Vad räknas som stöld?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Om man flyttar från ett stall, och glömmer/lånar ut en sak till stallägaren, t.ex. sadel eller nåt annat i hästväg (nu snackar vi inte en sak värd 100 spänn, utan betydligt mer än så...), har stallägaren sedan rätt att sälja/slänga/behålla den saken utan att säga till den andra personen? Stallägaren har inget skriftligt som antyder att hon får behålla/sälja/slänga det, utan det är meningen att inackorderingen ska få tillbaka saken.
Någon som känner till en sida där man kanske kan läsa om lite sånt här om ni inte vet svaret själva?

Sv: Vad räknas som stöld?

Jaha okej, egentligen är saken varken glömd eller utlånad. Snarare lämnad tills vidare med stallägarens godkännande (men nu har personen ändrat historien och tyckte att saken skulle hämtas för flera mån sen, dock utan att ha informerat den inackorderade överhuvudtaget.), men stallägaren får använda saken om h*n hade velat det (och som h*n tydligen har gjort). Vet inte hur jag ska förklara det bättre...

Senast ändrad:

Kolla i tidningen ridsport och ring en jurist det brukar finnas gratis rådgivning om sånt här.

Lycka till

Jag har varit med om det omvända, där man försöker få ägaren att hämta saker som står i vägen. Månaderna går och inget händer. Det jag gjort då är att ta betalt för uppställningen och ensidigt skicka räkning på kostnader jag haft. Då brukar ägaren komma och hämta prylarna. Har man jordbruk så riskerar man att bli en uppställningsplats för skrymmande saker som man sedan har svårt att få bort.

Kan tänka mig att det lätt blir så... I detta fallet gick det bra att låta saken stå kvar, men helt plötsligt har hon gjort sig av med det (sålt det förmodligen) utan att säga nånting. Hade hon behövt platsen eller vad som helst hade jag ju hämtat det direkt... Men hon vill bara jävlas verkar det som. Så imorgon blir hon polisanmäld för både det ena och det andra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 111
Senast: Rufss
·
L
Utrustning Hej! Jag är en tjej på 17 år. Fyller 18 den 26 december. För ca 2 år sedan lånade jag hem en dressyrsadel av en jag känner ganska väl...
Svar
19
· Visningar
2 816
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår