Vad passar till detta sto?

Jiffs

Trådstartare
Har ett trevligt halvblodsto som jag funderar på att betäcka för att få en avkomma till mig själv. Jag är en hobbyryttare som tävlar lite i hoppning, dressyr och fälttävlan. Stoet är ca 165 cm, högställd men inte kort hals, väldigt trevligt temperament. Lugn och fin i hanteringen, man kan göra allt med henne och explosiv i ridningen. Vill väldigt mkt och är framåt. Duktig på att hoppa, har en ganska fin teknik och rör sig trevligt. Proportionerlig i kroppen.
Vad jag kan önska att "förbättra" är ev mer gång men egentligen inte. Är väldigt nöjd med henne.
Hade varit perfekt om avkomman i princip blev en lika trevlig och allround häst som stoet.
Önskar hingstförslag utan att behöva skriva ut stammen :)
 
För mig är det helt omöjligt att ge tips utan stam. Din beskrivning av stoet säger mig i stort sett ingenting. Inget om styrkor, inget om svagheter. Duktig på att hoppa och ganska fin teknik - vad betyder det liksom? På vilken nivå hoppar hon? Och vad är bra med tekniken? Ryggverkan? Bakben? Framben? Avstamp? Kapacitet? Spänst? Rör sig trevligt - vad betyder det? Bra mekanik? Bra balans? Bra takt? Bra bakben? bra framben? Ja, vad betyder det? Vilken gångart är bäst? Vilken är sämst? Vad behöver förbättras? Hur är exteriören förutom att halsen inte är kort och att hon är högställd...ja det är många frågor.

Till sist - vad är målet med avkomman?
 
Som skrivet innan utan att veta mer så blir alla tips i blindo och lika med ungefär alla hingstar som finns på språngrulla och kanske någon till från andra raser.
 
Jag håller med om att det är fullständigt omöjligt att ge tips med så knapphändig information. Om du absolut inte kan skriva ut stam av rädsla för att "outa" dig så vänd dig till SWB's avelsrådgivning istället - de ger bra råd utifrån din häst.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Har hittat ett sto som jag funderar på att köpa och som isåfall ska användas till avel. Stoet kommer ifrån en bra stofamilj och stoets...
Svar
6
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 108
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp