Vad ska jag göra med hästen?

M

missan

Fick för några dagar sedan veta att jag kommit in på utbildningen jag sökt :banana: Problemet är att jag måste flytta och jag har egentligen inte råd att ta med hästen, och antagligen kommer jag inte heller ha så mycket tid som jag behöver för honom.

Jag hade hoppats att min medryttare ville ta honom på foder men hon har inte råd. Dessutom har han haft lite problem med ett bakben, och behövt kiropraktorvård med jämna mellanrum och ett och annat veterinärbesök har det oxå blivit. Han är verkligen jättefin men svårriden och lite egensinnig (andalusier), så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Den enda förutom jag själv som är "inriden" på honom är ju min medryttare, och dessutom har han ju lite skador bakom sig så det kanske blir svårt att hitta någon som vill låna honom -och klarar av honom!

Det bästa vore om han kunde stå kvar i stallet och jag hittade en fodervärd som hade allt ansvar och åtminstone betalade typ hälften. (Det skulle då röra sig om ca 1800/m, vilket iaf jag tycker är rimligt att betala om man har hästen som sin egen) Dessutom skulle h*n få fri tillgång till mitt släp, och all utrustning till hästen finns ju. Och så kunde jag ju hjälpa till lite på helgena när jag är hemma från skolan också.

Fast det kanske är svårt att hitta en fodervärd som vill låta hästen stå kvar i samma stall...

Har någon nån ide? Jag är helt tom i skallen :confused: och dessutom är det ju tusen andra grejer som ska fixas också, boende och så!

Sv: Vad ska jag göra med hästen?

Hehe, rätt gissat :idea: samma som du! Har du två hästar? Kan inte du ta hand om min oxå och lära honom lite barockdressyr?
:banana: :banana: :banana:
Eller så hittar vi ett bra stall och har alla hästarna där tillsammans!

Kan inte din medryttare hitta någon att dela honom med? Eller du kanske kan behålla/betala halva hästen om medryttaren tar andra halvan?

mvh
Lejonelle

Kan du inte skicka hästen på lösdrift och få ner kostnaden?
Jag skulle inte låna ut en häst som är som du beskrev, risken att nästa ryttare inte tar hänsyn till hästens små skavanker är för stor. Och man blir väldigt arg på sej själv om man "låtit" någon rida hästen värre än den var när man åkte.

Håller med helt här! Har själv haft en "svår" häst och jag lät aldrig någon som inte kände hästen låna honom. Lösdrift i närheten av där du ska gå din utbildning kanske? Då kan du ha koll samt att det oftast blir lite billigare och ev. skador kan få chansen att läka ut helt under rörelse och så blir han starkare tills du kan rida honom igen...men det ska ju självklart då vara en lösdrift med stor areal och helst lite kuperad med backar och skogsinslag om det ska bygga hästen på ett bra sätt.

Hehe Hm har vi snackats vid?
Är det via mailen för då vet jag :)
Jag har tre hästar som jag tränar men bara en ska med upp, de andra två tar mina föräldrar hand om...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar