Vad menas med mineralfoder?

D

Dressiar

Om man får tipset om att ge ett mineralfoder, vad menas då egentligen? Vad är ett mineralfoder? Har ni några bra tips på några mineralfoder? Vilka finns det med ganska mycket kalcuim och fofor? Är det kalk i mineralfoder, eller bör man ge kalk tillsammans med det? Snälla hjälp mig, jag behöver ha reda på detta.:o

Sv: Vad menas med mineralfoder?

Det finns ju att köpa på tex lantmännen. De har ju Kr###s sortiment. De säljer ju lite olika mineraler med olika samanställningar. Läs lite på deras så kanske du hittar något som kan passa.
Det kan ju behövas extra kalk också.

Mineralfoder är fodermedel som består av just mineraler, där kalcium och fosfor är de viktigaste.

Det finns olika mineralfoder med olika halter av de olika mineralerna, så välj en sort som matchar ditt grovfoder och hästens behov.

Behöver du mycket Ca i foderstaten så väljer du ett mineralfoder som innehåller mycket Ca, t.ex. Krafft Miner blå som finns på Granngården. Då behöver du förmodligen inte tillsätta Ca separat.

är det bara Kalcium och Fosfor du ska öka? då finns det Dikalciumfosfat som man kan köpa, finns nog på granngården..

behöver du ett mer heltäckande mineralfoder med kalcium och fosfor som huvudmineraler så finns:
Krafft Miner blå, 120g Ca, 30g P, 60g Mg
Krafft Miner Grön, 80g Ca, 40g P, 60g Mg
beroende på om du ska ha dubbla mängden kalcium som fosfor eller 4 ggr så mycket..
ger du lusern rekommenderas miner grön då lusern innehåller mycket kalcium..

ger du lusern rekommenderas miner grön då lusern innehåller mycket kalcium..
Vit miner är ännu bättre när man fodrar med lucern. Vit miner innehåller: 55 Ca, 65 P, 60 Mg och 15 mg selen.

Grön miner innehåller inga vitaminer, den är tänkt för betande pållar...

Kan dela med mig av de värden jag har inlagda i mitt foderstatprogram när jag ändå är på hugget. Siffra 1 = Ca, siffra 2 = P, siffra 3 = Mg och siffra 4 = selen i mg/kg. Ca, P och Mg är i gram/kg

Hippos sortiment:
Mineral Avel 130 65 50 30
Mineral Tävling 160 32 50 30
Mineral Plus 125 25 50 30

Mustangs sortiment:
Mineral Blå 150 35 50 15
Mineral Gul 110 55 50 30
Mineral Röd 130 20 50 15

Kraffts sortiment:
Miner Blå 120 30 60 15
Miner Grön 80 40 60 15
Miner Röd 110 17 60 15
Miner Vit 55 65 60 15

Biofarmabs sortiment:
Dikalciumfosfat 250 Ca 180 P
Fosforbalans 250 P
Foderkrita 400 Ca
Biomineral 240 Ca 63 P 46,6 Mg
Biomag 10 Ca 45 P 330 Mg
//marti

Tack alla:smirk: Jag ger nämligen redan alger, är det heltäckande mineralfoder? Många säger att extra kalk ska ges, stämmer detta? Jag vet inte riktigt om min häst får i sig de mineraler han behöver eller om kvoten mellan c/p är för liten/hög. Det är gärna något jag skulle vilja ta reda på (hans behov) men jag vet inte riktigt hur...

Det bästa är att skicka in grovfodret för analys, sen så tillsätter man mineraler utifrån analysvärdena. De visar om och vilka mineraler som behöver tillsättas för att täcka upp eventuella brister eller fel kvoter i grovfodret.

http://www.analycen.se
www.agrilab.se
http://www.hjortenslab.se

Kostar mellan ca 300-400, och upp emot 600-700 kr.
Dock klart värt det! Min analys visade att jag inte behövde tillsätta mineraler, det var bra värden och rätt kvoter. Så nu ska jag bara ge Tokosel för att täcka upp behovet av selen och e-vitamin.

Tack. Men måste inte hästen typ...undersökas på något sätt då? De som analyserar själva fodret har ju då ingen aning om vad hästen har för behov, eller är jag nu ute och cyklar?

Nej, om du skickar in det för analys så får du veta fodrets innehåll av energi, smältbart råprotein och de vanliga mineralerna som kalcium och fosfor. Sen vet du din hästs behov (mineralbehov tar du från tabeller, likaså med energi och proteinbehov första året innan du har fått en uppfattning om var din häst ligger). Du ser utifrån analysen hur myckt din häst får i sig utifrån grovfodret, och tillsätter sen utifrån det extra energi, protein och mineraler om det behövs.

Ett jättebra tips när man är ovan är att använda Hippocampus hemsida! Du för in dina analysvärden och uppgifter om hästen (vikt, hur hårt den går, fullblod? etc.) så räknar programmet ut värdena åt dig! Sen täcker man upp behoven som det räknade ut genom att tillföra vad som behövs för att komma upp i de värdena. OCH sist men absolut inte minst, sen håller man ett otroligt vakande öga på hästen, och ser om det var lagom mycket mat, och vid behov minskar/ökar man, och då är man noga med att alla kvoter etc. följer med, dvs. ett nytt besök på Hippocampus! När du har fått en uppfattning om vad som är lagom för din häst, så blir det mycket enklare nästa år, vilka värden din analys än visar så vet du att hm, förra året behövde han t.ex. 60 MJ energi, vilket var kanske 10 kg hö, och i år så behöver han 12 kg hö för att täcka upp sina 60 MJ t.ex.

Låter krångligare än det är! Blev också förvirrad i början, men jag lovar att det klarnar!

Hejsan!

Jag ger mina hästar dolomitkalk och alger och det täcker upp det mesta av mineralbehovet =) De får naturligtvis annat oxå :)

Kolla in denna tråd, där beskrivs hur det ligger till med mineralinnehållet i algerna.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att man får ge enorma mängder alger för att täcka de mest grundläggande och viktigaste mineralbehoven hos en häst.
Och då blir hästen istället förgiftad pga starkt överdosering av andra ämnen, t.ex. jod...:crazy:

Men det innehåller alla kända mineraler...fast du kanske menar att det finns för lite av just dem?

Ett blodprov skulle visa i fall det finns nagra brister eller forgiftningar. Forsok att lasa sa mkt som mojligt om alla olika mineraler och anvand dig sedan av de som du tycker verkar bast.

Det kanske innehåller många olika sorters mineraler, men i alldeles för liten mängd.

Ett normalt mineralfoder kan innehålla 100 g Ca och 40 g P per kg foder, och en normalstor vuxen häst kanske behöver kanske 35 g Ca och 25 g P per dag.

Jämför med innehållsförteckningen på en förpackning alger så ser du lätt hur algerna passar in i foderstaten som mineralfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka