Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

Sv: Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

Louelle skrev:
Jag tycker det här resonemanget är en aning konstigt med tanke på att hästarna - innan vi människor började lägga sig i - klarade sig fint utan både täcken och stall

Men om man ska resonera så som du gör då så måste man ju faktiskt tänka på att hästarna på den tiden inte var samma individer som vi har idag. Dvs travare, araber osv. Dom var betydligt mer härdade då. Jag tycker inte att man kan jämföra den tidens hästar med dagens.. och det är ju just dagens hästar som har det så jag lider med.

Kanske vi båda har rätt... Jag tror vi diskuterar lite olika saker.
Du missade det jag skrev senare i inlägget...
Självklart ska inte hästarna stå ute i ur och skur utan skydd. Men faktum är att många hästar skulle må bättre ute dygnet runt än ute 4 timmar om dagen om de fick välja. Då syftar jag inte på rakade tävlingshästar utan täcken. :D
Många hästar med mycket päls. Tex. Nordsvenskar osv. mår inte bra av att först måsta värma upp sig och sedan kyla av sig omvartannat.
Och ett litet tillägg:.. kan bara inte låta bli. Araber är tåliga hästar som överleft extrema temperaturskillnader varje dag. Och har levt på ställen där det kan bli ner mot -40 grader om nätterna och stekhett under dagtid. Plus att det förekommer hemska stormar. Så jag skulle inte tro att de far illa av att vara ute.

Nog för att jag förstår att det bör finnas lagar om sådant här som läget är idag. Det beror som sagt på alla okunniga människor. Egentligen borde det räcka med att man ser till att hästarna har det så bra som möjligt. Men tyvärr gör det väl inte det...

/Fridolin, som för övrigt måste ha sina hästar inne i brist på ligghall. (Vindskydd finns, men bara med 2 väggar och inget glov.) Trots att de mår bättre ute.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har min häst uppstallad hos min mamma och betalar normal hyra och har skrivit ett riktigt kontrakt och allting, men inte...
Svar
18
· Visningar
2 078
Senast: silversvart
·
Hästmänniskan Länk till info. om nya föreskrifter för hästhållinng som är på gång Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det är bra att det att...
Svar
7
· Visningar
986
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama