Vad packar ni i fölväskan?

Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Jag har gjort alla varianterna: Låtit veterinären klippa upp innan, klippt, samt inte låtit det självspricka med mening, men det hann spricka samtidigt som jag öppnade boxdörren. Då är jag ändå alltid på plats vid fölboxen inom två minuter efter att fölvakten har larmat, så det går fort ... Det sprack snyggt och enbart det som var sytt sprack upp. Det är ju så otroligt tunt det som sys ihop, så jag kan tänka mig att de där som spricker mer än vad som är sytt kanske hade spruckit så även om de inte var sydda. Med det sagt tycker jag nog ändå att hinner man med att klippa så ska man göra det. Det är ju dumt att chansa i onödan.
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Tack för svar! Jo jag har tänkt hinna klippa själv :) Använder du vanlig sax eller kirurgsax?
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Jag kommer nog med att klippa själv, har sett att min inte är sydd ända upp, det är ett litet "hål" mellan anus och där hon är sydd.

Vart köper man en steril sax? apoteket? Vanliga saxen hemma är ju inte steril, kan ju koka vatten och lägga den i, men hur förvarar man den steril sen :confused: Knäpp fråga säkert men jag måste ändå ställa den :grin:
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Jag brukar koka den och knyta in den i en plastpåse. Huruvida det är 100% sterilt vet jag inte, men med tanke på att det är i en stallmiljö det hela sker, känns det som om det är tillräckligt rent då iallafall.
Jag gör samma med nappflaska, rep och annat i fölväskan.
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Tack för svar. Då skall jag se till att koka saxen ordentligt, och lägga den i påse :)
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Kände inte till detta med att klippa. Väntar mitt första föl. Vår veterinär kommer för vacc om en månad och då får jag be om lite snabbkurs. Allt enligt vanliga läkarprincipen "See one, do one, teach one" :idea:
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Vet ej, jag får kolla med uppfödaren som tog föl på henne för 4 år sen. Är det bara de som är sydda som måste klippas?
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Ja, det är bara de som är sydda som måste klippas. Vad som skedde för fyra år sedan är inte relevant.
Om hon var sydd då, så antingen klipptes hon eller sprack upp vid fölning. Har hon inte sytts vid den här betäckningen/semineringen, så finns det inget att klippa.
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Måste bara fråga. Nappflaskan, är det en som är avsedd för föl eller bara en vanlig människonappflaska?:confused: Och vilken storlek och lägnd har du på repen?
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Måste bara fråga. Nappflaskan, är det en som är avsedd för föl eller bara en vanlig människonappflaska?:confused: Och vilken storlek och lägnd har du på repen?

NAppflaska har vi den till lamm/kalv, finns på tex granngården.

Rep kommer vi använda 2 grimskaft a´2 meter st, som vi kan knäppa ihop vid behov.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: Keb71
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 931
Senast: KesoNeso
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 433
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp