Vad önskar ni att ni vetat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Du har lite fel när du skriver att man måste vara aktiv för att föda för rent teoretiskt om du inte har några fysiska hinder så sköter kroppen det själv :bow: att man har ont och får jobba för att kontrollera smärtan är en annan sak.

Var det någon mer än jag som såg programet där de visade att en kvinna som låg i koma men ändå födde barn vaginalt?
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Att inte lustgasen funkade ett jäklarns dugg, jag hade verkligen sett framemot den... :(

Förutom att det kändes som om någon stod med en skärbrännare mellan benen när huvudet skulle ut så är jag mest positiv över förlossningen. :D
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Scilla skrev:
Du har lite fel när du skriver att man måste vara aktiv för att föda för rent teoretiskt om du inte har några fysiska hinder så sköter kroppen det själv :bow: att man har ont och får jobba för att kontrollera smärtan är en annan sak.

Var det någon mer än jag som såg programet där de visade att en kvinna som låg i koma men ändå födde barn vaginalt?

Öh... kan jag få en källa på att krystning inte behövs tack! Nej jag har inte sett programmet.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag önskar att jag hade vetat att det skulle kännas som att jag skulle skita ut en medicinboll genom arslet när pojken tröck sig neråt och roterade. Det var det som gjorde mest ont och var mest obehagligt under hela förlossningen.

Men jag hade även velat veta att det skulle göra så in i helvete ont att gå runt och ha pinvärkar i två dygn, jag hade också velat veta att lustgasen inte verkar ett skit trots rätt andningsteknik. Jag fick till och med sambon att pröva den för jag var övertygad om att det bara var syre i den men enligt en hög sambo var det lustgas.

Jag hade också velat veta att tiden när dom syr en efteråt känns som ca 10 år, jag tyckte att jag var klar och kunde dra därifrån när jag hade krystat ut moderkakan men det tyckte inte min barnmorska.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Och jag som älskar lustgasen, den hjälpte mig massor!

Värt att veta är att man behöver börja med gasen precis INNAN värken kommer igång, och så slutar man när man precis passerat toppen. Börjar man när det väl börjar göra ont så får man verkan efter toppen passerats.

Mycket bra distraktion att kolla remsan för att hålla koll på när det var dax att börja suga gas!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag testade flera gånger, personalen stod och hjälpte mig ett bra tag. Ett tag tvingade de mig att ta lustgast för att jag inte fick krysta, men icke sa Nicke, det hjälpte inte ett dugg. De ökade på till 50/50 direkt men nej, jag fick ingen verkan. :(
Är glad att en bm lärde mig att profylaxandas. När lustgasen som jag verkligen sett framemot vart en riktig besvikelse blev profylaxandningen min räddning och en positiv upplevelse. Den känns klart underskattad... :)
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Att förlossningen inte alls var så jobbig som man föreställt sig trots värkar i tre dagar...:crazy: Men hade gärna lämnat BB omedelbums om jag fått, där var det varmt, störigt och allmänt jobbigt! Däremot hade jag gärna vetat att man inte alls måste bli hilmastormande kär i sin bebis på en gång... Det var fantastiskt när hon väl var ute och de första dagarna men när det lagt sig, upplevde jag att jag var otillräcklig som inte kände tillräckligt mycket för min prinsessa! Jag var trött, svettig och det var mjölk överallt. Hua!

Hade också velat vara mer bestämd med att be folk gå hem när de hälsat på...man är trött!!!! Och brösten, vilken tur att man fått låna aminingspump och "tuttkopp" :bow:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Just nu kan jag inte ge dig källan men den dyker nog upp igen. Jag tror programet gick på tv 4 och hette Mirakel förlossningar eller något liknande. På min mvc sa de samma sak att kroppen sköter det helt själv och det är krafter vi inte kan styra däremot kan vi (om man ha tur) kontrollera smärtan genom att krysta (vid rätt tillfälle vilket inte alltid är så lätt), andra väljer att följa värkarbetet genom koncentration och fokusering och förlossningen går bra utan minsta krystning. När jag födde mitt första barn kryste jag ingenting kroppen skötte det själv men när jag födde andra barnet som kom med ansiktet före så klarade jag inte av att koncentrera mig pga smärtan så jag använde mina krystimpulser men hade jag bara kunnat stå emot dem så hade hon kommit ut ändå och det hade jag INTE kunnat påverka.

Kvinnan som låg i koma fick ingen hjälp alls utan läkarna följe bara hennes kropp och såg att allt gick som det skulle. Däremot så vaknade hon ur koman några dagar senare och de tror att det berodde på att hon hela tiden fick ha sitt barn på bröstet och känna dess närvaro.. det var ett helt underbart progam :love: !
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Namnet Mirakel antyder att det inte hör till vanligheterna.

Jag kan hålla med dig så långt att krystningen blir som en reflex som är otroligt svår att motstå men att inte hjälpa till? Att det inte skulle vara ett arbete?

Hoho! Ni som fött barn. Var det något passivt?
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Japp, jag hade helt ärligt velat veta allt det innan. Och jo, jag hade skaffat barn iaf, men jag hade inte fått så många "obehagliga" överraskningar om jag vetat.

Jenny
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Ja, för vissa kan det ju vara bra att veta i förväg vad som KAN hända. För andra blir det ett extra stressmoment.

Efter min andra förlossning var jag oförskämt pigg och nästan dansade fram upp till BB. Smärtan försvann verkligen direkt bebisen kom ut, och de enda problemen efteråt var hemorojder... mindre kul.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Miraklet låg i att hon överlevde och lyckades hålla kvar graviditeten i hela 9 mån tror du inte att läkarna hade plockat ut barnet lite tidigare om de visste att kroppen inte kan klara av det själv? eller iaf tagit akutsnitt på henne när värkarbetet satte igång.
Du får inte förväxla ditt arbete med att föda med kroppens alldeles egna sätt... Jag vet iaf INGEN som lyckats hålla kvar ett barn i magen när kroppen väl sätter igång (inte utan medicinska hjälpmedel). För några veckor sedan hade vi en tjej som födde på macken utan för stan.. tror du inte att hon hellre hade valt att föda på bb (dit de var på väg) än utan för en sunkig mack? Jo det hade hon om hon hade kunnat styra det själv...
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag tror det viktiga i det hela är att man inte ska åka in och tro att man blir "förlöst", utan att man själv är med och jobbar aktivt så mycket man kan.

Jag hade tänkt stå upp eller hitta på nån annan rolig ställning för att tyngdkraften skulle hjälpa till. Men med första var jag kopplad till så många slangar och mojänger och så gjorde det snoront att stå, så det var tvärkört.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Och jag blev "uppjagad" fast jag hade snoront och näst intilll "tvingad" att stå... Hade det varit idag hade jag tvärvägrat att stå upp, just då hade jag för ont/var för medtagen för att orka protestera...

Jenny
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag provade, men sen vägrade jag för det gjorde så j-kla ont. Det GICK helt enkelt inte.

Men jag förstår BM också, jag vet med mig själv att jag låter värre än det egentligen är, och kan protestera utan att ens ha provat. Om någon då insisterar att jag iaf provar så kan det i flera fall visa sig vara bättre än det jag tyckt varit tryggt och säkert.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Yahoo skrev:
Förutom att det kändes som om någon stod med en skärbrännare mellan benen när huvudet skulle ut



ainasoja skrev:
Jag önskar att jag hade vetat att det skulle kännas som att jag skulle skita ut en medicinboll genom arslet när pojken tröck sig neråt och roterade. QUOTE]


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Vilka jämförelser!! :bow: :bow: :bow:

När jag läser den här tråden är jag glad att jag har fått barn..:rofl:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Och jag som hamnade på fel forum inser att jag ALDRIG I HELVETET ska skaffa barn! :eek:

Ni skrämmer ju för fan ihjäl mig!

Näe, fler fölungar till mig! :D
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag önskar att jag haft en liten aning om hur JAG reagerar under förlossningen... hur JAG fungerar bäst.. och att jag vågat säga ifrån mer och inte försökt vara så jävla hövlig. *asg*

NU vet jag att jag inte vill ha fjolliga barnmorskor som vill smeka mig över håret mitt under värsta värken (vik hädan satan.. typ) Jag fixar inte den übersnälla och pedagogiska, smeksamma typen av barnmorska. Men nu blir det inte fler barn.. det räcker med två.. så denna nyfunna insikt får jag spara till något annat tillfälle. *ler*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 183
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 625
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp