Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

isabellah

Hej jag är en tjeje som är 14år . jag har ridit på ridskola i 6år. Men sommaren 2006 skulle jag ut på en ridtur i skogen med 3andra tjejer och en av dom var min ridlärare .Jag hade en min favvo häst en fjordning vi skulle galoppera en lång strecka men så hände det ... Min fjordning snubblade och jag rammlade frammlänges. Jag minns bara att jag låg där på backen .. vi var långt hemmifrån , och jag minns bara att min mamma kom med bilen och hämade mig , jag avr helt förtvivlad , det ända jag sa var ; är det bra med ljosi( fjordningen) och jag struntade bara i mig själv hur jag mådde .. sen när vi kom till sjukhuset visade det sog att hela mitt hakben syntes, när man kunnde lyfta underläppen såg man hakbenet .. jag fick åka akut till Örebrolassaret, dom sövde ner mig och sydde i flera timmar .. och jag fick inte vara i närheten av hästar i 3månader.. Och fick inte äta på veckor bara flytande ... jag avr jätte förtvivlad, jag ville juh hälsa på Ljosi, och det var den värsta olyckan jag varit med om .. och sen dess har jag varit rädd att rida, jag har bara tänk : tänk om... alltid när jag rider .. jag har en sköthäst nu en varmblodstravare , som är 4år och inte innriden så mkt .. men jag fattar inte att jag vågar rida henne?.. men jag är världigt rädd och det känner hon .. vad ska jag göra så jag blir säker? jag vill kunna vara så tuff, som innan jag rammlade av .. jag va inte alls rädd innan .. och nu har jag PANIK för att rida ut i skogen .. för det hände i skogen när jag rammlade av .. Jag vill kunna känna mig trygg med min nya häst .. men det går inte , jag har mardrömmar om olyckan än, fats det var månader sen !=/..

snälla, svara jag behöver hjälp.. jag vill kunna rida som förut ! men nu är jag bara rädd
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Jag förstår helt klart att du är jätterädd fortfarande! Men det är nog helt fel att du har en unghäst som sköthäst. Självklart ska du fortsätta rida, om det är det du vill, men på äldre mer rutinerade hästar så att du kan lära dig att bli säker och "tuff" i sadeln igen.
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Skaffa en äldre rutinerad häst att rida på, och i början behöver du inte ens rida utan gå på promenader med hästen. Första gångerna du ska rida så kan du be någon(kanske din mamma) att gå med dig. Det är viktigt att du känner dig trygg. Det är bara för dig att kämpa med skräcken och du kan även söka hjälp hos skolsköterskan om du vill prata om din olycka, det tar tid att bearbeta en sådan upplevelse du varit med om!

//millus- vet hur det känns!!!
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

jag var med om ungefär samma sak som isabellah, så ja vet hur de känns.
ja håller me dom andra, rid en mer lugn och erfaren häst
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

hej för ca 2år sedan ramlade jag av en häst som heter Mr bean och bröt nyckelbenet.
Min mamma var medryttare på en islandshäst, sen ca 2 veckor senare så tvinga hon upp mig i sadeln....:eek:


Jag var livrädd för Mr bean.......men nu så älskar jag honom!:love:
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Jag tycker du ska se dig om och försöka hitta den snällaste hästen du bara kan, bli skötare /fodevärd på den och börja sakta men säkert bygga på ditt förtroende inför hästar igen.
Det kan ta lång tid och då är rätt häst så enormt viktig..
Dumåste ha en häst du verkligenlitar påoch som du vet är trygg.
Själv flög jag av för många år sen när jag hoppade en unghäst, han snubblade och vurpade och blev liggande på mina ben..
Jag hoppar knappt än idag. Och då måste det isf ske på en häst som verkligen KAN det här med avstånd och som oftast inte vägrar eller dylikt..
Vet jag bara det så kanskejag kan hoppa en ..hink eller 2...:D

Låt din kamp börja mot att övervinna rädslan. Låt det inte ta för lång tid bara. Desto räddare blir du..

Lycka till!!
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Se dessutom till att hästen du rider inte är snubblig av sig, den skall vara trygg och säker på foten!
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Hej jag är en tjeje som är 14år . jag har ridit på ridskola i 6år. Men sommaren 2006 skulle jag ut på en ridtur i skogen med 3andra tjejer och en av dom var min ridlärare .Jag hade en min favvo häst en fjordning vi skulle galoppera en lång strecka men så hände det ... Min fjordning snubblade och jag rammlade frammlänges. Jag minns bara att jag låg där på backen .. vi var långt hemmifrån , och jag minns bara att min mamma kom med bilen och hämade mig , jag avr helt förtvivlad , det ända jag sa var ; är det bra med ljosi( fjordningen) och jag struntade bara i mig själv hur jag mådde .. sen när vi kom till sjukhuset visade det sog att hela mitt hakben syntes, när man kunnde lyfta underläppen såg man hakbenet .. jag fick åka akut till Örebrolassaret, dom sövde ner mig och sydde i flera timmar .. och jag fick inte vara i närheten av hästar i 3månader.. Och fick inte äta på veckor bara flytande ... jag avr jätte förtvivlad, jag ville juh hälsa på Ljosi, och det var den värsta olyckan jag varit med om .. och sen dess har jag varit rädd att rida, jag har bara tänk : tänk om... alltid när jag rider .. jag har en sköthäst nu en varmblodstravare , som är 4år och inte innriden så mkt .. men jag fattar inte att jag vågar rida henne?.. men jag är världigt rädd och det känner hon .. vad ska jag göra så jag blir säker? jag vill kunna vara så tuff, som innan jag rammlade av .. jag va inte alls rädd innan .. och nu har jag PANIK för att rida ut i skogen .. för det hände i skogen när jag rammlade av .. Jag vill kunna känna mig trygg med min nya häst .. men det går inte , jag har mardrömmar om olyckan än, fats det var månader sen !=/..

snälla, svara jag behöver hjälp.. jag vill kunna rida som förut ! men nu är jag bara rädd

Men lilla gumman vilken hemsk olycka, :eek: det är helt klart att det sätter sina spår..... du ska veta att alla såna här känslor och reaktioner som du har är HELT NATURLIGA och du ska inte alls klandra dig själv för dom.

Håller med vad andra har sagt, du ska satsa på heltrygga hästar. Samt ta det superlugnt ett bra tag och sänk kraven på dig själv betydligt. Om du är livrädd för att rida i skogen så rid inte i skogen, rid där du känner dig trygg och på hästar som du känner dig trygg på. Det finns ingen lag som säger att du måste utsätta dig för det du är rädd för! Ge dig själv lite tid.

Sen en dag blir det så att du är sugen på skogen och då säger du till dig själv "jag ska rida i skogen i 3 minuter, bara fram till träd X och tillbaka". Nästa gång blir det kanske 5 minuter osv. Nyckeln med det som känns stort o jobbigt är att bryta ner det i små atomer och beta av dom en efter en.

Sen ska du se till att erkänna din rädsla, vi hästmänniskor ska vara så himla tuffa av oss och inte erkänna nånting, men det är ingen som helst skam i att du påminner om att du var med om en otäck olycka och att du nu känner att du vill ta det jätteförsktigt ett tag och hålla på med dom lugnaste hästarna.

Sen tycker jag att det låter som om du behöver prata med nån ordentligt om olyckan, om du fortfarande har mardrömmar osv så har du inte bearbetat den ordentligt inne i dig själv. Tycker att du skulle be din läkare remittera dig till en psykolog eller kurator som du kan prata ut hos.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Oj! Jag förstår dig, som dom andra säger: skaffa en rutinerad sköthäst...
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Jag var med om nästan samma sak för ett halvår sen när jag red ut i skogen. Jag har fortfarande svårt att känna mig säker när jag väl rider ut:(
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

När man varit med om en olycka så tar det många gånger lång tid innan man kommer över det. Säger som de andra att du ska nog försöka hitta en lite äldre häst, en som är lugn och pålitlig och så bara ge det den tid det behövs för att komma över det. Ju mer du lär känna hästen och om det fungerar bra så kommer du med tiden bli säkrare och säkrare.

Sedan så vill jag säga till dig samma sak jag säger till mina medryttare och de som rider lektioner. Inte kanske vad man vill höra, men tyvärr är det så det är: Ridning ÄR en riskfylld sport. Och man får räkna med att olyckor lätt kan hända och förr eller senare så händer det nåt att man kommer att ramla av, det måste man räkna med Väldigt få ryttare som alrig ramlat av nångång. Sen är det som tur är många avramlingar som inte leder till några större skador. Så du kommer säkert att ramla av både en och flera gånger. Men så länge man älskar hästar så är det en risk man tar. Och att alltid ha respekt till hästen och försöka att rida med sunt förnuft så kan man i många fall undvika olyckor.

Lycka till och hoppas att du ska återfå ditt självförtroende.
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Hej!

Jag kan verkligen förstå hur du känner dig.. I September -06 galopperade jag med min gamla nordsvenska travare. Han snubblade och vi gick omkull. Jag flög över huvudet och ramlade på höger sida. Jag bröt mitt nyckelben. Jag red inte på ca 6 v. Dom första gångerna jag red skrittade och travade jag bara. Jag var livrädd första gången jag skulle galoppera igen! Eftersom han är rätt så gammal så är han snubblig av sig, därför galopperar jag inte så mycket nu.

Varje gång jag ska galoppera, särskilt på min snubbliga häst, så känner jag mig stel som en pinne och jag tar alltid ett mantag!
Men nu när jag rider yngre hästar som jag vet inte brukar snubbla så mycket känns det bättre.

Fast det sitter kvar i hjärnan.. Varje gång jag rider honom och han snubblar till när vi skrittar så rycker jag till. Och i värsta fall börjar jag gråta. Det känns verkligen hemskt..! Snart så ska jag kanske skaffa mig en yngre häst som inte är lika stel. För Kaggen börjar bli lite till åren :P

//Erika
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

hej för ca 2år sedan ramlade jag av en häst som heter Mr bean och bröt nyckelbenet.
Min mamma var medryttare på en islandshäst, sen ca 2 veckor senare så tvinga hon upp mig i sadeln....:eek:


Jag var livrädd för Mr bean.......men nu så älskar jag honom!:love:

Hej! Hur gick det till när du ramlade av? Jag ramlade också av och bröt nyckelbenet. För 4 mån sen.

//Erika
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

En näst intill oinriden häst är väl inte så bra att rida då. Jag tycker du ska hitta dig en medryttarhäst som är en riktig skogsmulle och inte skyggar för något. Och så kan du sakta men säkert bygga upp ditt självförtroende igen, och rida tuffare och tuffare hästar. Man blir inte super-modig direkt efter utan det tar sin tid, men det måste man också låta det göra. Inte skynda på saker! Hoppas det löser sig för dig, och att du får tillbaka till självförtroende!
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Hej Isabellah!
Jag var med om en olycka i precis din ålder, jag o en kompis red två hästar som vart skrämda o skenade hemåt. Jag ramlade av och blev hängandes i stigbygeln efter hästen. Efter att blivit sparkad i ansiktet, fick jag opereras 3ggr, och ridförbud, i ca 3mån.
Efter det var jag jätterädd, lät min syster ta hand om den hästen, så skaffade jag mig en "löjligt" snäll häst som jag fick tillbaka självförtroendet på. Jag tror det är det bästa man kan göra om man vill fortsätta med att rida. Även om det var mer än 10 år sen nu, och flera hästar senare, så får jag ibland "flashbacks", så man blir kallsvettig ibland, men det händer inte så ofta och det får jag nog leva med. Lycka till och ta det lugnt! Mvh M
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

snälla, svara jag behöver hjälp.. jag vill kunna rida som förut ! men nu är jag bara rädd

Vart bor du?, om du bor nära vänersborgsområdet, kan du ju alltid få testa en fjordign i stallet, han är så lat att han itne skulel göra någoting, det är itne mkt. som bejymmer honom.

Men annars så är det väll att ta det succesivt, att du får rida bara en kort kort stund på en häst som du känner dig säker på, att bara börja med att skritta e.xp. & sen när du känner att du vågar så kanske ta några travsteg & hålla på så tills du vågar rida ordentligt ien, sen att skritta en kort,kort rudna i skogen & så, det kanske skulle fungera ?
 
Sv: Vad ska jag göra för min räddsla efter olyckan?

Hemsk olycka!
Jag tycker att du borde testa en Islandshäst! De är säkra på foten och otroligt snälla!
Och om inte det en rutinerad häst! Som har några år på nacken och vet vad den sysslar med! Börja i paddock/ridhus tills du känner hästen sedan rida ut när du är redo för det!
Du har iaf kommit upp på hästryggen igen!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 984
Senast: Squie
·
Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: FiVi
·
Ridning Hej jag skulle behöva lite råd och stöttning nu känns det som. Jag köpte min ridtravare för ett år och några månader sedan, hon var...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: zabby
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp