Vad ska ja ha för bett?

L

linneaforss

Mitt shetlandssto drar väldigt mycket!! och gapar när man håller emot! hon är väldigt stark och pigg! börjar bli lite jobbigt i dressyren när hon gör så! :( Nu kör ja henne på vanligt tränsbett...vad skulle ni rekomendera?

DSC01886.jpg

Sv: Vad ska ja ha för bett?

jag kör mitt sto på tredelat med mittdelen i koppar.... hon tuggar bra på det... dock är hon inte så där pigg som din sötnos verkar...

jag kör mitt sto på tredelat med mittdelen i koppar.... hon tuggar bra på det... dock är hon inte så där pigg som din sötnos verkar...

Okej! :smirk: Ja det är säkert bekvämt för dem, men jag tror jag skulle behöva ha ett lite skarpare på min...:/ nått tipps? :bump:

tyvärr har jag mycket lite erfarenhet av heta hästar... alla hästar jag haft har varit åt det lite lata men ambitiösa hållet som behöver mycket drivning... :crazy:

tyvärr har jag mycket lite erfarenhet av heta hästar... alla hästar jag haft har varit åt det lite lata men ambitiösa hållet som behöver mycket drivning... :crazy:

haha Okej! :rofl: Jo min dam har varit lite så en gång i tiden innan hon började med körningen! :D hon är en helt annan häst nu! pigg och galen! och älskar verkligen det här med körning! :D hon har blivit ung på nytt!

Att bara byta bett kan göra mkt!
Då nödvändigtvis inte till ett skarpare, utan prova ett annat tränsbett :idea:
På bilden har du travbett, men vad kör du på nu? Tränsbett, tvådelat?
Men hur ponnyn ser ut i munnen gör mkt, likaså strl på bettet.
Prova med olika strl?
Rakt tränsbett, med fasta ringar, tredelat, med fasta ringar, tvådelat, med fasta ringar. Happy/apple mouth? Checkbett? Bettplattor?
Körbett är ju annars vanligt o lite skarpare.
Du har tagit ut tandläkare så det inte är nått fel?

Annars är det ju bra med dressyrövningar/tömkörning men du kanske behöver en tränare? Eller du kanske har det :o

Jo ang selen :angel: så kan du väl höja bröstan (göra nya hål?) o bakselen lite (nått hål bara)) ;)

Lite sidor om bett!
http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Att bara byta bett kan göra mkt!
Då nödvändigtvis inte till ett skarpare, utan prova ett annat tränsbett :idea:
På bilden har du travbett, men vad kör du på nu? Tränsbett, tvådelat?
Men hur ponnyn ser ut i munnen gör mkt, likaså strl på bettet.
Prova med olika strl?
Rakt tränsbett, med fasta ringar, tredelat, med fasta ringar, tvådelat, med fasta ringar. Happy/apple mouth? Checkbett? Bettplattor?
Körbett är ju annars vanligt o lite skarpare.
Du har tagit ut tandläkare så det inte är nått fel?

Annars är det ju bra med dressyrövningar/tömkörning men du kanske behöver en tränare? Eller du kanske har det :o

Jo ang selen :angel: så kan du väl höja bröstan (göra nya hål?) o bakselen lite (nått hål bara)) ;)

Lite sidor om bett!
http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Tack För tippsen! Jag kör henne med det där bettet, det är som ett tvådelat tränsbett bara annorlunda ringar! ;)
Hon rids med 3 delat bett och hon drar lika mkt med de :P
Andra bett jag äger är happy mouth två delat och ett rakt happy mouth, men jag tror båda två är snällare? Kanske helt enkelt ska träna lite mer halter osv! :rofl:
Japp tränar för tränare! :) hehe, Hon säger att hon med lite mer träning kommer gå lika fint i traven som skritten, så de kanske är träning som är det enda som behövs, men jag tycker det är så jobbigt att behöva slita i munnen på henne! :(
Hon är lika dan när vi kör Precision och Marathon, så på så vis blir det ju svårt att styra :/ Hon är mäst Pigg och hetsar fram för hon tycker det är så kul!

Ja tack för tippsen om Selen =) Har precis fått i ordning på selen och allt, ska göra fler hål i draglinorna och bröstan och bakselen som du sa! hur ser det annars ut? :bump:

Jag föredrar ett tredelat bett framför ett tränsbett, känns som om det ligger bättre i munnen på en sån liten häst.
Den ena ponnyn kör jag med ett jaktkandar och det funkar bra. :)

Jag föredrar ett tredelat bett framför ett tränsbett, känns som om det ligger bättre i munnen på en sån liten häst.
Den ena ponnyn kör jag med ett jaktkandar och det funkar bra. :)

okej, men jaktkandar är inte det väldigt skarpt?

Som _L_ skrev ovan: har du låtit en tandläkare kolla på henne (förutom att man bör ta hästen t hästtandläkare 1-2ggr/år...)?
Bör alltid göras innan man byter bett om man har problem så man kan utesluta vargtänder, vassa hakar, sår osv.

Lycka till!

VÄldigt och väldigt är väl relativt, det är ju ett stångbett men hävstången är väl inte så himla lång på ett jaktkandar..
Dessutom, om bettet är skarpt så behöver man [oftast] inte ta så mkt. i dem.

Precis börjat rida min häst på stång (western..) och fördelen med det är ju att eftersom att bettet är skarpt, så behöver man sällan ta mycket. Mestadels kan man låta hästen vara i fred i munnen och bara "påpeka" med små små rörelser när man vill någonting.

Lika med Konrad (fjordkorsningen... ;) ) honom kör jag ju på körbett, i andra öglan, oftast. Men då behöver jag inte slita i honom heller, utan tömtaget verkar, och sen kan man "släppa".
Red honom på tränsbett i skogen häromdagen, och det var dragkamp vill jag lova.. Han tyckte visst det var lika roligt att hoppa över nedblåsta träd i skogen som jag gjorde.. ;) :angel:

Hejsan!

Vanligt tränsbett kan ofta få den effekten att mittendelen trycks upp i gommen på hästen. Frågan är vilket effekt man vill få med bettet. Bett som t ex jaktkandar eller postkandar får ju en hävstångseffekt till skillnad från vanliga tränsbett, som bara "trycker ihop". Hävstångseffekten ger (förhoppningsvis :P ) att hästen även lossnar i nacken och ger efter för trycket där. Jag körde förr en shettis med tredelat tränsbett med koppar i mitten, men han gapade och slet i tömmarna hela tiden. Nu kör jag ett russ på postkandar (han är riktigt stark och tung i handen) och då kan han liksom lossna och man behöver inte ta i så mycket...

Mvh, Moa

Vad säger hon om det raka happy mouth? Det uppskaddes av min fjording af :D
Rakt? Checkbett? Tandläkare?
Ja träning/lydnad spelar in oxå :)
De tredelade kan faktiskt vara lite luriga i små munnar då mittdelen oftast är stor och lederna kan hamma fel.

Har du nån ny bild där du ändrat?
För bröstan o bakselen och draglinorna ska ju spännas lite :idea:
Ser väldigt bra ut annars! Är avis på din vagn :D
Tycker min är så tråkig (förutom färgen :angel: ) så det blir inte mkt köra av :crazy:
Jag hade nog för höga förväntningar på första hemmabygget :cool:

Ja hon sa inte så mkt, förutom att hon tuggade mer men de är ju posetivt? Ja nu har jag höjt bröstan och bakselen + att ja kortat draglinorna! ska ta kort någon dag! :) Men ögglorna på selen som vagnen ska ligga i åker fram hela tiden och håller sig inte på plats :( Haha :D ja jag är jätte nöjd med min vagn :D fick den för 6500!! :D Men just nu är den helt grå av lera (A) den blir de så fort man lämnar stallplanen.....Kan man få se bild på ditt ekipage?=) har säkert sett förut men ja kommer inte i håg! :D

Ja såhär såg det ut förra sommarn har inte några nya kort...
http://www.mypix.se/usrimg/JQRMKQMPI4/lrg/JPESDPKQLMERQ.jpg
Jag har tömkört mkt istället då vagnen ska göras om och jag har funderat på rockard, men det måste ju gå att göra en lätt 4-hjulig?
Min vagn är nog ganska tung fast den är liten, tror den ligger på 150 kg så hälften hade ju inte skadat :D
Så vet jag inte heller om jag ska sälja vagnen som den är (den duger säkert fint till nån som inte är lika kräsen :D) eller hålla på och göra om den, vilket jag nog aldrig får tid med längre...

Ja prisvärd vagn du fick tag på! :)
Ny är den väl värd nästan 11 000?

Ja såhär såg det ut förra sommarn har inte några nya kort...
http://www.mypix.se/usrimg/JQRMKQMPI4/lrg/JPESDPKQLMERQ.jpg
Jag har tömkört mkt istället då vagnen ska göras om och jag har funderat på rockard, men det måste ju gå att göra en lätt 4-hjulig?
Min vagn är nog ganska tung fast den är liten, tror den ligger på 150 kg så hälften hade ju inte skadat :D
Så vet jag inte heller om jag ska sälja vagnen som den är (den duger säkert fint till nån som inte är lika kräsen :D) eller hålla på och göra om den, vilket jag nog aldrig får tid med längre...

Ja prisvärd vagn du fick tag på! :)
Ny är den väl värd nästan 11 000?

hahah :D vad vad grym! ^^ :D den ser ju kalassnygg ut ;) okej vad vill du ha för rockard? Det är svårt att få tag på fyrhjuliga enbetsvagnar för små ponnyer :/ i tävlingssammanhang är de nog typ bara rockard som gäller tråkigt nog :( Ja dem kostar runt 11-12 000 :S inte billigt med körning inte :D haha!

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?