Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

mackan

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon är insatt i vad djurskydds lagen egentligen säger om hur mycket hästar ska vistas utomhus och hur mycket/länge de bör stå uppstallade per dygn? Är lite fascinerad att det finns djurskyddslag att tex kor nu ska få gå ute etc, men så vitt jag vet ingen som vänder sig till hästar gällande samma sak? Vet att jag startar en debatt nu som väcker många starka åsikter och känslor, men jag kan bara inte låta bli att tycka att det är konstigt om det verkligen inte finns någon lag som säger att hästar ej får stå uppstallade dygnet runt, som de fortfarande gör på många håll, ridskolor så väl som privat hästar. Vad säger det oerhört kunniga och insiktsfulla gänget på Buke?! ;)

Senast ändrad:
Sv: Vad säger djurskyddslagen ang. uppstallning/utevistelse?

Jag jobbar som djurskyddsinspektrö så jag får väl känna mig "kunnig och insiktsfull"...

Tyvärr omfattar djurskyddslagen idag inte daglig utevistelse för hästar. Detta har funnits som förslag löänge men ännu inte realiserats (det finns flera trådar om detta här inne).

Det enda man som inspektör kan "ta det på" är att alla djur har rätt att utöva sitt naturliga beteende. Det kan man knappast påstå att hästar i spilta/box 24 h/dygn har möjlighet till.

athena skrev:
Jag jobbar som djurskyddsinspektrö så jag får väl känna mig "kunnig och insiktsfull"...

Tyvärr omfattar djurskyddslagen idag inte daglig utevistelse för hästar. Detta har funnits som förslag löänge men ännu inte realiserats (det finns flera trådar om detta här inne).

Det enda man som inspektör kan "ta det på" är att alla djur har rätt att utöva sitt naturliga beteende. Det kan man knappast påstå att hästar i spilta/box 24 h/dygn har möjlighet till.

Tack :D Svar från den perfekta källan! Jag håller med, tycker det är hemskt. men OK: om det är så det ska vara - dvs att alla djur ska få möjlighet att utöva sitt naturliga beteende, hur kommer det sig då att tex etablerade ridskolor "får" fungera såhär? Jag kan liksom förstå när det är små stall ute i bushen så att säga som inte har några ögon på sig etc, men stora ridanläggningar osv?

Det är ju så med lagstiftning, att den måste tillämpas på ett lämpligt sätt utifrån hur verksamheten ser ut enligt "praxis". Om alla Sveriges ridskolor skulle beläggas med krav på daglig utevistelse etc skulle det bli väldigt svårt att genomföra i praktiken. Därför jobbar man väl mer "sakta men säkert" för att genomdriva detta. Men visst kännsdet som om det går alldeles för sakta...

Man kan liksom vända och vrida på lagen och dra åt olika håll...

Förstår......tack igen för utförligt svar :D

Allmänna råd till Djurskyddslag 1988:534, 2§, Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas:
Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.
Det allmänna rådet ger frihet till berörda parter att välja alternativa men kvalitetsmässigt minst likvärdiga lösningar. Däremot ger det allmänna rådet inte friheten åt någon att helt enkelt lämna saken åt sitt öde.

En tillsynsmyndighet kan använda de allmänna råden som tvingande om inte något likvärdigt alternativ finns. Det finns fall där tillsynsmyndigheten utnyttjat allmänna råd som tvingande och även vunnit mål i domstol.

Hlsn Helena

Å andra sidan lär en ridskola som har hästarna i stallet dygnet runt ganska snart få problem med ekonomin... Hästarna på en ridskola brukar väl röra sig minst ett par timmar om dagen, även om det är mest inomhus och de inte går lösa? Det är väl inte särskilt vanligt att hästar står uppbundna från november till april utan att få röra sig?

Jag tycker det är svårt att lagstifta om detta på ett bra sätt. Mina hästar är ute varje dag, antal timmar varierar beroende på väder och mitt "livsschema utanför hästarna".

mellan 1-10 dagar om året kommer de faktiskt inte ut alls, pga vädret. Är det Iskallt hällregn och storm så släpper jag banne mig inte ut dem. Max 1 timme medans jag mockar isåfall.

pratade med djurskyddsinspektören i min kommun häromdagen i ett annat ärende och frågade honom hur han såg på regeln om max 12 h utan vindskydd.

Jag menar på att det är värre att ha hästarna ute 2 timmar i värsta ovädret, än 14 timmar i vackert väder. (han höll med)

Men i princip kan jag faktiskt bli anmäld för detta... :confused:

Lagen är god i sin mening, men är inte flexibel nog att ta hänsyn till saker som väder, huruvida hästen är klippt, naturliga ställen i hagen där hästen kan skydda sig etc..

Det här är ingen enkel fråga , synd det inte går att lagstifta om sunt förnuft :D

Det där med att hästarna skall kunna utöva sitt naturliga beteende, hur långt kan man som exempelvis djurskyddsinspektör dra det? Det ingår ju till exempel i allra högsta grad i hästens naturliga beteende att leva i flock, men inte kan man väl fälla någon som har hästarna en och en i rasthage?

Jag anser att en häst som är frisk och fräsch, ska gå ute åtmionstone 7 timmar/dag.
Vid behov kan man ju täcka sin häst om det är så. Tycker även fler bör ha sina hästar i flock så att de verkligen får vara häst, ser så tråkigt ut med en häst var för sig i en liten ruta med grus liksom.. som man ofta ser tycker jag.

Djurskyddslagen säger att hästar Bör vistas ute dagligen, men det är ingen lag på att de Måste stå ute (tyvärr..)

Läser att du jobbar som inspektör.

Jag håller med om att alla hästar bör få daglig utevistelse såväl ridskolehästar som tävlingshästar och andra.

Dock tycker jag att det är lika hemskt med dom krakar man ser som går ute i ur och skur dygnet runt! Jag tror att detta är ett minst lika stort problem som det att vissa aldrig/sällan får komma ut!

Jag lider verkligen med de hästar som haft oturen att hamna hos en ägare som tycker sig göra det bästa för sin häst genom att "låta den leva naturligt". Just detta med att hästen är skapt för att leva utomhus används allt för ofta som en undanflykt för att bekosta en ordentlig stallplats.

Ofta ser man hästar på landsbygden som står och kurar ihop sig utan möjlighet till skydd från regn/snö.

Hur ser du som inspektör på det?

Nu frågar du ju inte mig, men "måste" svara ändå! ;) Enligt djurskyddslagen ska hästarna ha tillgång till vindskydd/ligghall. Därför gör de som INTE ger sina hästar, som är ute mer än 12 timmar/dag, denna tillgång ett lagbrott.

Lagens tillämpning kan dock vara ngt olika i våra kommuner; ett vindskydd är inte nödvändigtvis en byggnation (i vår kommun är ett vindskydd=en byggnad). Detsamma gäller tiden hästarna får vara ute; en del kommuner följer lagen bokstavligen medan andra är ngt mer flexibla (i min kommun räknas det som lagbrott att ha ute hästarna mer än 12 timmar/dygn om man inte har vindskydd/ligghall medan det finns kommuner som tycker att det räcker med att hästen har en stallplats och då får vara ute så mycket den/dess ägare vill).

Den som hästarna inne dygnet runt gör sig inte skyldiga till lagbrott just p g a detta. Däremot finns de som har hästen inne dygnet runt och inte anmält sitt djurinnehav till kommunen (det finns ju även de som har hästarna i hagar som ej anmält sitt djurinnehav) och därför gjort fel (vi har ju anmälningsplikt).

Louelle skrev:
Jag lider verkligen med de hästar som haft oturen att hamna hos en ägare som tycker sig göra det bästa för sin häst genom att "låta den leva naturligt". Just detta med att hästen är skapt för att leva utomhus används allt för ofta som en undanflykt för att bekosta en ordentlig stallplats.

Ofta ser man hästar på landsbygden som står och kurar ihop sig utan möjlighet till skydd från regn/snö.

Jag tycker det här resonemanget är en aning konstigt med tanke på att hästarna - innan vi människor började lägga sig i - klarade sig fint utan både täcken och stall.
Med detta vill jag däremot inte säga att det alla gånger är bättre att ha hästarna ute, men att det är konstigt att man får ha hästarna ute 12 timmar i ruskväder men inte ha dem ute 24 timmar när vädret är fint.

Jag tycker det här resonemanget är en aning konstigt med tanke på att hästarna - innan vi människor började lägga sig i - klarade sig fint utan både täcken och stall

Men om man ska resonera så som du gör då så måste man ju faktiskt tänka på att hästarna på den tiden inte var samma individer som vi har idag. Dvs travare, araber osv. Dom var betydligt mer härdade då. Jag tycker inte att man kan jämföra den tidens hästar med dagens.. och det är ju just dagens hästar som har det så jag lider med.

Det är just ditt resonemang i det stycket jag citerade som gör att vissa hästar far illa!
Tex Föräldrar köper en fd travare som stått på stall tidigare till sitt barn/ungdom som minsann anser att "här ska det levas naturligt för det klarade hästarna förr i tiden". Den stackarn blir utsläppt i en hage på landet utan möjlighet till skydd. Det förekommer..ganska ofta också, jag har sett flertalet efter vägarna i mina dar.

Det har du rätt i, men det är därför man kan kompensera detta med täcke och dyl. Bättre det än att de står inne...

Självklart så tycker jag inte att någon häst ska stå inne jämt! Det har jag heller aldrig sagt!

Jag heller inget emot lösdrift så länge som det finns ett rejält skydd för hästarna att gå in i för att vila eller annat!

Det jag tycker är hemskt är de stackars hästar som INTE har skydd att gå till i sin hage, för dom finns.

Det du skriver om täcke, jag har sett hästar i hage utan skydd MED täcken på, innetäcken, dvs sådana som är skapta för inomhusbruk! Blir dyngsura och gör mer skada än nytta.

Vidare så anser jag inte att ett täcke oavsett kvalitet kan ersätta ett ordentligt vind/regn skydd!

Klart att det inte kan ersätta ett vindskydd, men alla har inte möjlighet att bygga vindskydd heller. Jag ser absolut inget fel i att ha hästen ute med ett bra regntäcke många timmar även om det regnar, de är tåligare än vad vi tror....

allt handlar om sunt förnuft, inte farao får mina gå ute i värsta ovädret flera timmar, men att det regnar eller är kallt är ingen fara.

Senast ändrad av en moderator:

Men om det då är så att man inte har möjluhet till att bygga ett skydd, då ska man heller inte ha sin häst ute dygnet runt!

Mina hästar är också ute när det regnar. Dom är ute varje dag mellan ca 8-17 om det inte är tävling eller något annat, dom är ute även när det är som kallast. Vi kan ha -25 här om det är illa och då är dom ute i skift(för att vattnet inte ska frys, dom går då halva dagen.)

Det är just dygnet runt utevistelse utan skydd som jag är emot!

Nu missförstod du mig, jag menar inte de som går ute dygnet runt. Ska de gå ute dygnet runt ska man ha vindskydd, självklart.

Mina går ute från sex på morgonen och tas in runt åtta på kvällen förnärvarande..

Ja jag tror vi båda har missförstått lite..
Har nog egentligen liknande tankar om detta.

Jag har hela tiden menat de som är dygnet runt ute!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har min häst uppstallad hos min mamma och betalar normal hyra och har skrivit ett riktigt kontrakt och allting, men inte...
Svar
18
· Visningar
2 078
Senast: silversvart
·
Hästmänniskan Länk till info. om nya föreskrifter för hästhållinng som är på gång Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det är bra att det att...
Svar
7
· Visningar
986
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama