Vad menas med "forest mare/hore"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nina G
  • Startdatum Startdatum
N

Nina G

Hej! Jag har släktforskat lite på min new forest ponny, men efter ett tag så kommer jag till "hästnamn" där det bara står forest mare för stet och forest horse för hingsten, vet ni om det menas att de kommer från New Forest skogen eller om de är okända? Men på vissa så slutar det med namn, är det då att de inte är kända? Snälla hjälp!

Sv: Vad menas med "forest mare/hore"?

Forest Horse = Oregistrerad hingst i New forest
Forest Mare = Oregistrerat sto i New forest

Ofta var dessa ponnyer "kända" New Forest-ponnyer, men ej införda i någon stambok. De har oftast okänd härstamning.

Hlsn Helena

Sv: Vad menas med "forest mare/hore"?

menas att främre delen av 19-talet (och tidigare) gick ponnierna i halvvilt tillstånd på heden och det var ungefär samma typ av hästhållning som med russen på lojstahed. man hade inte helt koll på vem som som gick i flockarna, flera bönder hade sina ponnier på skogen-heden, därav forest - skogsmärr eller hingst när man inte vet x-act vilken den enskilde individen var.
man kan säkert höra av sej till gamla enelska uppfödarfamiljer vid intresse och höra hur de tagit hand om sina nf-ponnier och hur de registrats. /k

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka