Vad önskar ni att ni vetat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

:rofl: :rofl: :rofl: Skrattar så jag gråter. :rofl: :rofl: :rofl:

Själv var jag väldigt snäll mot både BM och sambo. Sambon hade inte hunnit äta innan vi åkte in, så jag sa att han kunde gå ner och äta en bit mat, när jag ändå bara låg och hade värkar. Men han stannade kvar. :love:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag hade velat veta att:

bröstmjölken sprutar åt alla håll, så fort barnet gråter, skriker eller när bröstet tror sig veta att barnet snart ska skrika, gråta. :crazy:

bröstmjölken sprutar åt alla håll när man duschar, har sex, sätter på sig bh:n, eller bara när man tittar på sin bäbis som ligger och suger på nappen. :smirk:

Men detta gick som tur var över efter 3 mån. :angel:

+Sen hade jag velat veta att den där gravidmagen, som man trodde skulle försvinna när bäbis kommit ut, fanns kvar. :eek: När jag fött min lilla tjej och de tog ut henne för lite kontroll och jag tittar ner under täcket för att se vad där låg för en klump, så blev jag nästan tvungen att fråga sambon om jag drömt att jag nyligen fått barn. Magen var ju för sjutton lika stor som innan jag kom till förlossningen. :cry: Men det gick snabbt ner sig. :p

+ Sen att man hade problem med att både kissa och göra tvåan i säkert en vecka hade ju också varit bra att veta.

Men utöver det jag skrivit ovan, så måste jag säga att det jag läst/hört var grymt överdrivet.

Jag har haft en underbar liten tjej som fungerat enligt skolboken.

+Hon har alltid ätit mycket bra, amingen fungerade från första försöket.

+Hon har sovit varje natt sen dag 1. Självklart med nattmål, de första månaderna. Men så fort hon ätit upp har hon somnat om.

+Hon är mycket mycket sällan ledsen.

+Trots feber, halsont, och supersnorig, så ler hon och skrattar som en liten solstråle.

Första gången hon blev sjuk var hon 8 mån.

Allt har verkligen bara flytit på, hon följer med överallt och allt fungerar till 100% :love:

Stort lycka till till alla Er som räknar ner. :banana:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Negativt: att det gjorde så ont när de syr om man spruckit i underlivet, trots lokalbedövning.Att moderskärleken kan ta några minuter på sig innan den kommer.
Positivt: att kärleken till barnet är så stark så snart. Att banden till barnets pappa blir fördjupad.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Att det gör så ont!!!!!!
Att ibland amningen inte funkar och det gör dig inte sämre mamma.
Att det är helt okay att vara trött och sliten.
Att det är helt okay att inte träffa hela släkten på första vecka och ha färdig fika och nykokt kaffe, när alla klampar in!!!! Besökarna kan faktist ta med fika och erbjuda sig koka kaffet!!!!

Att sen när kärleken till bebben kommer att det är så STORT!!!!!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Och att Emla-salva är jätte bra att ha hemma efter förlossning, det svider MYCKET "där nere". Och ha Microlax hemma!!!!!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Tack till er alla för att ni delat med er!!! :bow:

En del saker vet man redan, men det fanns en hel del nytt också! Att det kommer att göra ont det är är ju en sak som är säker, sen tror jag inte det är någon smärta som liknar någon annan, så det är svårt att föreställa sig.

Allt är bra med bebbarna iaf. De växer som de ska, väger drygt 1700 resp drygt 1800 och enligt ctg:n är det nöjda och glada barn! :) Men jag börjar misstänka att jag kommer att bli ett av undantagen som bekräftar regeln och kommer säkert att gå tiden ut. Det blir med största sannolikhet vaginal förlossning iaf, vilket jag hoppades på.

/Timsetim
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag önskar att jag vid min första förlossning vetat hur BRA en förlossning kan vara!
Andra förlossningen var helt toppen.
Vid första önskar jag att jag vetat att det svider MER av bedövningsspray, vid andra hade jag sparkat ut dem genom fönstret om de testat att använda den.
Jag önskar också att jag kunnat slappna av mer första, fick en jättebra avslappnings cd av min kompis som jag lyssnade på innan, vilket gjorde att innan värkarna drog igång på riktigt allvar kunde jag verkligen kontrollera allt bara genom att slappna av!
Önskar också att vi hittat radion första gången :) , lyssnade på radion under hela andra förlossningen, rogivande och man kunde koncentrera sig på vad de sa där lite så "glömde" man bort att spänna sig lite!

Önskar också att någon berättat hur j_la ONT det kan göra att amma!!! (men att det också går över och blir helt ok efter ett tag :) )

Fast å andra sidan, hade jag vetat endel av det hade jag nog aldrig haft några barn :bump: ! ;)
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Timsetim, har en kompis som fick tvillingar som vägde 2,8 och 3,2 och gick hyfsat tiden ut så visst händer det. Hon såg lite ut som en val. ;) Har du förresten sett bilderna på tjejen som väntar trillingar på familjeliv???
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

mino skrev:
Timsetim, har en kompis som fick tvillingar som vägde 2,8 och 3,2 och gick hyfsat tiden ut så visst händer det. Hon såg lite ut som en val. ;) Har du förresten sett bilderna på tjejen som väntar trillingar på familjeliv???

Men så "stora" bebisar vill jag också ha *beställer*! Men min mamma hade läst om en som fått två flickor, 3.5 resp 3.8. Det är VÄLDIGT mycket bebisar det!

Nej, jag har inte sett någon bild på henne. Ska in och kolla. Själv får jag höra att jag inte är så stor för att vänta tvillingar. Men det beror nog på att de flesta förväntar sig att man ska se ut som en strandad val och när de sedan ser en så är det inte så farligt. Eller så är det helt enkelt så att jag inte har gått upp så mycket förutom på magen, bakifrån syns det inte att jag är gravid. Kanske ska lägga in en bild så att ni får bedömma!

Det enda man kan vara säker på är att man kommer att bli större! :)

/Timsetim
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Timsetim skrev:
Men så "stora" bebisar vill jag också ha *beställer*! Men min mamma hade läst om en som fått två flickor, 3.5 resp 3.8. Det är VÄLDIGT mycket bebisar det!
Min systers tvillingpojkar vägde drygt 4 respektive drygt 3 kilo :eek: (plus att de är tvåäggstvillingar, så de hade ju varsin moderkaka och så också...)
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

En grej jag hade velat veta är att man kan ta av masken på lustgasen och andas direkt ur slangen. Jag önskar att barnmorskan föreslagit mig det när jag inte fick det att fungera, det var ganska uppenbart att masken inte passade mitt ansikt (mkt långsmalt :smirk: ) eftersom jag inte fick i mig tillräckligt med gas hur jag än sög.

Så jag fick ge upp lustgasen och få EDA istället, vilket jag inte tänkt mig. Men det var i och för sig underbart :D
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jane_Done skrev:
Namnet Mirakel antyder att det inte hör till vanligheterna.

Jag kan hålla med dig så långt att krystningen blir som en reflex som är otroligt svår att motstå men att inte hjälpa till? Att det inte skulle vara ett arbete?

Hoho! Ni som fött barn. Var det något passivt?

Har nog aldrig tagit i mer i hela mitt liv! Hade träningsvärk i HELA kroppen och ändå tog det en och en halv timme från det att jag började krysta tills hon var ute, undrar hur lång tid det hade tagit om jag inte hade krystat..? Under själva värkarbetet när man öppnar sig var det väl ganska självgående men sen satt hon tvärfast! Har aldrig varit så trött. Hade på det hela taget annars en ganska snabb förlossning, värkarna började kl 20.00, åkte in kl 02.00 och hon var ute kl 07.20
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Bebben skrev:
En sak som jag undrar över nu, rent spontant, är hur det egentligen går till när man får sin bebis till sig? Kollar dom bebis först? Torkar av? Nåt annat?

När vi var på besök på BB sa de att man kan skriva sånt i sitt förlossningsbrev. En del vill att bebisen tvättas av först. Om man inte säger/skriver det utgår de nog från att man vill ha upp bebisen på magen direkt.

Jag kan inte bestämma mig vad jag vill.:crazy: Det lutar nog åt att vi vill ha bebisen direkt. Min man vill det i alla fall.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

*kl*

Jag hade velat veta att man är helt övertygad om att man ska dö. Men att man blir så hög av att föda (ingenlustgas odyl) att man dirket efter vill hem och göra fler bäbisar.

Jag hade velat veta att man inte alls tycker bebisen är slemmig och äcklig när man får den på magen.

Jag hade velat veta att jag skulle bli som en rasande galning. :) Tack och lov visste min sambo det så han satt tyst och lät mig använda hans arm som hävstång.

Dessutom var det ingen som meddelat mig att det finns stora risker med att gå 3 veckor över tiden vilket jag iofs kanske inte velat veta heller.

Det var ingen som tala om för mig att man tror man ska brinna upp när varenda unge man föder fastnar med bredaste stället av huvudet precis i utgången så hela underlivet är uppfläckt.

Ingen talade om att det inte är så enkelt att bara lägga bebis till tutten så fungerar det. Alla kan inte amma!

det finns jättemycket jag hade velat veta som jag inte visste. Tur nog så slapp jag snitt odyl för det var jag inte förberred på alls.

Något jag däremot inte ville veta som jag fick veta efter tvåan är att jag är en av 5% kvinnor i Sverige som inte har det hormonet som sätter igång förlossningarna. Utan jag måste bli igångsatt och lider dessutom av många och långa tjyvvärkar under mer eller mindre hela graviditeten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

havreflinga skrev:
När vi var på besök på BB sa de att man kan skriva sånt i sitt förlossningsbrev. En del vill att bebisen tvättas av först. Om man inte säger/skriver det utgår de nog från att man vill ha upp bebisen på magen direkt.

Jag kan inte bestämma mig vad jag vill.:crazy: Det lutar nog åt att vi vill ha bebisen direkt. Min man vill det i alla fall.
:) Jag skulle ju inte ha upp någon slemmig bebis på min mage. Men skrev inget om det så jag fick upp en blodig slemmig bebis på magen. :love: Man tänker inte på att de är slemmiga.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

varför vill man inte det???
De där första sekunderna efter förlossningen när barnet ligger på magen och virrvarret och den totala urladdningen man gjort vid krystvärkarna är över, det lugnet när barnet bara ligger där på ens mage och man får se barnet första gången, det tycker jag är helt underbart.
Om det är för att barnet är kletigt... ja man är ju inte så fräsch själv heller ;) så det spelar väl ingen större roll :D !
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Tokmaja skrev:
varför vill man inte det???
De där första sekunderna efter förlossningen när barnet ligger på magen och virrvarret och den totala urladdningen man gjort vid krystvärkarna är över, det lugnet när barnet bara ligger där på ens mage och man får se barnet första gången, det tycker jag är helt underbart.
Om det är för att barnet är kletigt... ja man är ju inte så fräsch själv heller ;) så det spelar väl ingen större roll :D !

Jag tyckte enbart att min son luktade illa och var äcklig när dom slängde upp han på magen, visserligen gick det över men det tog ett tag, om det blir en nästa nångång så får dom torka av knytet innan jag får denna.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Positivt
Jag önskar att jag hade vetat att det skulle gå så bra att köra "dykstilen" och kasta sig in i värken och klara av smärtan genom att andas sakta, försiktig och vara totalt avspänd i kroppen. Då hade jag inte behövt vara nervös inför förlossningen.

Negativt
INGEN tar någonsin mina bebisar igen och låter mig vänta 6 h på att få se dem och hålla förutom en snabbtitt vid akutsnittet. Medan pappan får vara med dem och hålla medan de tvättade etc. Inget fel om pappan, hellre han än ingen ochd et var en fin upplevelse för honom men det skulle ha varit JAG som istället fick ligga ensam i ett rum och vara orolig och längta efter de små liven.

Det gör ont när de sätter kateter.

Jag fick PUPP 3 dagar efter förlossningen, utslag och svullnader med fruktansvärd klåda och febertoppar. Jag önskar att jag hade vetat vad det var så kunde jag ha tipsat läkarna om medicin så att jag slapp ha det i 14 dagar.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Tokmaja skrev:
varför vill man inte det???

Rädd att den ska lukta, tror jag. Jag är väldigt luktkänslig nu när jag är gravid.

Är nog oxå lite rädd att min man ska tycka att den luktar äckligt, eller är äcklig med mitt slem/blod på sig. Att han ska förknippa det med mig, typ. Fast egentligen vet jag att han inte kommer att tycka så. Han är inte känslig för sånt. Men ändå är jag lite tveksam.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag tvekar främst för att jag är otroligt äckelmagad av slem, blod, lukter och liknande (Och det även innan graviditeten) och med lätthet spyr om jag får se det på nära håll eller får det på mig.

Sambon bryr sig inte, säger han, utan jag får bestämma själv. Och SÅ lång tid extra tar det inte för dom att torka av barnet faktiskt, det handlar om max någon minut (extra).

Dock är jag riktigt trött på att höra folks dumma kommentarerar om hur jag känner inför det. Tydligen så är jag både onaturlig, fåfäng (?), för känslig eller så får jag attityden du-kommer-att-ändra-dig-du-med-när-du-är-lika-gammal-som-jag-och-förstår-bättre. Förlossningar och graviditeten är livets största mirakel, och jag borde krama den slemmiga bebisen med en stor tacksamhet och njuta av det hela!
Annars är jag nog dum i huvudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 506
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: malumbub
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 183
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 203
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp