Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

I

ingenalls

Jag har ett 5 årigt sto som har haft hovledsinflamation 3 ggr och nu tar inte behandlingen. Hon har även haft kotledsproblem 2 ggr. Hon har någon slags förändring på bakbenen som KAN vara spatt, vet mer imorgon då vi ska röntga igen. Det i bakbenen är inget hon har ont av, hon är inte halt och hon ser fin ut i bak. På frambenet är hon 1,5 grad halt vid böjprov. Man kan se att hon är lite halt vi longering. Men vet säger att hon inte har ont av att gå i hage och användas som promenadhäst och att det kanske kanske kan bli bra om hon får en lååång vila. Men det är ju inte en allt för bra prognos för en 5 åring, så jag tror inte att hon kommer hålla i framtiden. Hon är INTE tagen hårt, hon har vilat mkt och är sparsamt tagen. Men har tävlat 120 hoppning.

Det jag har att välja på är att ta föl, avliva eller sälja som sällskap/promenad häst.

Att ta föl går helt bort om det visar sig imorogn att hon har spatt. Jag är ganska skepptisk till det även om inte spatten finns där pga hennes dåliga hållbarhet osv.

Att sälja som sällskap/promenad, jag vet inte helt.. hon blev illa behandlad och slagen hos förra ägaren så hon är väldigt skepptisk mot nya människor. Det är bara jag som har ridit henne, enda gången någin annan har ridit henne var när jag var borta i 2 v. efter 2 dagar ringde hon och sa att hon inte kunde rida henne för hon bara stegarde och försökte slänga av henne. När jag kom hem gjorde hon ingenting. Men det här med stegra osv, det var det hon gjorde när hon kom till mig, men som hon nästan direkt slutade med för hon litade på att jag inte skulle slå henne. Men visst hon kanske inte gör så nu, det vet jag inte.. Sedan när man rider ut så kan hon stanna och vägra gå fram och börja stegra osv. Men detta kan ju säkert bli bättre ju mer man rider ut. Sedan.. så är hon inte trafiksäker hon är väldigt rädd för bilar och lastbilar, men det kan ju också bli bättre med träning. Hon är väldigt känsligm´, måste ha en ryttare med bra balans, en ryttare hon kan känna sig säker med.

Att avliva ja det är inget kul alternativ.. men måste jag måste jag..:(

Snälla hjälp mig, hur ska jag kunna besluta detta? Och vad tycker ni?:confused:

Sv: Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

Hur kommer det sej att hästen haft sånna problem i den åldern? Måste finnas en anledning? Dåligt underlag eller dålig ridning eller kanske dålig hovslagare? Hästen får ju inte allt de här av att gå i hagen väl?

Hon har blivit lagom riden, lagom hoppad. Riden på bra underlag, haft viloperioder som en unghäst ska. Blivit skodd av en bra hovslagare. Hon är lite sne i benen/hovarna så det påverkar ju hennes hållbarhet, så jag tror helt enkelt att hon har dålig hållbarhet.

Hon har blivit lagom riden, lagom hoppad. Riden på bra underlag, haft viloperioder som en unghäst ska. Blivit skodd av en bra hovslagare. Hon är lite sne i benen/hovarna så det påverkar ju hennes hållbarhet, så jag tror helt enkelt att hon har dålig hållbarhet.

Hade hon samma hos förra ägaren också eller?

Halt fram och fin i bak..ligger inte problemet egentligen då i bak?Du nämnde spatt,har knäna kollats?Hur är bäckenet?Har hon fått någon genomgång av kiropraktor?För höga trakter?Sned i frambenen sa du,har då hovslagaren varit så pass vidsynt och duktig att hon fått en verkning som har passat?Döm inte ut henne för tidigt,kan vara något som kan lösas.
Tänk på att inte nöja dig med att fråga en person,en hovslagare eller vet,utan ta kontakt med mer folk med olika inriktning.Hittar man inte det "riktiga" felet,så kan man låta hästen vila i all oändlighet,men problemet kommer alltid att komma tillbaka.
Ge inte upp!
Lycka till.
Anna:)

Hade jag stått i din sists hade jag hellre valt att avliva än sälja som promenadhäst om de inte finns några andra utvägar!

Det du skriver är klassiskt,, återkommande låga hältor fram som behandlas utan att man förstår att det är endast det secundära man behandlar. Till slut tar inte ens behandlingarna.

Byt till en klinik som konsentrerar sig på att finna det primära felet. Det sitter GARANTERAT BAK.

Jag blir skitmatt när jag läser den här typen av trådar om inkompetena Veterinärers utövande.

Jag tycker inte du ska skriva så utan att veta. Du har ingenaning om vilka veterinärer jag använt mig av. Det är 4 st av sveriges BÄSTA veterinärer som har tittat på hennes fall. Det GÅR INTE att behandla hennes framben och det har ingenting att göra med bak. Hon har en förändrig i benet som gör att du kan behandla hur mkt som helst men det kommer inte bli bra. Jag vill inte diskutera just detta med att vi ska fortsätta försöka osv, för VI HAR försökt. Så det är inget alternativ.

Det jag har att välja mellan är, chansa på att betäcka, kanske ärver avkomman det hon har i bakbenen och hennes dåliga hållbarhet, kanske inte, det kan ingen veta. Vi tog röntgen idag och det kan eventuellt, men inte alls säkert vara början till spatt i bakbenen.

Eller så kan jag sälja henne som promenad häst.

Eller så kan jag ta bort henne.

Detta är ett OTROLIGT svårt beslut för mig att ta, jag kan helt enkelt inte at det, jag vet inte vad jag ska göra. Vissa säger testa att ta ett föl och se hur det blir. Andra säger ta inte risken, lägg inte ner pengar på att betäcka henne. Bestämmer jag mig för att inte betäcka så vet jag absolut inte vad jag ska göra.. sälja eller avliva, asså varför måste man ta sånna beslut? Hur ska jag kunna göra det?

Det GÅR INTE att behandla hennes framben och det har ingenting att göra med bak. Hon har en förändrig i benet som gör att du kan behandla hur mkt som helst men det kommer inte bli bra. Jag vill inte diskutera just detta med att vi ska fortsätta försöka osv, för VI HAR försökt. Så det är inget alternativ.

Men då är det väl egentligen inte så mycket att välja på, en häst som har ont och inte går att behandla på något sätt..liksom..finns inte så mycket alternativ då. Att sälja en sån häst som inte håller ens under perfekta förhållanden i den unga åldern tycker inte jag är rätt. Och enbart gå som sällskapshäst hela sitt liv, kanske 20-25 år..känns inte heller helt och hållet rätt. Men det är klart det kan finnas någon som vill ha en stor sällskapshäst och behålla den resten av livet men det är svårt.

Varför vill inte folk ge sina hästar tid? Och vem säger att ett liv som promenadhäst är mindre värt än ett liv som tävlingshäst?? Herregud!:crazy:

Jag har ett 5 årigt sto som har haft hovledsinflamation 3 ggr och nu tar inte behandlingen.

Att behandlingen inte tar är förmodligen för att hästen inte har hovledsinflammation. Har själv varit i den sitsen med min häst men jag lät dem inte spruta hovleden mer. Jag bytte klinik och nu har jag en frisk häst. Det var aldrig hovledsinflammation.

Jag håller med Coari, byt klinik och hitta orsaken.

att tävla på 1.20 redan som 5 åring tycker iallafall jag är att gå snabbt fram

Det är tyvärr så att 5 åringarna skall kvala 3 st felfria 1,20 för att få komma med till Falsterbo. I Falsterbo vill många rida och både kreti och pleti försöker kvala sina hästar dit och en hel del 5åringar bränns mentalt på vägen eller strax efter.

Nu vet jag ingenting om TS häst, utan detta var rent allmänt

Men herregud, HON HAR EN FÖRÄNDRING I HOVLEDEN så det GÅR INTE att behandla. Det spelar ingen roll vilken klinik man åker till, det finns ingen mirakelveterinär som tar bort förändringen i hovleden.

Hon har inte ont av att gå som promenad häst, så det finns visst val. Och jag vet inte helt vart jag ställer mig i den frågan om det är ett "kul" liv för en så unghäst att leva så många år som promenad häst eller inte. Men jag tror som du också skrev att hittar man bara rätt person så tror jag att hon kan få ett underbart liv, men somsagt, det är inte det lättaste..

Jag har varit exakt i din sits. Mitt fina sto jag hade blev halt fram och behandlingarna stutade att ta. Hon var ohalt efter behandlingar med efter tre dagars skritt var hon halt igen. Vi tog bort henne eftersom jag inte ville sälja henne för 5000:- och riskera att hon tillslut står på slaktbussen till Italien, (alla som såg uppdrag granskning på SVT förstår vad jag menar).

Idag ångrar jag att hon inte fick mer tid men jag hade inte möjligheterna då. Har du möjligheterna skulle jag försöka låta henne vila helt, upp till ett år. Låta henne gå i hage med andra hästar och bara vara häst. Inga konvalecenshagar osv. Stor hage, hästkompisar och bara vara. Sluta behandla om det inte verkar!

// Elinkan, som vet exakt hur du känner!!

Jag tycker inte du ska skriva så utan att veta. Du har ingenaning om vilka veterinärer jag använt mig av. Det är 4 st av sveriges BÄSTA veterinärer som har tittat på hennes fall. Det GÅR INTE att behandla hennes framben och det har ingenting att göra med bak. Hon har en förändrig i benet som gör att du kan behandla hur mkt som helst men det kommer inte bli bra. Jag vill inte diskutera just detta med att vi ska fortsätta försöka osv, för VI HAR försökt. Så det är inget alternativ.

Det jag har att välja mellan är, chansa på att betäcka, kanske ärver avkomman det hon har i bakbenen och hennes dåliga hållbarhet, kanske inte, det kan ingen veta. Vi tog röntgen idag och det kan eventuellt, men inte alls säkert vara början till spatt i bakbenen.

Jag skriver bara utifrån det du själv delgett och det är solklart på en molnfri himmel. Grundfelet sitter i bak och har gett ett secundärt utslag i fram som har behandlats,, behandlats, behandlats och nu går det inte att behandla mer....

Jag skiter i vika Veterinärer du har anlitat,, det hör inte till tråden!!!

Det som hör till tråden är att man inte har behandlad den primära skadan,, enbart den secundära påföljden,, helt resultatlöst..

Personligen fattar jag inte varför du ens startade denna tråd,,,

Du vill ju inte ha hjälp eller förslag på vad du ska göra..

Är det bara medömkan som du söker så skriv det då i startinlägget så man slipper lägga ner energi i onödan.

Röstade du du på Ugglas i finalen??

Men herregud, HON HAR EN FÖRÄNDRING I HOVLEDEN så det GÅR INTE att behandla. Det spelar ingen roll vilken klinik man åker till, det finns ingen mirakelveterinär som tar bort förändringen i hovleden.

Det var ju väldigt trevligt skrivet. Du skrev att hästen hade en förändring i BAK inte i HOVLEDEN!!
HUR SKALL MAN VETA DET om du inte skrivet det???????

Gav dig bara mina erfarenheter och åsikter men de var inte det du ville höra tydligen. SLAKTA HÄSTEN DÅ! för det är ju det du vill höra -att det är OK, eller??

Varför går de inte in och opererar då?? Det gjorde dem på min kompis häst med gott resultat och sen IRAP på det...

Detta är ju inte alls roligt på en sånn ung häst. Tex Spatt är ju ett extriörfel som syns på röntgen och dessa hästar ska man nog inte avla på eftersom det kan ärvas vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka