Vad packar ni i fölväskan?

Nordstjernan

Trådstartare
Hej! Håller på att förbereda sakta men säkert inför fölningen :laugh:
Vad packar ni i "fölväskan"?
Tyvärr verkar inte sidan med samma namn finnas kvar. Eller har ni hittat motsvarande sida någon annanstans?
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Tvättlappar
Handduk
Nappflaska
Klorhexidin
Microlax
Lapp med viktiga telefon nr som vet, ammajour osv
Handskar

Läs gärna boken att bli med föl. Där står många kloka tips.:)
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Tvättlappar
Handduk
Nappflaska
Klorhexidin
Microlax
Lapp med viktiga telefon nr som vet, ammajour osv
Handskar

Läs gärna boken att bli med föl. Där står många kloka tips.:)

kl

Jag lägger till lite mer som jag brukar ha med:

VASS steril sax
En termos med varmt vatten
Termometer

Sen tänkte jag på detta med Microlax, finns det större än 5g? Hade för mig detta, men de på apoteket hade inte hört om detta... (Var ett tag sen jag behövde fylla på :D)
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

.....oh jag med:love:, superkoll! Kommer inte att orka bära bebisväskan till stallet:angel:
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Här är innehållet i min fölväska, kopierat från min blogg:

*Sax
*Två rep
*Termometer
*Jodopax till naveln
*Liten plastburk för jodopaxen att doppa naveln i.
*Nappflaska
*Amnningspump (Det går att mjölka för hand, men det är mycket effektivare med Apotekets billiga cylinderpump. Mindre risk för mjölkstockning också)
*Spruta (För att ge mjölk till föl utan sugreflex.)
*Lavemang (Klyx 120 ml)
*Tvättlappar, decinficerande. (Det är en kladdig historia med fölningar, man behöver torka av sig då och då vid mjölkslabbande och annat.)
*Handdukar
*Långa plasthandskar
*Glidslem
*Colostrumrefraktometer (Fiffig tingest som man kontrollerar mjölkens antikroppshalt med. Billig och lättanvänd, det finns ingen ursäkt för att inte ha en om man ska ta föl.)
*Påsklämma (Till navelsträng som inte vill sluta blöda, det händer ibland.)
*Penna
*Papper
*Journal (Min egen där jag fyller i alla tider, mängd mjölk och antikroppshalt vid vilket klockslag, osv.)
*Choklad (För att fylla på energin vid utdraget strul. Också för att choklad, vid alla tillfällen i livet, är helt rätt! )
*VetWrap (Bra att ha sak.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Håller med......aldrig fel att ha lite mat/fika/godis till matte/husse/eller annan som är med vid fölning. Bra att äta lite så man håller blodsockret uppe om man blir ute en stund i stallet.

Vilken rolig tråd & bra tips man får!! Goda råd kan man aldrig få för många av.:laugh:
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Här är innehållet i min fölväska, kopierat från min blogg:

*Sax
*Två rep
*Termometer
*Jodopax till naveln
*Liten plastburk för jodopaxen att doppa naveln i.
*Nappflaska
*Amnningspump (Det går att mjölka för hand, men det är mycket effektivare med Apotekets billiga cylinderpump. Mindre risk för mjölkstockning också)
*Spruta (För att ge mjölk till föl utan sugreflex.)
*Lavemang (Klyx 120 ml)
*Tvättlappar, decinficerande. (Det är en kladdig historia med fölningar, man behöver torka av sig då och då vid mjölkslabbande och annat.)
*Handdukar
*Långa plasthandskar
*Glidslem
*Colostrumrefraktometer (Fiffig tingest som man kontrollerar mjölkens antikroppshalt med. Billig och lättanvänd, det finns ingen ursäkt för att inte ha en om man ska ta föl.)
*Påsklämma (Till navelsträng som inte vill sluta blöda, det händer ibland.)
*Penna
*Papper
*Journal (Min egen där jag fyller i alla tider, mängd mjölk och antikroppshalt vid vilket klockslag, osv.)
*Choklad (För att fylla på energin vid utdraget strul. Också för att choklad, vid alla tillfällen i livet, är helt rätt! )
*VetWrap (Bra att ha sak.)

+ viktiga telefon nummer.

Superbra lista tycker jag!
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Ja. Har man inte låtit veterinär klippa upp innan, så finns det vid fölningen två val: Klippa upp själv eller låta det självspricka. Klipper gör man i såfall samtidigt som fölet trycker på inifrån, så det är inte många sekunder man har på sig.
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

:D Varsågod!

*kl*

Apropå mobil: Jag brukar lägga in telefonnumret till jourhavande veterinär i mobilen och döpa numret till "aaa". Då ligger det högst upp bland kontakter och är lätt att hitta.
 
Sv: Vad packar ni i fölväskan?

Ja. Har man inte låtit veterinär klippa upp innan, så finns det vid fölningen två val: Klippa upp själv eller låta det självspricka. Klipper gör man i såfall samtidigt som fölet trycker på inifrån, så det är inte många sekunder man har på sig.

Har du låtit det självspricka någon gång, och hur gick det isåfall? Jag är mest orolig för vad stoet säger (förutom att det känns otroligt obehagligt att själv klippa), man har ju ingen bedövning direkt...:o
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: Keb71
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 931
Senast: KesoNeso
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 433
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp