Vad rider ni i?

Sv: Vad rider ni i?

Flex-ride stigbyglarna ger härligt stöd och sviktar. Dock är de "distansiga" och inte speciellt klassiska. Finns både slutna och öppna. Slutna är bra bland annat för att det då är tillåtet att rida med exempelvis gympaskor.

Vid ridning under lång tid är det bra om byxorna är lite hala. På så vis får man friktion mellan byxa och sadel istället för mellan byxan och skinnet vilket medför skavsår.
L

Distansridbyxor:bow:. Står bara inte ut med vanliga ridbyxor sen jag började andvända dem.
På fötterna har jag arbetskängor och leggings.

/Linnea

Ridingtights är bäst, fast jag brukar sprätta bort vadderingen i rumpan. Det blir för varmt. EZ-ride stigbygel. De är jättesköna och urholkade i sidorna så att man inte får tryck på utsidan av foten. Jag har själv låtit tillverka stigläder efter rekommendation av Stopek av säkerhetsbälten. Skomakaren har hjälpt mig att sy på lädertampar och spännen och jag knäpper dem nere vid foten som Lasse rekommenderar. Tack vare detta kan jag rida med vanliga ridstrumpor och slipper chapsen som jag fick skav av. Jag rider med rumpvärmare året runt för att få sadeln så mjuk som möjligt.

Jag får inte skav av det... På min bomlösa hade jag spännet nere vid stigbygeln, men uppenbarligen slits ridbyxorna lika mycket ändå...

Klädsel:Distansridbyxor,gympadojjor,distanshjälm,gul reflexväst-alla tider på dygnet så att man syns på långt håll i skogen!!!!
Kan dessutom varmt rekomendera slutna distansstigbyglar-så att man kan rida i alla skodon(enl. TR).

FPL

Nu har jag kollat på ridbyxorna, men vad är dom i för material? Ser ut att vara i spandexliknande material? Kan det verkligen vara bekvämt att rida i...? Och borde det inte vara jättehalt?!

Nu har jag kollat på ridbyxorna, men vad är dom i för material? Ser ut att vara i spandexliknande material? Kan det verkligen vara bekvämt att rida i...? Och borde det inte vara jättehalt?!

Lite som cyckelbyxor, lagom halt för att det inte skall bli för mkt friktion....så slipper man att strumpbyxor under ridbyxorna!

Första ridturen med distansridbyxor tyckte jag de var vrålhala men jag vande mig snabbt och nu står jag inte ut med vanliga ridbyxor.

/Linnea

Jag håller med till fullo! Dessutom har åtminstone jag massa ludd på min sadel och det gör att det inte blir halt alls.
Däremot har jag under flera säsonger plågats av illröda uppskavda knäveck som fått många att undra hur jag sitter:rofl:
De har gjort jätteont och det tar ibland upp till 2 veckor innan det läkts så jag kan rida utan att ha tejpat för dem.
Prövat allt möjligt i plåstar väg och ludd,strumpor inte strumpor osv.
Det är inte ens där jag har haft knäet mot sadeln:confused:
Nu innan Karolinerritten sprättade jag bort det som sitter på insidan av knäet,något luddigt material, och se där!!! Inte ett skavsår så långt ögat når. Det har varit som brännsår efter det gnussat där i 6-11 timmar!
Jag är överlycklig,då detta varit ett jätteproblem för mej.Bla efter Fornaboda förra året i 30 graders värme och 11 timmar i sadeln var det så en med tävlandes mamma höll på kräkas när hon såg det efter ritten.:eek:

usch vad obehagligt det låter!
Tur att du kommit på att sprätta bort luddet nu:)

Jag säger som keep on dreaming, jag kan typ inte rida i annat än mina distansridbyxor. I början tyckte jag dom var lite obehaliga med vaddningen i baken men vande mig snabbt.
Jo jag rider faktiskt i jeans ibland...:D

Jag rider i ridbyxor, men det har hänt att jag skuttat runt i skogen med jeans.. men inget är bättre än ridbyxor. ;)

:(rider sedan fler år tillbaka i mina distansridbyxor, kom i håg min första tolvmilsritt så red jag i par härligt snygga duvblå helskodda ridbyxor, baken var skinnflådd och insidan av knäna skinnflådda, jag trodde nog aldrig jag skulle läka i hop efter det.nu alltid distansridbyxor och alldrig mer ömmade skav. på fötterna har jag alltid när jag tävlar mina helånga läderridstövlar, vilket många tycker är jätte konstigt när jag rider så långa stäckor, men jag älskar dem. prova gärna ett par distansridbyxor. mvh anne:bump:

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ute efter ett par ridbyxor som faktiskt håller. Älskar Maya Delorez Function tights men för mig slits sömmen på insidan av benen...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 064
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023