Vad rider ni i?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder... Vad har ni på er när ni rider?
Använder ni ridbyxor och isf vilka? Ridstövlar eller skor, vilka då?
Jag och hästen tränar lite distans, och har märkt att jag har slitit hål på nästan alla mina ridbyxor på endast 1½ år! Mina helskodda håller än, men det beror väl på att jag inte använder dom så ofta.. Får ont av sömmarna...
Om ni inte använder ridbyxor så får ni gärna tipsa om andra byxor utan en massa sömmar som man får hyfsat bra grepp i sadeln med. Och som är av bra kvalitet framförallt...

Sv: Vad rider ni i?

Jag kan inte rida ordentligt i annat än ridbyxor. Knäppt nog. Kanske för att det ge nån form av stöd, för sen kan jag ha hur mtk överdragsbyxor som helst ÖVER. Är jag ute och lullar rider jag i mysbyxor eller annat slappt.

Har tyvärr inga idéer åt dig men ska fundera lite.

Jag har provat med mysbyxor men jag får skav av sadelns kåpor eller stiglädrena då... Beror väl på att dom är för tunna. Och sen är det ju så halt :p Så enda gången jag rider i mysbyxor är om jag hoppar upp barbacka lite spontant...

Jag gillar ju mina ridbyxor så sett, men på alla mina ridbyxor är det hål antingen i grenen eller på insidan av låren, så det går ju inte längre... ;)

När jag lullar rider jag med en renfäll med skinnsidan uppåt...stadigt och bra. ;)

Men tights då? Dubbla lager? :p Inte mkt sömmar där inte. Eller skinnbyxor.

Finns det specialkläder för distansryttare? Jag skulle gärna också vilja ha tips på vad man har på sig för att det inte ska skava. Och var köper man stigbyglar som är bra för knäna?? Blir så trött i benen när jag rider lätt länge....

Sprenger, som svar på stigbygelfrågan. Hade tidigare väldigt ont i fotleder och knäleder men med sprengers ledade är det ingen fara på taket. :D Men det finns säkert en massa mer distansiga alternativ också, jag rider ju inte distans.

Finns det specialkläder för distansryttare? Jag skulle gärna också vilja ha tips på vad man har på sig för att det inte ska skava. Och var köper man stigbyglar som är bra för knäna?? Blir så trött i benen när jag rider lätt länge....

Det här har jag också funderat på...
Har kwick-out till hoppsadeln för att slippa bli släpad efter hästen ifall jag dundrar av. Men får ont i knäna (framförallt med korta läder) Har också att par med ledad fotplatta som är lite bättre, men de är inte helt bra de heller...

Finns det inte billigare alternativ än Sprenger?

:rofl: Skinnbrallor... Oh ja.. Att springa runt som en 80-tals hårdrockare med inte alla pingvinerna hemma är precis min grej! :idea: :D

Ja, som rubriken lyder... Vad har ni på er när ni rider?
Använder ni ridbyxor och isf vilka? Ridstövlar eller skor, vilka då?
Jag och hästen tränar lite distans, och har märkt att jag har slitit hål på nästan alla mina ridbyxor på endast 1½ år! Mina helskodda håller än, men det beror väl på att jag inte använder dom så ofta.. Får ont av sömmarna...
Om ni inte använder ridbyxor så får ni gärna tipsa om andra byxor utan en massa sömmar som man får hyfsat bra grepp i sadeln med. Och som är av bra kvalitet framförallt...

hmm.. okej, som den inte särskillt erfarna nybörjare jag är, får ni gärna rätta mig om det skulle bli nåt fel nu.. :p

när jag tränar distans rider jag i helskodda ridbyxor (köper bra men billiga på WOW hästsport ca 500kr..håller för mig i 2-3 år bara men så har jag ju då råd att köpa ett par nya när det behövs istället för att köpa ett par jättedyra och sen inte kunna ersätta dem)(måste dock användas ett bra tag innan de är riiktigt bekväma), ridstövlar, tröja.. men har nyligen upptäckt att det finns distans-rid-byxor, det kanske kan vara något?

:rofl: Skinnbrallor... Oh ja.. Att springa runt som en 80-tals hårdrockare med inte alla pingvinerna hemma är precis min grej! :idea: :D

Ja, är det inte lockande? :devil:

Nej, men seriöst. Skinnbyxor är väl inget dåligt alternativ bara man inte köper de mest anskrämliga som marknaden kan erbjuda. :p

jag rider i distansridbyxor (california ridingtights) ovärdeliga för mig att rida långt i. Inga jobbiga sömmar som skaver, bra material när det regnar samt så är det extra fodring vid rumpan & benen

Finns det speciella ridbyxor för distans? Hade jag ingen aning om! :) Kan ni tipsa mig om en sida där jag kan kolla på dom?

Japp, vill också veta var man får tag på dessa ridbyxor!!
Tack för tipsen om stigbyglar, ska se vad jag kan hitta. Vad har ni på fossingarna, då? Era egna menar jag nu, inte hästens...

Alla mina ridbyxor är från Mountain Horse... När jag red "vanligt" höll dom länge, har ridbyxor som jag har haft i säkert 7-8 år och dom är jättebra. Men när jag började med distans använde jag ju ridbyxorna under 2-4 timmars ridning varje dag... Då slits dom ju lite mer. Framförallt på insidan av låren där var stigläderspännet sitter. Tyget har blivit så slitet så det i princip är genomskinligt... Och så är det på iaf 4-5 par ridbyxor. På ett par helskodda blev det hål i skoningen till slut.

Så jag måste ha nya... men känns dumt att köpa samma märke som jag kommer slita ut på ett år igen.

Ang ridbyxor, har distans byxor från distansritt.nu De är vaderade i rumpan och SÅ sköna! Annars vanliga ridbyxor eller mjukisbyxor, fungerar med både ock. Lite smaksak.

Ang knän. Mina knän och benhinnor fungerar (av alla varianter jag hittills prövat) endast med sprenger bow-balance. De är SUVERÄNA!

Vadderade i rumpa och knän och inte skodda. Men jag tycker inte de är hala eller så alls.De är toppen!

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ute efter ett par ridbyxor som faktiskt håller. Älskar Maya Delorez Function tights men för mig slits sömmen på insidan av benen...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 064
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30