Vad önskar ni att ni vetat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Till skillnad från vissa andra jag träffat så vill jag veta så mycket som möjligt som kan hända i samband med förlossningen, både före, under och efter.

Vad önskar ni att ni vetat? Var inte rädd för att berätta, jag vill gärna höra/läsa både positiva och negativa upplevelser. Är det obehagliga saker så skriv i början så de som är känsliga kan välja att inte läsa.

/Timsetim (bf om 59 dagar, oj vad tiden går fort! :) )
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

...att lustgasen var så rolig. Tänk vad mycket tråkig tid man kunde fördrivit med den istället för att spara den till just det sista när bebben ploppade ut :p
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag hade önskat att jag visste mer om hur det kändes efteråt,hela förlossningen visste jag ungefär hur den skulle gå till (normalförlossning)

men inget alls om att magen skulle kännas som en öm degklump (med sammandragningar),eller att man hade så ont efter stygnen i några veckor så man knappt kunde gå.
Jag hade väl mer i min fantasi tänkt att smärtorna skulle vara över efter förlossningen.

Även att mjölken inte skulle rinna till på en gång var nytt för mig,och när den väl rann till så RANN det vill jag lova :crazy:

Det var mest sånt jag velat vetat mer om,då jag väl i min enfald bara fokuserat på förlossning och sedan skulle kroppen återgå till det normala direkt igen tänkte jag.

mvh Zaria
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Att värkarna (i alla fall krystvärkarna) kändes som om man ville bajsa, dvs inte i magen utan mer mot svanskotan...

Annars måste jag haft det bra för det sved INTE när jag kissade eller bajsade första gången efter förlossningen vilket det visst gör för många men var liksom obekvämt att sitta för mycket, kändes ungefär som om man slagit svanskotan.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Silverkedjan skrev:
...att lustgasen var så rolig. Tänk vad mycket tråkig tid man kunde fördrivit med den istället för att spara den till just det sista när bebben ploppade ut :p
Va? Var den rolig? Det märkte aldrig jag... :confused: Men jag kanske inte andades nog mycket, ville ha kontroll hela tiden.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

...att lustgasen var så rolig


Gah den luktade ju bara gammal svamp...det vet jag att jag gnällde över hela förlossningen,fast det kanske var ett tecken på att den funkade :idea:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag älskade lustgasen på min första förlossning:love:
Hatade den på min andra förlossning:confused: Konstigt!
Tänk på att det är du och din man som ska ha det så bra som möjligt under förlossningen,vi hade med inspelad en cd-spelare med favorit skivor.Jag avskyr "sjukhusbelysning" så det var näst intill mörkt i vårt förlossningsrum-Underbart!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag skulle ha läst på mer om snitt till första förlossningen... Och vågat ställa lite mera krav.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag hade inte velat veta ngt. av det jobbiga efteråt, för dessa smärtot spelar ingen roll!!!!!

*Det som varit skönt att veta är hur otroligt KÄR man blir i sin bebis :love: :love: :love: .

Sedan håller jag med silverkedjan om lustagasen, den är kul :rofl: !
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

*KL*
Jag önskar att jag hade vetat att även förstagångsföderskor kan ha snabba förlossningar, o att ibland tar faktiskt andra förlossningen längre tid än den första!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag önskar jag hade vetat vid min första förlossning att:

- Man håller sig upprätt för bästa värkarbete och utdrivning.

- Förlossning är något aktivt, inte passivt, man "får" inte barn utan det är ett hästjobb.

- Att jag blir påverkad av hormoner så jag är extremt känslig för vad omgivningen tycker.

- Att jag kunde be om en annan barnmorska.

- Att smärta inte är farligt.

Kort sagt, att jag inte blivit en grönsak.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jag önskar att jag varit lite mer förberedd på hur ont man kan ha efteråt. Läste massor med förlossningsberättelser och alla skrev att det är så skönt när bebis är ute för all smärta försvinner. :confused:
Ja, efter 2 veckor ja!
Kunde knappt gå, kändes som att allt innehåll i magen skulle rasa ner genom samma öppning bebis kom. Ändå har jag aldrig haft dåliga bäckenmuskler.

Önskar också att någon hade berättat att man kan få fruktansvärd huvudvärk av EDA.
Jag hade nog mer ont några dagar efter förlossningen än under.
Huvudvärk, kunde inte sitta, eftervärkar, ömma bröst, ont som fan när jag kissade mm.

-Mustasukka med 41 dagar kvar till bf :crazy:
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Om efter förlossningen: att det kan vara så j-la svårt att få igång amningen! Och att det inte ska göra ont ens i början av amningen. Har barnet rätt tag så ska det inte göra ont, det kan vara yttepytte korrigeringar som behövs.

Att om man väljer att bada under värkarbetet så dämpas verkarna betydligt. MEN... det gör 10ggr ondare när man reser sig ur vattnet! Huu (men då var ju lustgasen nära ;) ).

Kom på en sak till. Man kan få en oerhörd klåda av bedövningen... VANSINNIG klåda!
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Att det inte alls var avkopplande att ligga på bb!!!

Jag hade blivit itutad från alla håll att det var så vilsamt att ligga på bb, och hur jobbigt det blev när man kom hem sen. Så med första barnet var jag kvar fem dagar :eek: och höll på att gå åt för det var så jobbigt med att bara vara där!! Men jag vågade inte åka hem eftersom det ju skulle bli ännu jobbigare då... Men när jag väl kom hem så var det som att kliva ut ur en dimma. Jag sov skönt om nätterna, anmingen flöt på och jag fick ha sambon hos mig som stöd dygnet runt. På bb blev han (och alla andra pappor) ivägjagade kl åtta, och det var ju på kvällen när man var trött som man ville ha nån att krama!

Med andra bebisen stannade jag en natt, sen fick det vara nog!

// K
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Zaria skrev:
Gah den luktade ju bara gammal svamp...det vet jag att jag gnällde över hela förlossningen,fast det kanske var ett tecken på att den funkade :idea:
Första gången höll de på att kväva mig när de tryckte upp den i ansiktet på mig utan att berätta hur jag skulle göra :mad:

Andra gången gick det bättre. Börjar hysteriskt skratta när jag snörvlandes och gråtandes i masken börjar fundera hur ofta den byts... hur många var vi som hade snorat i den tro :eek: :D

Till trådskaparen: Jag önskar att någon hade talat om för mig att det var ok att gråta, vara arg, skrika och göra så som kroppen "sa" och inte som personalen sa. Jag var oerhört blyg och rädd att "göra fel".
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Vad jag hade velat veta:
Att lustgasen inte fungerade alls
Att ryggbedövningen fungerade lite men inte särskilt bra
Att värkarna gör så pass ont att jag funderade på bultpistolen (som tack och lov låg kvar hemma, annars vete faen...)
Att det inte alls är som på tv när de ligger ohc pratar mellan värkarna
Att det inte syns att man fått barn förrän några dagar efter nerkomsten
Att det känns som ett enda stort köttsår i de nedre regionerna
Att det känns som om man har konstant vätskebrist när amningen kommit igång, känslan sitter i än

Jenny
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jamtland skrev:
Att det känns som om man har konstant vätskebrist när amningen kommit igång, känslan sitter i än

Jenny
Ja, jag blir alltid törstig när jag ammar och dricker massor varje dag.
 
Sv: Vad önskar ni att ni vetat?

Jamtland skrev:
Vad jag hade velat veta:
Att lustgasen inte fungerade alls
Att ryggbedövningen fungerade lite men inte särskilt bra
Att värkarna gör så pass ont att jag funderade på bultpistolen (som tack och lov låg kvar hemma, annars vete faen...)
Att det inte alls är som på tv när de ligger ohc pratar mellan värkarna
Att det inte syns att man fått barn förrän några dagar efter nerkomsten
Att det känns som ett enda stort köttsår i de nedre regionerna
Att det känns som om man har konstant vätskebrist när amningen kommit igång, känslan sitter i än

Jenny
hade du verkligen velat veta allt det där :confused: , hade du skaffat barn om du vetat???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 506
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: malumbub
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 183
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 203
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp