Vad ser ni??

Sv: Vad ser ni??

jo.. men det gjorde hon ju..
men det tyckte inte jag var så konstigt.. jag puttade ju (tryckte) henne så hon fick luta mer på höger fram.. då är det ju klart hon gungar tillbaka igen till vänster?? :counfused: eller missuppfattar jag dig?
om du menar att hon skulle gungat över väldigt snabbt, så var inte reaktionen som så.
hon gungade lungt tillbaka som hon stod på innan..

Om hon vill ägga mer tyngd på vänster fram så kommer hon när du har rätat upp henne (så att hon står med tyngden jämt fördelad, hon ska alltså inte lägga MER tyngd på högerbenet bara fördela den jämnt) att gunga tillbaka till ursprungsläget eftersom det är så hon vill stå. min häst gör iallafall så.
Min häst är "banan" åt höger (kortare i den sidan) och om man lyckas rakrikta honom vid nåt ridpass så kan man se att han ser jämnare ut över bogarna när man kommer in eftersom han då ställer upp sig rakare.

Om du ställer dig på alla fyra och och lägger mer gungar över lite på vänster arm kommer den axeln att sticka ut mer och högeraxeln att slutta mer, precis som på din bild.

Men jag kan som sagt bara relatera till min häst.

hur är din häst att rida då?
vilket varv är den stadigast i, välter den inåt osv?
förvänd sluta t ex.. har den mkt svårare för det i något varv? för det borde ju en häst ha som är kortare i ena sidan, för då kan det inte vara lätt att bli ostbåge...

nja.. så beter sig inte riktigt min.. hon skjuter lättare ut höger bog och välter inåt i höger varv..

Totti skrev:
Det här med bogar kan ju vara lite luddigt.

I bland så försöker de avlasta motsvarande fram genom att föra det friska frambenet lite in under kroppen för att ta upp mera belastning,
vilket bidrar till att bogbladet bullar ut, i bland så försöker de avlasta det onda fram benet genom att "dra upp" bogbladet och det kan man testa genom att göra knäknicken= man slår/puttar till lätt bakom framknät, om hästen knäar då, så kan det bero på att den inte belastar det benet. testa alltid bilateralt

Eller så kan det ex föreligga ett problem bak som gör att hästen skjuter på ojämt vilket resulterar i att den landar hårdare på diagonal fram och bygger en större muskelmassa pga det

Har testat "knäknicken" felar gånger nu när hon står jämnt uppställd.. hon knäar inte på något ben...

och angående ditt senare svar med ojämnt påskjut så är det så att hon har något bättre påskjut på VÄNSTER bak... och då borde det väl bli höger fram som hon landar hårdare på??:crazy: :confused:

så typiskt att vi har så ont om kunniga personer häromkring!!:(

Tinen skrev:
Har testat "knäknicken" felar gånger nu när hon står jämnt uppställd.. hon knäar inte på något ben...

och angående ditt senare svar med ojämnt påskjut så är det så att hon har något bättre påskjut på VÄNSTER bak... och då borde det väl bli höger fram som hon landar hårdare på??:crazy: :confused:

så typiskt att vi har så ont om kunniga personer häromkring!!:(

mmh så brukar det oftast vara, men finns det många problem/smärtor så kan de ju alltid hitta på ett annat sätt att avlasta och då får man inte alltid en röd tråd i alla skavanker som uppenbarar sig o det kan bli knepigt att ställa diagnos

Näe.. jättesvårt.. Men jag tycker ändå att hon känns väldig fräsch att rida, känns inte alls "låst" någonstanns.. Hon går ju gärna i spanskskritt och spansk trav och så vidare.. Och det tycker man ju vore väldigt märkligt att hon skulle kunna om hon vore låst i bogpartiet.
Dessutom krävs det rätt mkt bärighet bak för att orka.. Men men.. ska ta en ny bild snart igen och jämföra om det blivit någon skillnad..

Tack för kommentar! :D :)

Nikki o Fabian skrev:
HannaZ skrev:
Hon lägger av nån anledning mer vikt på vänster framben. Det bogbladet "bullar ut mer".

Så tänkte jag oxå.

Joo, men när man rider faller hon åt höger... borde alltså lägga mer vikt på det benet, men det syns ju att hon är mer muskelfattig där..:confused:
Aja.. jag får inte det hela att gå ihop..
Hade hoppats få upp en duktig från skåne hit, men det verkar inte finnas tillräckligt mkt intresse...:( :(

Hopp... en bild jag tagit idag.. :p ;)
hoppas verkligen på kommentarer nu, vill veta om ni tycks se samma sak som jag..:smirk:

PICT1282.jpg

Väldigt tacksam för alla kommentarer och tips! :bow: :bow:

jag tycker fortfarande honser ut att "luta till höger" - lägga mer vikt på höger fram och på den här bilden syns det även att hon är lägre på högersidan av rumpan också. Är inte alls förvånad att hon faller iväg till höger.
Jag tänker vänster sida SI-led låsning, spänd länd vänster sida - kortare i vänstersidan (står hellre med vänster fram och vänster bak "in mot kroppen" - höger bak bakom och höger fram framför), upprätad vänster fram-kota och hög vänster fram-trakt och ev låsning scapula (bogbladet) på vänster sida.

Egentligen kanske det är fel att säga att hon lägger "mer vikt" på höger fram - men hon har höger fram som ett "ståben" och balanserar sej utifrån det = om man tänker sej en liten kula i hennes bog där hon har tyngdpunkten, så ligger kulan förskjuten till höger.

En sak jag reagerade på när jag såg bilden nu är att hon sträcker "kedjan" på vänstra sidna och inte på högra (där hon står fast). Faktiskt ganska intressant även om det kan vara en slump och tillfällighet.

Hon ser ut som man beskriver hästar som är höger-roterade i främre bröstryggskotor och bakre halskotor (typ C7-TH1-TH2-TH3).
Det är inte lika mycket/tydligt på den här bilden som på de tidigare bilderna men jag blir bara mer övertygad av den här bilden att det är som jag gissade vid förra bilderna...

Å andra sidan så ser nästan 90% av alla hästar (grov uppskattning från min sida) ut just så här.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama