Vad menas med rening??

L

Lissy-74

Sto som förlorade sitt nyföddaföl för ca 1 vecka sedan. Ägaren longerar henne 2ggr om dagen. Hon skvätter massor av en nästan genomskinlig vätska när hon springer, efter en stund slutar det. Hon står och ställer upp sig som om hon är brunstig i boxen men det kommer inte mer än en droppe eller nåt, hon står inte & "blinkar" som mitt brunstiga sto gör.., ibland kan det komma en skvätt. Skvätter ibland bara rätt upp och ner när hon går i hagen också. Alltså inte när hon står still utan enbart i rörelse. Hon verkar må kanon bra & är pigg och alert. Ägaren säger att hon renar sig,vad menas med det?

Sv: Vad menas med rening??

Kanske det är som med människor efter förlossning eller missfall, man måste se till att allt åker ut så det inte blir infektioner.

Sv: Vad menas med rening??

Att livmodern dras ihop och töms efter fölningen. Den första brunsten efter fölbrunsten, som brukar inträffa på ca 9 dygn så det kan vara den du ser/som är på gång när hon ställer upp, den brukar också kallas för reningsbrunst ibland/efter gammalt. (Och att man inte ska betäcka på den även om semin öppnat nya möjligheter för det).

Det som sas är kvar i livmodern efter dräktighet och fölning ska ut, detta underlättas genom att livmodern drar ihop sig (så det pressas ut). Annars kan det leda till infektioner/inflammationer.

När stoet longeras så bidrar två saker till att livmodern drar ihop sig. Dels att stoet tas ifrån sitt föl, vilket gör stoet mer elle rmindre oroligt, det drar ihop den, dels rörelsen longeringen innebär. Ska man vara 'elak' är det bäst effekt ju mer hon oroas att tas ifrån fölet. Kan kännas jätteelakt att separera dem dag ett t ex, och longera ett sto som blir oroligt och ropar efter ungen, men det är för stoets bästa.

I det vilda så måste stoet följa flocken, och det finns naturligt saker som oroar, men våra tamhästar som tillbringar stor del av dygn på box, och ofta första tiden med fölet ensam med fölet i en mindre hage så behöver de hjälp på traven ofta, bokstavligt talat.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 580
Senast: MiaMia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka