Det känns helt fel när folk uttalar sig om det specifika fallet när man inte vet närmre omständigheter. Det kan handla om en stabil häst som klarar det mesta och ett överfall från hunden som kunde få den mest härdiga att flippa ut och på en plats där man normalt kör och inte förväntar sig attacker till en labil häst som reagerar på allt och som man kört på vägar där det är direkt olämpligt. Det är bara ett fåtal som är "idiotsäkra". Många har inte banor att träna på i normalfallet.
Visst ska hästar vara miljötränade innan man ger sig ut men det finns gränser för vad man rimligen kan åstadkomma. Ska man kunna garantera att en häst klarar precis allt då kan vi lika gärna avliva 99,9 procent.
Man kan aldrig garantera ngt med hästar eller levande djur öht.
Men jag hade blivit mer förvånad om hästar skenat som är tränade av proffs på just lära dem hantera störningsmoment än av en travtränare.
Visst brukar travare generellt ha utsatts för mkt och vara lugnare än många ridhästar. Just IOM att de motioneras rejält och mycket i skritt och trav får man gratis en mkt lugnare häst och en del gratis i exponeringstränibg i att hitta lugn.
Men inte fasen har jag mött många travtränare som hunnit lägga tid på någon riktig träning i att hantera olika situationer. Ev de som har någon eller några egna hästar.
Detsamma gäller för oss andra proffs inom andra grenar. Man tränar hästarna i det man får betalt för, hästen ska prestera väl i och man är bäst på.
Du hinner liksom inte få en häst helt trygg i alla lägen och startklar inom rätt tidsramar som gäller för trav.
Det du och gemene man menar är helt trygg är inte vad jag menar är helt trygg.
Och med vagn tycker jag man får vara rätt så försiktig.
Det är ju inte första travhästar som skenat med vagn. Inte sista heller.
Trots att de är mentalt en bra ras(vb-travarna) och exponeras för mkt. Det beror på träningen och acceptansen att travare springer och lite ligger på i många lägen där tex en problemlösare hade backat bandet rejält.
Sen vet jag inget om det här fallet.
Men jag har sett för många hästar sitta fast med sulky, välta med den etc för att tycka att det är toppen jämt.