Vad ska jag behöva ha för utrusning på mi häst??

Busen

Trådstartare
Japp, nu behöver jag seriösa tips & hjälp!!
Kort fakta:
Jag har en kbl travare, valack, 8 år. e.Marine Svarten (= mkt nerv)
Fantastisk fin & lyhörd i dressyren eller snarare överhuvudtaget när han är på ridbanan, ridhus och dyl. överlag.
Han går i fast form, med sug på bettet, mjuk i munnen & man kan vara mycket LÄTT i handen, gör fram & bakdels v. skänkelvikningar, öppnor, slutor, börjat piaffera.
Överlag kanon fin!! Rider nu på ett vanligt 3-delat bett och remontnos grimma, vilket funkar utmärkt i dressyren.

Mitt problem är uteritter!!
Då är han nämligen otroligt nervig, han är sååå uppmärksam, missar ingenting & "tittar" på de mesta, bla. rädd för fåglar.
Han är även skott rädd. Och han är alltid värre när det blåser ute.

Jag försöker att undvika att rida ut om det blåser mkt osv. Och försöker vid uteritter att avleda uppmärksamheten från "allt" farligt genom att rida lite skänkelvikningar, öppnor, ställa, böja osv. även på vägen, när han "sprätter till" / blir rädd för något så brukar jag göra halt & låta honom titta sig omkring, stå still & lugna ner sig. Men är nu ändå trött på att aldrig känna mig riktigt trygg.
Blir han riktigt rädd så sticker han & jag kan inte hålla honom!!

Är det någon som vart med om liknande eller har något tips, både på vad man kan göra för att "bryta" problemet och om det finns någon ev. utrustning/ bett som det kan vara aktuellt att pröva??

När han sticker så upplever jag att problemet är att han får upp nacken och "pullar" i mot förhållningarna, även om jag försöker göra mjuka förhållningar, "ta-lätta" osv. blir han riktigt stressad så "kastar"/"reser" han sig lätt på bakbenen för att sedan skjuta i från framåt OCH i väg så att säga.

Vill inte ha tipset mer dressyr, för problemet existerar inte så fort vi är på ridbanan.

Tankar jag själv haft är att prova martingal eller pullarnosgrimma. Men vet ej om det skulle göra någon skillnad, kan ev tänka mig att betsla upp även om jag egentligen avskyr att behöva göra det så känner jag att jag måste känna att jag kan kontrolera honom om det händer något.
Dock är ej pessoa eller andra hävstångs bett något allternativ i så fall!!

Ja som sagt, finns det någon där ute som har någon liten hjälp att komma med så är det mkt uppskattat!!!

Sv: Vad ska jag behöva ha för utrusning på mi häst??

Du kan ju testa med bomull i öronen och luva ovanpå. Då hör han ju inte alla ljud lika lätt.

Har samma prblem med mitt kallblod. Men honom har jag även betslat upp. Rider även med martingal, då han gärna rycker upp huvudet i galoppen. Att byta nosgrimma hjälper ej på honom.

Just det, Jag använder mig av rakt Kimblewick, då kan man välja hur pass "stark" hävstång man vill ha.

Okej, tack för snabbt svar!! :)
Ja har som sagt funderat på en martingal, är väl kanske värd att pröva.
Brukar ha bomull när det blåser & så men ska nog börja ha de förjämnan, och huva är en bra ide, de ska jag inhandla nästa gång jag kommer till en häst shopp!! Känns fånigt att man ska behöva rid runt som på värsta tävlings hästen bara!! :p

Hehe jo men säkerhet före allt. Kan tala om att en huva i full eller x-full ej passar min herre, Öronen var för smala och det var för smalt mellan öronen....

Så mamma fick virka/sy en.

Den blev så här:

10533219.jpg

10533127.jpg

(Ursäkta klädseln, men det var maskerad terräng)

Han har x-full och full i träns/grimmor. Är ca 152 i mkh och korsning mellan fjord och kallblodstravare.

Ha..ha.. Okej.
Min har ganska litet huvud, har iof full strl. men på gränsen till cob.
Vilken fin häst!! :)

Bomull i öronen som du fått tips om hade jag provat. Och tror inte att det hjälper att byta nosgrimma. Jag hade valt ett pelhambett - odelat - som jag ridit med två tyglar. Då rider du eg på rakt tränsbett men kan ta till stången om/när du känner att den behövs. Mitt favoritbett i fall som detta då pelham är enda bettet man kan använda stång endast då man själv vill och inte har den inkopplad hela tiden.

Okej, tack för tipset!!
Jag får grunna på det ett tag, kommer nog bli tvungen att åka till Hööks el Granngården i helgen, måste ändå köpa nya ridskor, mina nuvarande har passerat till nästa liv. :p

Okej, tack för snabbt svar!! :)
Ja har som sagt funderat på en martingal, är väl kanske värd att pröva.
Brukar ha bomull när det blåser & så men ska nog börja ha de förjämnan, och huva är en bra ide, de ska jag inhandla nästa gång jag kommer till en häst shopp!! Känns fånigt att man ska behöva rid runt som på värsta tävlings hästen bara!! :p

Martingal hjälper dig ju att få lite mer kontroll över hästen och jag tycker det vore en god ide om du har svårt att ha kontroll.

En korrekt spänd martingal ska hindra hästen från att knocka ryttaren - inte dra ner skallen på hästen för att då den under kontroll.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama