Vad Ska Jag GÖra Med Min RÄdsla

Sv: Vad Ska Jag GÖra Med Min RÄdsla

Måste du sitta på henne på en gång då? Varför inte göra som när man rider in unghästar, men att du rider in dig själv :idea:. dvs, häng på henne, luta, kläng. Var överallt så kommer det inte kännas lika stort steg när du sätter dig upp. En kompis kanske kan leda henne när du hänger på henne? Det kan kännas säkrare eftersom det bara är att glida av OM ngt skulle hända. Lycka till!

Ja jag fattar inte varför jag blivit sån här. Hästen är världens underbaraste och hon går efter mej som en hund när hon är lös i paddocken. Men så fort hon gör ett ryck eller nåt när jag t ex leder henne så blir jag rädd.
Och ibland är jag hos henne i timtal och bara pratar och kelar med henne det är underbart. Jag kan ju passa på att fråga varför hon efter vi kelat en stund, då vänder hon ändan till mej och vill att jag ska klia henne där bak, hon kan då stå och njuta och nästan somna. Men det kanske inte är bra att göra det eller hur brukar ni göra. Ska jag ignorera baken och inte klia henne där.

Hej!
Mitt bästa tips till dig hade varit att hoppa upp på en gång efter att du ramlat av. På så vis kommer de flesta över sin rädsla. Men nu är det ju för sent.
Du verkar ju ha byggt upp ett bra förtoende från marken och litar på hästen därifrån.
Om du känner att du absolut inte vågar hoppa upp själv, så skulle jag råda dig att be någon leda dig de första gångerna. Och finns det någon ridvolt eller ridhus i närheten att kunna rida i så kanske det känns tryggare än att rida ut. Känner du att du blir rädd kan du alltid vissla, det får dig att tänka på annat. Och om du känner att du inte har någon kontroll är de bästa att bara ta en enda tygel mot dig själv, då kan hästen inte göra annat än att gå i en cirkel. Lycka till!!

Är det nån som vet det där med baken. Eller gör hon det bara för hon tycker det är skönt eller varför gör hon så tro, betyder det nåt?

Hej!
Alla har vi väl någon gång kännt rädsla för att rida, men kanske inte lika stark som din! Jag tycker att du ska be någon annan om hjälp! Det är oerhört lugnade när någon trygg person du litar på går brevid och kanske i början till och med håller i! om du litar på din häst fullt när du rider så kommer du snabbt få tillbaka förtroendet. försök hålla dig lugn och trygg och kanske inte göra så komplicerad ridning i början så din häst och du kan känna er säkra
Lycka till!!
mvh//sara

Många hästar älskar att bli kliade bär bak :p så länge du inte upplever att hon hotar dig tycker jag att du ska klia där om hon vill det. Då visar du ju att du förstår hennes signaler och det borde väl bara stärka erat band.
En bekan till mig har en hingst som älskar att bli kliad i rumpan så mycket att han kutar fram till en när man kommer till hagen och när han kommer fram så svänger han runt med rumpan mot en, bresar med bakbenen och backar mot en :crazy: Jag vart lite rädd första gången faktiskt, men aldrig att han menade något illa, det är väl bara så att många av oss tror att hästen hotar så fort den vänder rumpan till...

Angående ditt andra problem:
Jag blev också avslängd en gång och blev jätterädd. Red aldrig den hästen igen, men jag var rädd länge för just svarta hästar (som den som slängt av mig) och även min sköthäst var jag rädd att rida. Men jag sa till ridläraren att jag absolut bara vill ta det lugnt och skritta i början, tillslut blev det ju lite tråkigt, så då ville jag trava osv. Det tog ganska lång tid, men tillslut går det till sig!
Se till att ha en vän som går med dig ut när du rider, som kanske kan ha hästen i grimskaft i början. Och se till att det är en vän som förstår att du måste få göra detta i din takt och att INGET tjat hjälper, BARA när du själv känner att du är redo att trava kommer det att gå bra. Andra ska inte säga åt en i vilken gångart man ska rida, vill man inte galoppera så kan det gå illa om man blir tvingad.

Lycka till! Om du älskar din häst så är jag säker på att ni hittar tillbaka till tryggheten!

Jag har blivit avkastad av min häst (hon hade ont i ryggen och bockade verkligen av mig). Det tog LÅNG tid innan jag vågade rida henne igen. Fortfarande 2 år senare så kan det fortfarande pirra lite extra innan jag sitter upp, speciellt om hon börjar trampa runt och inte vill stå still.

I början lät jag min syster rida henne, jag var med och såg att hon klarade av det. När jag skulle upp på henne efter avramligen så lät jag syrran rida först, sedan satt jag upp på henne och skrittade runt ett par varv på ridabanan. Jag gjorde så några gånger, sedan longerade jag henne först innan jag red. Det tog som sagt lååång tid, men det enda som hjälper är att acceptera rädslan och jobba med den. I början var jag överlycklig varenda gång jag hade ridit klart och hade "fast" mark under fötterna igen. Jag blev lite lite lite modigare för varje gång. Låt det ta tid, det är bättre att det går sakta framåt än att forcera och riskera att få ett bakslag.

ganto skrev:
Efter avkastning har jag blivit så rädd att jag inte vågar ta mej upp i sadeln igen.
Jag älskar att kela med hästen men när det kommer till ridningen så drar jag mej ur, jag även longerar henne.
Hon är världens goaste häst och jättelugn när jag grejar med henne. Nu undrar jag bara för att lugna mej själv. Eftersom hon är så lugn och snäll att pyssla med är hon lika lugn och snäll när jag rider henne. Eller är det bara kelet som hon gillar. Hade hon inte tyckt om mej skulle jag väl inte fått greja med henne heller.
Det var den här hästen som slängde av mej men det var omständigheterna runt omkring som gjorde att hon kastade mej. Så nu har jag blivit skraj. Men jag vill så gärna rida.

Jag ska vara helt ärlig och inte bara snäll. Vad kommer det sig att du ahr en häst överhuvudtaget?
Det låter som om du är en mycekt orutinerad ryttare som kanske inte alls ska ha häst. Du har åkt av och du vet varför förstår jag det som. OCh du törs inte rida mer.
Om du vore en erfaren ryttare hade du åkt av en hel del och du hade kunnat koppla händelsen till orsaken på ett sätt som gör att du inte behöver bli rädd för hela hästen (när det kommer till ridning).
Bryter du armar och ebn kan jag förstår att du är försiktig men att man slår sig lite, ja det gör man ibland.
Självklart är både ajg och andra rädda för att göra sig illa, men
för dej låter (på din beskrivning) rädslan helt oproportionerlig.
Det handlar om andra psykologiska orsaker som du behöver hjälp med, som inte har med ridnign alls att göra eller om att du är alldeles för oerfaren för att ha egen häst.
Ridskola, flera år, är mitt råd. Börja om. Sälj hästen till nån som kan ha glädje av den och som den ahr glädje av. Tyvärr. Alla måste inte ha häst för att man tycker om hästar och råkar ha möjlighet att skaffa en.

Jag kommer aldrig någonsin göra mej av med hästen. Jag tänkter jobba med själv tills jag kommer över rädslan.
Ridit har jag gjort i många år och har bestämt mej att göra det igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama