Vad sjutton ska man äta?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Larmen om faran med rött kött efterlöser varandra. Kycklingarna pumpas fulla med antibiotika och stressas till döds, fisken simmar i giftiga vatten och
allt med mjöl, kolhydrater och socker är rena hälsofällan.
(Lätt överdrivet, ja, och ekologiskt är ju ett bra alternativt för djuren och välavlönade.)

Dessutom är jag svårt intolerant mot fruktos och sakaros dvs fruktsocker och därmed går all frukt och bär bort samt en hel del grönsaker.

Ska man leva på linser och kikärter då eller? Kul liv. Verkligen.

Hur gör ni som känner att ni har en bra balans här?

Sv: Vad sjutton ska man äta?

Jag känner verkligen inte att jag har några bekymmer att hitta på maträtter.

Ekologiska grönsaker, ekologiskt och eller svenskt kött. Rotfrukter under säsong. Bönor i både torrt, färskt och fruset format. Pasta/matvete/bulgur/couscous för den som äter sånt.

Det finns oändliga mängder bra mat. Fast då lagar jag i stort sett allt från grunden. Halvfabrikat kan man nog sällan få in i mallen.

Jag är väl inte superbalanserad men jag äter inte rött kött sen många år tillbaka så det har jag löst. Vad gäller kyckling så är det ätt att låta bli när man sett filmer inifrån fabrikerna. Men det går ju att hitta ekologisk kyckling då och då. Det känns bättre. Samma med fisk, odlad lax undviker jag men det går oftare numera att hitta ekologisk eller vildfångad.
Om jag inte klarade frukt och bär skulle det bli jättejobbigt, det ersätter en stor del av min konsumtion av vete, socker och mejeriprodukter.

Jag har faktiskt inga direkta tips till dig. Vad finns det på nätet?

Precis där du är, är jag också!

De senaste dagarna jag levt på just kikärtsgryta. Först gjorde jag Mabuses indiska, sedan monster1:s marockanska. Men varken kikärterna eller alla grönsakerna var ekologiska så nu får jag väl ett hårt straff :(

Larmen om faran med rött kött efterlöser varandra. Kycklingarna pumpas fulla med antibiotika och stressas till döds, fisken simmar i giftiga vatten och
(Lätt överdrivet, ja, och ekologiskt är ju ett bra alternativt för djuren och välavlönade.)

Dessutom är jag svårt intolerant mot fruktos och sakaros dvs fruktsocker och därmed går all frukt och bär bort samt en hel del grönsaker.

Kycklingen stressas inte ihjäl, ok de föds och växer upp på tok för fort, men när de slaktas så sker det under "humana" förhållanden, utan stress och onödigt lidande.
Min sambo jobbar som veterinärsbiträde i slakten på Guldfågeln AB, de är kanske inte störst i Sverige, men det slaktas bortåt 100000 kycklingar om dagen där iaf och de har hårda krav på hur det får gå till när djuren slaktas, därav en veterinär närvarande hela tiden.
Sen kan man ju diskutera om det är rätt att äta kyckling ändå med tanke på att de är ca 18 dagar gamla när de dör

Jag har inte heller några balansproblem i kosten. I Sverige har vi karens på antibiotika och ett bra slakteri stressar inga djur. Jag hade dock hemskt gärna sett krav-kyckling, förmodar att dom kycklingarna får växa upp i en mer normal takt och på större ytor. Men finns det ens? Har aldrig sett krav-kyckling i mina matbutiker...

Vad gäller rött kött är det inte bra för miljön heller, så det är helt klart något man borde äta mindre av. Och när det kommer till fisken är inte problemet att vi inte kan äta den, det är att vi fortsätter förgifta deras miljö. Om människan slutade såga på den gren hon sitter på skulle många problem minska och vissa t.o.m försvinna.

Jag äter vilt, havsfisk som är godkänd, vegetariskt (oftast rotfrukter och svamp), ibland nöt och gris. Mycket kyckling. Potatis, ris, couscous, pasta. Mår hur bra som helst.

när de slaktas så sker det under "humana" förhållanden, utan stress och onödigt lidande.
Med tanke på att det inte är ovanligt att kycklingar blir skadade och till och med dör av sina skador under transporten till slakteriet så jo, för många kycklingar "stressas ihjäl" i bemärkelsen att de utsätts för stress och onödigt lidande i samband med slakt.

Jag menar om så bara en kyckling på lastbilen blev ihjälklämd så innebär ju det att de andra tusen kycklingarna på samma lastbil förmodligen inte hade en avslappnad resa med luftigt utrymme de heller.

Jodå, kravkyckling finns. Jag brukar köpa på Coop. Tror det finns på Ica också men har aldrig sett på Hemköp. Det finns bara ett fåtal leverantörer. Den som säljs på Coop är från Bosarp. Förut salufördes den också som bosarpskyckling men går nu under märket änglamark.

Jodå, kravkyckling finns. Jag brukar köpa på Coop. Tror det finns på Ica också men har aldrig sett på Hemköp. Det finns bara ett fåtal leverantörer. Den som säljs på Coop är från Bosarp. Förut salufördes den också som bosarpskyckling men går nu under märket änglamark.

Är det inte bara Bosarp som är KRAV-märkt?
edit: Såg att även Scandinavian Organics finns.

Finns bara tre leverantörer av ekologisk kyckling i Sverige, uppmärksammades bland annat av SVT igår: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/for-fa-ekologiska-kycklingar

Jag känner precis samma som du. För tillfället känner jag mig irriterad över att jag inte vet vilken fisk jag kan äta. Fet viltfångad fisk är ju så nyttigt UTOM om man är i fertil ålder för då ska man bara äta några gånger per år. Odlad då? Dåligt för miljön men bra för hälsan även om man är i fertil ålder men inte då enligt norska Livsmedelsverket som inte rekommenderar gravida/ammande att äta sådan fisk alls.

Så nu äter jag sällan fet fisk och får då ångest över att jag inte får i mig de där fettsyrorna som är SÅ viktiga för hjärnan (kanske därför jag känt mig så trög på sistone? :eek: )

Sen har jag ju inte bara mig själv att tänka på, jag äter gärna kikärtor. Men barnet äter helst endast charkprodukter och pannkakor. Vad gör man?

Bra fråga.

Att vara medveten är en bra början. Sen får man väl välja så gott man kan, tycker jag. Att göra sämre val för att man inte bryr sig eller har dålig koll tycker jag är en annan sak än att göra samma val för att man (på riktigt) inte har råd eller för att man är allergisk.

Bara för att en person som lever med ekonomiska tumskruvar väljer det billigaste, innebär det inte att det är OK för mig att göra samma val. Om jag som kan göra ett bättre val så har jag ju ändå gjort någon liten skillnad.

Jag vet inte om jag alltid är så logisk i mina val. Jag prioriterar t ex ner kläder och frisörbesök för att köpa bättre kött, men ett bättre val kanske skulle vara att bli vegetarian.

Vi köper inte kött i butiken längre. Är självförsörjande på nöt,gris,lamm,kyckling,ägg,lök,potatis och morötter, känns bra att veta hur djuren blivit uppfödda + att de inte är proppade med antibiotika. Har man inte den möjligheten så finns det kanske nån bonde i närheten som säljer kött och andra livsmedel?

Problemet är ju att man får åka till en jäkla massa bönder, och sen ska man ha tid och plats i sin lilla lägenhet att finstycka och packa om och plats för en stor frys, och så ska man komma ihåg att tina något varje gång man vill ha kött...

Jag önskar att det var som i Frankrike där vår kompis bor. Byslaktare i byn tio minuter bort, med fullt sortiment och tvärkoll på gårdarna, och möjlighet att köpa TVÅ korvar eller EN fläskkotlett...

Det kan inte vara vanligt med bönder som säljer produkter vid sidan av, alltså enstaka grisar eller säckar med potatis? Jag som är uppvuxen på landet och dessutom jobbar inom jordbruk känner då inte till någon. Det blir ju mer besvär än pengar för bönderna med någon kyckling hit, någon halv gris dit ect?

Ägg och potatis kanske funkar iof men kött verkar mest besvärligt. Det är ju regler kring slakt som ska efterföljas etc.

Det är ju svårt att äta "rätt" om man ska följa alla larmrapporter och alla myndighetsrekommendationer. Som kvinna i fertil ålder, gravid, ammande och allt det där ska man helst leva på bara luft känns det ibland.

Vi har nog hittat en balans i att huvudsakligen äta vegetariskt, kött en gång i veckan och fisk en gång i veckan. Köttet är vilt (från släkten) eller ekologiskt från butik. Fisk/skaldjur väljer vi efter WWFs lista (den sitter på kylskåpet).

Vi försöker att inte bara ersätta kött och fisk med mer mejeriprodukter/ägg. Man får låta sig inspireras av andra länders kök så går det faktiskt bra.

Det kan inte vara vanligt med bönder som säljer produkter vid sidan av, alltså enstaka grisar eller säckar med potatis? Jag som är uppvuxen på landet och dessutom jobbar inom jordbruk känner då inte till någon. Det blir ju mer besvär än pengar för bönderna med någon kyckling hit, någon halv gris dit ect?

Ägg och potatis kanske funkar iof men kött verkar mest besvärligt. Det är ju regler kring slakt som ska efterföljas etc.

Det finns bönder som säljer men som du säger inte så vanligt. Gårdsbutik är ju annars ett annat alternativ.

Men det blir ju inte automatiskt bättre djurhållning bara för att gården ligger i närheten. Jag har INGET förtroende för bönderna i min by på den punkten. Grisbönder med stora djurstallar, som hangarer ungefär.

Problemet är ju att man får åka till en jäkla massa bönder, och sen ska man ha tid och plats i sin lilla lägenhet att finstycka och packa om och plats för en stor frys, och så ska man komma ihåg att tina något varje gång man vill ha kött...

Jag önskar att det var som i Frankrike där vår kompis bor. Byslaktare i byn tio minuter bort, med fullt sortiment och tvärkoll på gårdarna, och möjlighet att köpa TVÅ korvar eller EN fläskkotlett...

Ja tillgång till stor frys behöver man ju. Men komma ihåg att tina är nog inte så stort problem eller? Planerar man middagen så fungerar det bra.

Men det blir ju inte automatiskt bättre djurhållning bara för att gården ligger i närheten. Jag har INGET förtroende för bönderna i min by på den punkten. Grisbönder med stora djurstallar, som hangarer ungefär.

Man kanske har större koll på bönder runt om där man bor? ALLA bönder har inte dålig djurhållning.

Fast det är ju enklare att se hur djuren har det om man köper av en lokal bonde?
Jag köper kött av en lokal bonde, jag vet precis hur det ser ut i kostallet och att de alla går lösa där och har möjlighet att gå ut i stora fina hagar och får bra foder.
Jag vet inte hur kossorna skulle kunna ha det så mycket bättre där?

Samma sak med dem som säljer hjortkött, djuren går i stora fina hägn och får bra foder.
Grisfarmen i närheten har också grisarna ute i stora fina hagar där de bökar runt och strutsarna går också i stora trevliga hägn.

Sen har säkert inte alla det lika bra som dessa bönder, men min erfarenhet är att bönderna med bra djurhållning mer än gärna visar en runt och berättar om sina djur.
Vilket jag såklart uppskattar eftersom jag tycker om djur och är nyfiken på hur dem har det å hur det fungerar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka