Vad röntga på ett halvblod?

S

Stopek

Köper man en arab bör man kolla knäna för cystor, en isis hasen för spatt. Men vad bör man kolla upp på ett halvblod?

Hälsning Maja

Sv: Vad röntga på ett halvblod?

beror ju helt på ålder, pris och vad du ska ha den till!

det är inget du "måste" röntga..

Nästa gång jag köper ett halvblod,eller vilken häst som helst ska jag röntga hela hästen.

Köper man en arab bör man kolla knäna för cystor, en isis hasen för spatt. Men vad bör man kolla upp på ett halvblod?

Hälsning Maja

Nyfiken på fler svar. Vilka är alltså de vanliga sjukdomarna hos halvblod. Min vet sa att spatt var en vanlig sjukdom även hos halvblod, men främst hos isisar.

Hälsning Maja

Mitt hblsto har en misstänkt cysta i v knä bak,en liten förändring på nedre glidleden hasen v bak,och är op för brosskada,visserligen pga yttre våld.Så visst kan det finnas lite "av varje" på ett hbl.
Men som tidigare skrivit,beror det väl lite på vad man betalar för hästen och vad man skall ha den till,att detta avgör vilken "sorts" bes man gör.

Det är väl kotor för pålagringar, haser för lösa benbitar och knän. Kanske ev ryggen för tornutskotten.

Jag vet inte vad som räknas som 'standardfel' för mycket är ju ridrelaterat medan en del är medfött.

Jisses vad omoget.

Antar att du träffat alla 'halvblod' som finns när du baserar det uttalandet på egen erfarenhet?

Finns inte mycket mina hästar är rädda för t.ex. och de lär ju inte vara unika för sin ras.

Det går väl att begära en sk "export" röntgen så får man väl med dom viktiga delarna. Jag tycker det beror på hur gammal hästen är samt vilken prisklass, om man ska röntga eller ej innan köp.

om det finns nån hjärna.
de är löjligt rädda för allt!

:rofl:
:p

håller verkligen inte med allt. jag anser själv att halvbloden tillhör den ras som nästan är lugnast.de flesta halvblod ja mött är väldigt lugna :bump:

Jisses vad omoget.

Antar att du träffat alla 'halvblod' som finns när du baserar det uttalandet på egen erfarenhet?

Finns inte mycket mina hästar är rädda för t.ex. och de lär ju inte vara unika för sin ras.

ja jo jag var ju så allvarlig med.

jag har inte träffat alla halvblod, nej.
men de jag har träffat har varit stissiga, ja.
tror jag därför att alla är sådana? nej.

så när folks skriver att "varmblod har kassa gångrter" flyger du på dem med då?
de lär ju inte träffat alla vbl.

Senast ändrad:

beror ju helt på ålder, pris och vad du ska ha den till!

det är inget du "måste" röntga..

Förstår inte vad det har med priset att göra? Kostnaderna och allt annat jobbigt med en skadad häst har väll inget med det att göra?

Jag ska också göra en super besiktning av nästa häst jag köper vilken ras det än är eller hur lite eller mycket den än kostar.

Det är väl kotor för pålagringar, haser för lösa benbitar och knän. Kanske ev ryggen för tornutskotten.

Jag vet inte vad som räknas som 'standardfel' för mycket är ju ridrelaterat medan en del är medfött.

Nu handlar det om det som är medfött som jag vill se. Det blir en unghäst för min del.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 479
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård På dagens klinikbesök hittades en aktiv röntgenförändring på rullbebenet i vänster has. En diffus kant syns på röntgen samt en cysta...
Svar
9
· Visningar
1 891
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 176
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka