbruket och verksamheten. Allkonstnärer med andra ord :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit i Stockholm 2 dagar igen. Anledningen till att det blev 2 dagar var för att jag inte orkade köra hem efter en dag. Det jag...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Magiana
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 381
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar