Vad sjutton är det nu som fått smak för våra hösilage balar ?

gylle

Trådstartare
Skulle plocka in ny bal idag och får då syn på ett jättehål mitt fram och väldigt väl synligt så att det fanns där för 4 dagar sedan när jag plockade in sist är helt uteslutet det gick liksom inte att missa syntes på långt håll bara jag kom gående mot balarna skar upp balen runt om hålet och mkt riktigt måste det vara helt färskt balen var helt opåverkad och fin. Lyfter balen med traktorn och döm om min förvåning när där är ett till exakt likadant på baksidan av balen samma sak med det helt färskt och balen opåverkad.

Hålen var vid marken (står på hårdgjord yta) och båda hålen såg exakt likadana ut ca 20cm i diameter och helt runda som en boll och gick likadant in i balen alltså som att det suttit en helt klotrund boll man plockat ut ur hålet, inte ett spår av varken höfnas eller plast att skåda det såg liksom ut som helt renblåsta hål där det snyggt och prydligt ätits upp varenda mm i den klotrunda formen. Såg verkligen egendomligt ut inte alls som när någon förvirrad sork varit framme.
Men vad sjutton kan det vara som gjort hålen ? Börjar känna lite panik för att vad det nu är skall göra sådana i varenda bottenbal vi ligger redan tajt på det efter att lastarens klämma gjort en rivskada i flera balar när de staplades in som inte upptäcktes i tid och flera balar har fått kasseras så behöver verkligen inte något nytt monster som vandaliserar fler balar. Kan man bara komma på vad det kan vara kanske man kan komma på hur man skall hålla varelsen borta.

Så någon som haft denna udda typ av hål i balarna och dessutom kommit på vad det är som gjort dem ?

Sv: Vad sjutton är det nu som fått smak för våra hösilage balar ?

Jag tror att det är hare eller kanin.
De klipper liksom av det som de äter.

Harar har vi gott om (kaniner finns inte här rullstensås) har dock aldrig varit med om att de går på balarna? Nu när de har gjort dessa hål har det dessutom varit barmark så gott om gräs för dem att äta ?

Kanin på rymmen som söker bohåla kanske?
Eftersom att det inte går att bo i åsen.
De tror väl att balen är en gigantisk stubbe.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 152
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama