Vad säger analysen?????

T

traff

Höet har möglat ihop så vi har varit tvungna att köpa hösilage i småbal, 35-40 kg, mycket praktiskt när det bara är tre hästar som ska ha.

Är osäker på vad analysen säger, knapphändig men ändå en fingervisning. Har också glömt formeln för hur mycket 1 kg ts blir när ts-halten är 63%.

Analysen är:

Torrsubstans 63%
Smältbart råprotein 35 g/kg foder
Energi, foder 6,2 MJ/kg foder
Råprotein 93 g/kg ts
Smältbart råprotein 56 g/kg ts
Energi 9,8MJ/kg ts

PM gärna förslag på foderstat för D-ponny, smäcker modell, vet inte om han är lättfödd, har haft honom för kort tid. Hopp-ponny, ca 2 tävlingar i månaden LA/Msv.

Tack!

Sv: Vad säger analysen?????

Har du foder med en ts-halt på 63% innebär det att du för att ge ett kilo ts måste ge 1/0,63 = 11,6 kg foder.

Ditt hösilage verkar ha helt OK värden för en "normal ridhäst", bra balans mellan energi och protein, kanske lite för näringsrikt för att man ska kunna ge så mycket som man vill till en lättfödd häst, men som sagt OK.

Sv: Vad säger analysen?????

Grattis till ett bra hösilage!
Formlen som Icci anger är korrekt, men svaret blev lite fel.
1/0,63=1,6
Räkna med att han ska ha 1,5kg ts/100 kg kroppsvikt.
Dvs väger han 400kg ska han ha 6kg ts som i ert fall är 9,5kg.
Näringsintaget hamnar då över underhållsbehovet, men då ska ju arbetet läggas på. Hamnar det fortfarande över behovet kan ni minska ngt kg, men aldrig så ni kommer under 1kg ts/ 100kg!

För att få en komplett foderstat måste mineralinnehållet analyseras, minst lika viktigt som energi/protein!
Ni kan själva ta ett prov och skicka in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 580
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V