Vad ser ni?

P

Pumsie

Vad ser ni när ni tittar på honom utseendemässigt asså, jag tkr att han en riktigt stor hals men det kanske är vanligt bland basjkirer:

31772_1247503641.jpg

79730_1247503668.jpg

Han är runt 7år, valack och basjkir...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ser ni?

Tycker det ser ut som en väldigt tjock häst och det är väl antagligen därför halsen är så stor också, den minskar nog när hästen går ner i vikt. Annars så vet jag inte så mycket om den rasen hur dom ska se ut och så.

Ser ut att ha kort hals, eller lång rygg? Sen är den överviktig som Miloni sa.
Jag utgår ifrån "normalhästen", inte rasen - så den kanske ska se ut så (förutom övervikten då).

Förlåt, men jag kan nog inte riktigt vara lika pedagogisk som dom andra....

Vad är det du vill veta gällande exteriören?
Om du vidareutvecklar blir det lättare att hjälpa till! :)

Om frågan var vad man ser generellt på kortet, så är det en abnormt
fet häst som springer i en padock...

Baskjirerna kan ju se ut mer eller mindre hur som helst, men den vanligaste
sorten är väl mer som en kortbent appaloosa. Eller korsning halvblod/fjord. :angel:

Jag är bra på att förklara.....:cool:

Nää ville mest veta om ni tyckte att han va överviktig som jag tycker, han kommer tillbaka i augusti och ska sätta igång honom då så att han ser lite mer slimmad ut hihi.

Jag är hans medryttare sen 2år tillbaka och han har varit mindre tjock ett tag men det är svårt att få ner honom. Jag klättrar mycket med honom i skogen o så på hans bra dagar. På hans dåliga dagar blir det mest bock äventyr i paddocken...

Har ni andra några tips på andra övningar på att få ner honom lite i vikt. Sist jag red honom ( i december sist ) så va han tjock och orkade inte arbeta i form.

Har ni andra några tips på andra övningar på att få ner honom lite i vikt. Sist jag red honom ( i december sist ) så va han tjock och orkade inte arbeta i form.

En foderstat som täcker hans behov men inte mer. Mycket skritt som förbränner. Långa skritturer och promenader. Tänk på att ridning på fet häst tär på lederna. Gå mycket ute i kuperad hage. Du kan inte kräva att han ska arbeta i form när han inte är i kondition.

Det vet jag :) försökte bara förklara hur otränad han är genom att berätta att han inte är i form att arbeta i form :)

Hästen på bilderna ser tjock ut, ser också ut att ha väldigt kort hals. Kan inte alls vara bra för den att gå runt med så mycket övervikt, ridigt mycket basjkirer ett tag och alla var smalare med stora välvda nackar. Så när jag såg din häst så liknade inte dem basjkirer jag är van vid.

Skulle kollat över foderstat, kollat analysen på höet och ridigt långa skritturer till en början

Ja han är inte MIN häst utan min medryttarhäst, jag ska prata med ägaren när hästarna kommer tillbaka från sommarbetet för att sätta upp en bra foderstat + hur vi ska börja motionera honom. Ett bra tag med klättring i skogen känns det som..

De jag kommer ihåg att han käkade när jag red honom sist va müsli blandnig (eller nått sånt), lite korn eller havre och sen hö

Skulle tro att ett bra hö med bra kvot och lågt MJ gör susen. Dom är väl vana att leva på luft mer eller mindre. I Ryssland fick dom inget på vintern mer än det som fanns i backen om dom kom åt det för all snö.

Utan att tänka på vad ni andra skrivit (även om jag läst det) så tycker jag nog att den övre bilden inte riktigt visar hur hästen ser ut, eftersom den är tagen lite snett framifrån. Man ser en häst med en väldigt tjock hals bara, men kroppen ser ganska fin ut, kanske lite rund om rumpan också, men inget extremt.

Men den nedre bilden när han springer talar sitt tydliga språk. En människa som inte håller på med hästar skulle till och med se att den var tjock :) Magen ser nästan ut som att den ska ha föl, hehe. Här kan man också se att rumpan är väldigt stor. Det ser väldigt jobbigt ut att springa med den där tunga kroppen.

Ja, mer motion och kolla över foderstaten skulle vara mitt tips.

jag ser en beligan blue med träns. Denna vikt på en häst är inte hälsosam!

Jag vet jag har varit orolig över hans vikt sen jag började, jag har klättrat ute med honom i skogen nästan varje dag, han går på lösdrifgt oxå så han får lite motion när man inte rider honom.

Korn och musli bör absolut inte denna häst få. Räcker med ett bra hö, kolla analysen. Sen bör han nog inte heller gå på bete direkt. Så i fall vääääldigt mager bete.

Bra att du klättrar, det gör gott för honom. Men tänk på att hålla dig till långsamma gångarter tills han förlorat mer vikt. Med den vikten kan det komma förslitningskador.

Vilket fall tror jag att du kommer göra att bra jobb med honom. Skulle vara kul att sen några bilder fram till hösten och se om han ändrats.

lycka till:)

Förlåt om jag är lite tråkig, men om min medryttare satt in en sådan här tråd hade jag blivit ganska upprörd. :crazy:

Har du kollat med hästägaren att det är ok att lägga ut bilder på hennes/hans häst och att det är ok att du ber en massa bukemänniskor om råd på foderstaten?

Jag förstår att du inte menar illa, men jag hade inte velat att min medryttare agerade så.

Hehe förstår vad du menar :)
Men jag bad inte råd om foderstaten utan jag ville mest se vad ni tycker om honom. Jag ska mest visa lite för och efter bilder på den här tråden.

Ponny? Det är vanligt för ponnysar att ha korta & tjocka halsar, det blir sällan bättre av att hästen går ner i vikt men om man tränar hästen på rätt sätt och byger på muskler i halsen så kommer den bli snyggare. Men jag tycker då i alla fall att det är charmigt med den tjocka halsen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
695
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 702
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV