Vad ska jag göra? (långt)

F

frogeyes

Min häst skadade sig på sommarbetet i mitten på juli. En sparkskada som punkterade en led, vilket ledde till en infektion i leden. Han sövdes och leden spolades rent. Sedan dess har han stått i 5x5 m hage. De 4 första veckorna promenerades han 2x 10 min om dagen. Därefter drabbades han av en infektion i kroppen samt gallor runt ledkapseln och ny hälta. Varpå vi åter åkte till Strömsholm som ordinerade full vila. Han stod helt stilla i två veckors tid. Nu har vi varit på återbesök på Ultuna, där man anser att han åter ska röra på sig 2x 10 min om dagen som successivt ska ökas på. Han står kvar i sin mini hage, där han kan vända sig och gå ett par steg, vilket de också tycvkte var rimligt.

Nu till problemen:
Konvalcenstiden har stigit min stackars häst åt huvudet och han hittar på hyss som att gå på bakbenen, härjar till och från hagen (kastar sig, går på två ben). I normala fall hade jag kunnat ta dusterna med honom men eftersom jag är gravid i v 18 så känner jag mig både handikappad och livrädd för att det ska hända en olycka. Det får heller inte gå så långt att jag blir rädd för min häst och han blir stående. Hästen är oerhört snäll i hantering, har bra huvud och är mycket lättlärd. Dock har tristessen drabbat honom hårt och dagsläget kan jag inte själv fixa konvalcenstiden som bara blir längre och längre. Jag går fortfarande med honom på de dagliga promenaderna men efter det att han går mer på två ben än fyra så börjar jag sakta misströsta. Jag är inte särskilt smidig längre och reaktionstiden är lite längre än normalt.

Jag känner mig så rådvill, vad ska jag ta mig till?
Vill inget hellre än att följa angivna veterinärråd och hästen ska ha det bra / bli bra. Samtidigt skulle jag aldrig förlåta mig själv om det hände en olycka med bebisen i magen.

Jag ska tillägga att jag i dagsläget inte har någon som vill ta honom på de dagliga skritturerna.

Sv: Vad ska jag göra? (långt)

Att stalla upp honom på ett konvalescentstall då? Det borde ju lösa dina problem?

Hej! Förstår att du känner dig lite misströstande. Inte så kul när ens älskling är skadad och man vill göra det bästa för att den ska bli frisk. Samtidigt har du då en till älskling på väg och du måste ju som du själv säger också tänka på det.

Jag tycker du ska ta kontakt med din veterinär och berätta om läget för att se om denne kan hjälpa dig med hur du ska gå tillväga.

Har alltid tyckt det varit lite konstigt med hästar som ska vila...och sedan att de tossar runt tas inte med i beräkning. Hästen kan ju faktiskt även då göra sig illa eller trampa snett.

Går det att fråga vet. om lugnande kanske? Eller beroende på hur hästen uppstallad fråga någon om hjälp?

Hoppas det ordnar upp sig till det bästa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarar lite på bådas inlägg. Konvalecentstall blev ganska snabbt en ekonomiskt fråga då det togs ordentligt betalt. Vi kanske kunde skicka honom i en till två månader, men sen då? Om han ska fortsätta vara still.

Kommer ringa till veterinären i morgon och förklara läget till punkt och pricka. Jag har en jättebra kunnig stallägare, men det är fortfarande ingen som vill ta ut honom och gå. Och det är egentligen bara där jag behöver hjälp. Att ta honom till och från hagen kan jag göra de dagar hon jobbar. Jag hoppas på lite backup från veterinären. Får se om de i första hand kan hjälpa mig annars får jag väl skicka bort honom och hoppas på att han läker på bortaplan.

Vi har fått lugnande utskrivet i de fall hästar har blivit halvfnoskiga under konvalcensen. Särskilt till promenader är det guld värt. Kommer hästen lös är det ju helt meningslöst med allt daltande, då kutar de ju som tusan.

Vi har fått lugnande utskrivet i de fall hästar har blivit halvfnoskiga under konvalcensen. Särskilt till promenader är det guld värt. Kommer hästen lös är det ju helt meningslöst med allt daltande, då kutar de ju som tusan.

Ja, jag har pratat med några i stallet och även hästens uppfödare som alla berättade att man kan få lugnande utskrivet. Jag får ringa veterinären och fråga om det kan vara en möjlig utväg.

Känner precis som du, om det bara är en risk att ta ut hästen för att den kan ta sig lös/härjar så känns alla veckor i stillhet lite förgäves.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka