Vad ska jag ge min häst att äta?

A

An_ki_

Vad ska min häst äta?

Hej!

Jag undrar om nån kan ge mig lite tips på vad jag ska ge min häst.
Hon är ett halv blod på 157, rider bara på hobbynivå..;) Har bara ägt henne i 2 veckor.
enligt förra ägaren så åt hon ca 7kg hö och 2kg havre och 0,5kg betfor. Men så har jag hört att havre kan göra dom lite "knäppa" så om nån kan ge mig råd vore jag tacksam utan att prata invecklat??
/Anki

Sv: Vad ska min häst äta?

Kraftfoder är ju inte en självklarhet, allt hänger på vad erat grovfoder innehåller. För om hästen kan livnära sig enbart på grovfodret, varför skall den då behöva extra kraftfoder? Se om det finns en analys på grovfodret, prova sen på www.freefarm.se eller hippocampus att göra en foderstat. Då får du fram hästens behov, samt vad den i dag får i sig med olika fodermedel.

Foderstater är ingen vetenskaplig grund, när den är klar får man hålla ett öga på hästen hur den utvecklar sig.

Sv: Vad ska jag ge min häst att äta?

Hej!

Jag undrar om nån kan ge mig lite tips på vad jag ska ge min häst.
Hon är ett halv blod på 157, rider bara på hobbynivå.. Har bara ägt henne i 2 veckor.
enligt förra ägaren så åt hon ca 7kg hö och 2kg havre och 0,5kg betfor. Men så har jag hört att havre kan göra dom lite "knäppa" så om nån kan ge mig råd vore jag tacksam utan att prata invecklat??
/Anki[/QUOT

dra ner lite på havren om hon blir för pigg... glöm inte att ge henne mineraler... miner krafft blå eller nått... finns på granngården:)

lycka till

Om du tar och analyserar ditt hö, så får du det mycket lättare att komponera i hop en foderstat. Annars har du ju ingenting att utgå från.

Det är svårt att "knycka" tidigare ägares foderstat rakt av, för ni har ju (förmodligen) inte samma grovfoder att utgå ifrån.

Och om hästen har ätit 2 kg havre tidigare så blir den förmodligen inte het av det, så varför oroar du dig över det? Verkar hon "konstig"?:)

Generellt låter 7 kg hö lite till en såpass stor häst, men ni kanske har bete fortfarande? (Min häst äter 3 kg inne, gräs ute...)

Men om hon stått på havre hos förra ägarn så tror jag inte det är nått problem, borde synts för länge sen om hon blir för spattig av havren.

Själv har jag ett varmblod och jag går på förra ägarens mått som hon berättat för mig och det ser ut som:

10-12 kg hö, 1,5 kg hippo basic och ca 0,2 kg betfor torrt räknat(gör sen på 2 dl betfor och 6-7 dl vatten).

Höet kan bli mer då hon just nu har fri tillgång sen hela sommaren, har dåligt med bete, hippon fördelar jag på 2 gånger om dagen och betforn får hon på kvällen med kvällsmaten.
Detta schema hade föra ägaren och den följer jag med då.

Men om ägaren t.ex. hade ett hö men 7 MJ och 60 g smältbart råprotein per kg foder, och du råkar ha ett med 8 MJ och 20 g smrp, då blir det ju två helt olika foderstater.

Alltså får inte hästen samma som hos förra ägaren.:idea:
Och höet är ju det som hästen äter absolut mest av, så avvikelser i värdena per kg foder blir ganska stora i totalfoderstaten.

Men om ägaren t.ex. hade ett hö men 7 MJ och 60 g smältbart råprotein per kg foder, och du råkar ha ett med 8 MJ och 20 g smrp, då blir det ju två helt olika foderstater.

Alltså får inte hästen samma som hos förra ägaren.:idea:
Och höet är ju det som hästen äter absolut mest av, så avvikelser i värdena per kg foder blir ganska stora i totalfoderstaten.

Jo d vet jag såklart och jag har tyvärr inte gjort nån analys av höet så därför sa ägaren att jag kunde ge henne mellan 10-12 kg oavsett för hon brukar få mer då jag näst intill ger henne mer än det som ägaren rekomenderade och som jag ser på henne så är hon ju isamma form och pälskvalitet är som hos förra och förra ägaren har även varit här och kollat henne (vi blev bästa vänner på köpet....:banana: ) och hon har ju inte blivit varken fetare eller magrare och pälsen är ju lika blank och fin och hon är i samma kondition som innan....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 581
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka