Vad mest troligt, tre eller fyra kulor?

skuggi

Trådstartare
Ja, hjälp mig nu buke!

Har en snart tvåårig unghäst som kastrerades hos uppfödaren i oktober förra året. Under sommaren hade bara en kula ramlat ner men under hösten hade tydligen nr två kommit ner såpass att veterinären kunde kastrera stående hemma. Hästen kom till oss med två kastraktionssår.

Nu har jag hittat något som mycket starkt påminner om en kula där mellan bakbenen :eek: någon nämnde att det händer att de har "dubbla uppsättningar" hur vanligt är det?

Det stora problemet är väl att vi till midsommar ska lämna hästarna på bete i blandflock... Finns där bara en kula så är det ju "bara" att ta bort den, men tänk om det finns en till? Hur troligt är det?

Angående att jag köpt en kastrerad häst som inte är det är väl inget att göra åt antar jag? Har vet gjort fel och bara tagit bort typ en bitestikel eller så, så lär han ju knappast erkänna det..

Sv: Vad mest troligt, tre eller fyra kulor?

Har pratat med uppfödaren som var med vid kastreringen. Ena testikeln var tydligen "väldigt liten", kan det vara så att veterinären bara fått ut bitestikeln eller nått?
OM det är så, har de något ansvar att kontrollera så att de faktiskt fått ut två kulor? Kan man få någon ersättning för att man måste göra om jobbet?

Uppfödaren skulle ringa veterinären och höra av sig senare.

SUCK vad jobbigt! :cool:

Har inget svar men skickar pepp till dig och hoppas att det löser sig för dig!
Har det kommit ner en eller två bulor nu?

Tack! :)

Nja, det är fortfarande bara en bula "nere", jag tror att den kanske blivit lite mindre, typ som en jättestor vindruva. Kanske lite för mjuk för att vara en testikel... Oroande är väl att han kan "dra upp" den...

Uppfödaren har pratat med vet som kastrerade och enligt honom ska två fullständiga kulor ha tagits ut. Han säger också att det är EXTREMT ovanligt med "extra" kulor, men visst skulle det kunna hända... Det han däremot sa var att det kan bli som en ärrvävnad i änden på sädesledaren, och att den kan kännas som en kula. Skulle ju stämma med att han kan dra upp den då.

Hästen verkar i övrigt vara ganska känslig för insekter, iaf såhär på våren, han har blivit ganska knölig både här och där, så jag hoppas lite på att det är ett jättemongobett i sädesledaren typ ;)

Är det ett bett lär det väl gå ner på några dagar, gör det inte det så får vår vet komma ut och säga vad hon tycker.

Tror inte att en stor vindruva hos tvååring är en testikel, de är ofta betydligt större än så.
Kan man inte antingen ultraljuda och titta vad det är, eller mäta testosteronhalt?
Att explorera känns inte så kul i min uppfattning.

Förra unghästen fick ner sin nr 2 i tvåårsåldern, och när den kom ner var den ju väldigt liten. Kanske inte riktigt såhär liten iofs...

Jo, UL och blodprov antar jag ligger närmast till hands. Jag tycker storleken går lite upp och ner, vilket väl gör att det inte riktigt känns som en testikel... Bakåt till är den otroligt runt och slät, medan den framåt blir mer diffus och jag kan inte hitta "slutet" på den riktigt...

Otroligt märkligt är det, ska ringa vet imorrn igen och höra vad hon säger.

Klämde ordentligt igår, det är nog närmare plommonstorlek, det där han har. Och det känns som att det finns mer "däruppe".

Har nu ringt runt till typ varenda vet jag känner ;) de säger alla samma, det är HÖGST otroligt att det skulle vara en testikel, men imorrn kommer vår vet ut och undersöker, och tar antagligen bort det, vad det nu är.

Ska bli spännande, jag sätter ändå lite pengar på att det är en testikel jag.
Fast rent ekonomiskt skulle väl typ en böld vara bättre, då går det kanske på försäkringen om man har tur? *hoppas*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 633
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka