Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

mackan

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon är insatt i vad djurskydds lagen egentligen säger om hur mycket hästar ska vistas utomhus och hur mycket/länge de bör stå uppstallade per dygn? Är lite fascinerad att det finns djurskyddslag att tex kor nu ska få gå ute etc, men så vitt jag vet ingen som vänder sig till hästar gällande samma sak? Vet att jag startar en debatt nu som väcker många starka åsikter och känslor, men jag kan bara inte låta bli att tycka att det är konstigt om det verkligen inte finns någon lag som säger att hästar ej får stå uppstallade dygnet runt, som de fortfarande gör på många håll, ridskolor så väl som privat hästar. Vad säger det oerhört kunniga och insiktsfulla gänget på Buke?! ;)

Senast ändrad:
Sv: Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

Jag jobbar som djurskyddsinspektrö så jag får väl känna mig "kunnig och insiktsfull"...

Tyvärr omfattar djurskyddslagen idag inte daglig utevistelse för hästar. Detta har funnits som förslag löänge men ännu inte realiserats (det finns flera trådar om detta här inne).

Det enda man som inspektör kan "ta det på" är att alla djur har rätt att utöva sitt naturliga beteende. Det kan man knappast påstå att hästar i spilta/box 24 h/dygn har möjlighet till.

athena skrev:
Jag jobbar som djurskyddsinspektrö så jag får väl känna mig "kunnig och insiktsfull"...

Tyvärr omfattar djurskyddslagen idag inte daglig utevistelse för hästar. Detta har funnits som förslag löänge men ännu inte realiserats (det finns flera trådar om detta här inne).

Det enda man som inspektör kan "ta det på" är att alla djur har rätt att utöva sitt naturliga beteende. Det kan man knappast påstå att hästar i spilta/box 24 h/dygn har möjlighet till.