Vad mer kan man ge ?

Hambo

Trådstartare
På vets inrådan ska min valack äta 5 dl loppfrön om dagen då han har sand i träcket . För flera år sedan hade jag en annan häst ( som bukopererades ) med samma problem . Har för mig att hon fick äta nåt geleártat som man kunde köpa på apoteket ( ca 17 år sedan ) eller finns det nåt annat man kan ge isf loppfrön eller tillsammans med loppfrön ?

Hej från Hambo

Sv: Vad mer kan man ge ?

Loppfrön bildar gele i magen, blötlägger du linfrön i hett vatten så får du också en gele som du kan ge till hästen. Men det känns lite kaka på kaka.

Tror du lite extra olja kan ge en snabbare effekt ?
Man slangar ju hästar med olja som har sand i magen.......
Han har varit dålig så länge nu så jag vill hjälpa honom så fort som möjligt

Hej från Hambo

Olja ska ju göra så att det glider ut med så lite skador som möjligt, och då använder man paraffinolja.

Det står på min loppfröhink att fröna inte ska ges med olja, då effekten uteblir tillsammans med olja. Fröna förlorar förmågan att bli klibbiga.
Kanske att det fungerar om du ger det vid olika tillfällen? Frön på morgonen och olja på kvällen..?

loppfröna hjälper direkt dom är nere i tarmen, vid kolikproblem kan du ge så mycket du får han att äta under en dag och sen gå ner till dom 5dl, all sanden kommer ut. det geleaktiga du pratar om tror jag är Vi-siblin från apoteket, men som sagt ge mängder loppfrön istället

Vi-siblin kanske det hette ??
Han har mer som en "irriterad mage" inte direkt kolik, som behöver hävas.
Ibland blir det lite åt gaskoliks hållet, men väldigt lätt .

Annars är han fräsch och pigg, äter bra etc .

Tack från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka