Jag har ingen aning om jag har mjukt eller hårt vatten här, det är inte så kalkigt som i Uppsala i alla fall.
Det beror på om du får vatten från en borrad brunn eller från dagvatten. Berget där är kalksten så ur en borrad brunn är det väldigt hårt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ingen aning om jag har mjukt eller hårt vatten här, det är inte så kalkigt som i Uppsala i alla fall.
Ytvatten hoppas jag att du menar och inte dagvatten!Det beror på om du får vatten från en borrad brunn eller från dagvatten. Berget där är kalksten så ur en borrad brunn är det väldigt hårtmen jag tror kommunen där har dagvattentäkt så då är det inte speciellt hårt.
Håller med!Nu skulle jag äta sockerkaka om jag blev bjuden på det men helt ärligt, finns det ett tristare bakverk?!Ok om det är som "behållare" för en godare fyllning/smaksättning men att bara äta sockerkaka? Jag fattar inte
![]()
Jag äter inte heller honung. Har ändå funderat på kupor för pollineringens skull. Fast nu har det flyttat in en granne som har bikupor! Gissa om hon är välkommen.Önskar också att jag gillade honung. Det är ett vackert ord, med massor av positiv laddning. Det är fantastiskt att människor har lurat bin att jobba åt sig, inte bara med honungsproduktion utan också pollination av fruktträd och bär. Så synd bara att honung smakar insekt.
Jaja, en gammal kärring är trött på morgonenYtvatten hoppas jag att du menar och inte dagvatten!![]()
Det borde vara en åldersgrejJ
Jag känner mig lite skyldig och dum i det här sammanhanget.Jag tror inte att jag lyckas dölja att jag tycker att det är lite jobbigt när folk ber om te. (Det finns hemma, men ändå.)
Alltså, jag är en av dem som skapar socialt tryck att dricka kaffe, TROTS att jag fattar att det är jobbigt för er som inte gillar kaffe.
Hahaha.Konjak! Eller Cognac då. Det doftar så gott och det ser så härligt ut när nån sitter där med en cognacskupa i handen och smuttar en vinterkväll framför öppna spisen. Som i nån engelsk TV-serie ungefär. Till och med färgen är gudomligt vacker. Men smaken ger mig kväljningar! (Vilket i sin tur förmodligen beror på att jag en gång i min dumma ungdom drack lite väl mycket cognac en kväll och inte mådde så bra sedan...)
Om man känner någon vinnörd ja..
Om du gillar pastitio, har du prövat giovetsi? Grytbitar, tomatsås, risoni. Enkla rena smaker.Pastitsio är min grekfavorit! Annars äter jag mkt kyckling där
Moussaka går verkligen inte... Svårt för tillagade grönsaker överlag...![]()
Zoegas presso, (grönrandigt paket) och så en pressobryggare från typ Åhlens (glasrör med ett uhm tefilter i ståltråd som man trycker genom plaströret för att få ned sumpen, det tar inte så mycket plats). Kaffet får man ha i frysen eftersom det förlorar smak i skåpet. Många kaffedrickare tycker presso är lite lyxigtVad kan man ha för kaffe hemma som folk dels brukar tycka smakar ok och dels inte kräver nån dyr maskin?
Testa S. Pellegrino det är mindre äckligt.Åh någon här påminde mig - kolsyrat vatten! Typ Loka. Min mamma älskar det och det vore verkligen praktiskt om jag kunde tycka om det och dricka det istället för läsk. Men fyyy vad det smakardet smakar inte ens som vatten, utan som något annat
![]()
Zoegas har ändå bara en variant på pressokaffe såvitt jag märktJag har ingen aning om jag har mjukt eller hårt vatten här, det är inte så kalkigt som i Uppsala i alla fall.
Låter fatiskt gottOm du gillar pastitio, har du prövat giovetsi? Grytbitar, tomatsås, risoni. Enkla rena smaker.
Vad kul!Låter fatiskt gottSkriver upp det hehe
Grillat!!
ALLA grillar jämt på sommaren. Jag börjar lära mej sakta men säkert....men att äta det där svarta snusket som en del gillar mest.....fy o blää!![]()