Vad menars med solid paint eg?

Sv: Vad menars med solid paint eg?

Oj, jag har verkligen inte hängt med på avelsvagnen upptäcker jag nu! :o:D

Jag ska antagligen betäcka mitt Solid Paint-sto nästa år, med en quarterhingst.
Om fölet blir enfärgat, blir det ändå en Solid? Och om den får fläckar, blir det en paint då? Eftersom Liona är Solid är hon ju ingen "riktig" paint?

Om fölet blir enfärgat, blir det ändå en Solid? Och om den får fläckar, blir det en paint då? Eftersom Liona är Solid är hon ju ingen "riktig" paint?

Helt korrekt. Enfärgat=Solid Fläckigt=Paint

:)

//Waern

Nopp!! Jag vet med bestämdhet att det var paint vi talade om :D:D
Appalosans historia vet jag inget alls om faktiskt :o. Får nog läsa på om den någon kall och regning dag.

Annars är det nog brukligt att man betäcker solid ston med en painthingst - om du frågar en paintuppfödare. Har jag fel får någon gärna rätta mig. Anledningen är väl egentligen att värna om rasen och dess fläckar. Men man ska väl inte avla för färgens skull, eller?

Nopp!! Jag vet med bestämdhet att det var paint vi talade om :D:D
Appalosans historia vet jag inget alls om faktiskt :o. Får nog läsa på om den någon kall och regning dag.

Haha, okej. Kanske jag borde supa ner mig och forska i det där någon dag...:rofl:

//Waern

Annars är det nog brukligt att man betäcker solid ston med en painthingst - om du frågar en paintuppfödare. Har jag fel får någon gärna rätta mig. Anledningen är väl egentligen att värna om rasen och dess fläckar. Men man ska väl inte avla för färgens skull, eller?

Färgen är ju en del av painten men jag måste säga att många har en snedvriden bild av paintaveln. Men OCKSÅ att det bedrivs en hel del i mina ögon (!) oseriös paintavel, likväl quarteravel!

Man måste inte ge avkall på kvalitét för att man avlar "på färg" som en del av kriterierna, men färgen får aldrig ta överhanden över kvalitét i mina ögon.

De allra bästa paintarna är ofta de som inte har högst färgnedärvning. Konsten är ju att försöka få fram en bra häst med färg. Jag har själv betäckt ett av mina quarterston (ett mkt bra sto) med en painthingst vilket många höjde på ögonbrynen för. Målet var ett få fram en BRA paint med bra stam, exteriör, psyke, gångarter OCH färg givetvis men risken var hela tiden stor att få en solid unge. Det blev en kanonhäst och jag vågar sticka fram näsan och säga att det är en av de bästa fölungar jag har fått.
Som tur var blev den färgad också men om inte hade det ändå varit en häst av mkt hög kvalitét och jag avlar hellre fram en sådan än en fläckig skithäst. Hade jag valt en homozygot hingst eller en med högrer färgnedärvning hade jag varit mer eller mindre säker på fläckar men kvalitéten på avkomman hade till 100% blivit mycket sämre!
Att jag valde en painthingst till mitt quartersto var för att jag trodde att deras linjer skulle passa synnerligen bra ihop och att det var den bästa matchen för mitt sto, just då. Och jag hade rätt.

Det finns lika mycket färgkåta uppfödare på quartersidan också, bara det att det inte handlar om fläckar. :grin:

Att avla fram en fläckig paint är lätt som en plätt. Det är därför mycket av aveln ser ut som den gör. Det är ju upp till hästköparna att mer kött på benen än så och välja en häst med mer bakom än färg. Detsamma gäller quarterköpare!!!

Varför har uppfödaren valt just den hingsten till det stoet? -Var det för att linjerna bevisligen har varit bra crossar tidigare och det finns många högpresterande nära släktingar till avkomman? ...eller var det bara för att uppfödaren råkade äga både hingsten och stoet?

Vad var tanken bakom korsningen som gjordes, vilka styrkor skulle överbringa vilka svagheter hos föräldradjuren?

Vilka grenar är avkomman avlad för, och om det är en allrounder -har föräldrarna/liknande crossar gett högpresterande allrounders förut som har meriter i många grenar på hög nivå och kanske allaround awards? ...eller är allround en omskrivning av skogsmullehäst som funkar till träning och tävling på klubbnivå? (vilket inte är något fel och det finns en marknad för dessa också men man ska kalla det vid sitt rätta namn!)

För övrigt går det visst att registrera en cropout (qh/qh) -den registreras i AQHA.

För övrigt går det visst att registrera en cropout (qh/qh) -den registreras i AQHA.

Vi menar nog samma sak :D
Fast cropout'en blir ju ingen cropout i APHA längre, utan en Quarter i AQHA med en tråkig mening instämplad i reg pappret.

//Waern

Oj, jag har verkligen inte hängt med på avelsvagnen upptäcker jag nu! :o:D

Min tant är precis som din reggad som SPB och betäcktes i år med en quarterhingst så det fölet som blev enfärgat kommer att reggas som SPB hon med......så för din del solid=SPB, fläckig= Regular Paint.

Meeeeeeen, vi har den stora fördelen av att tanten är dubbelreggad så Bebis blir även reggad som quarter...:D

:bow::bow:

Jag bugar och bockar för din inställning till ditt avelsarbete!! Det är en sund och högst förnuftig tankebana som jag önskar att alla uppfödare hade. Tyvärr är det ju inte så, och därför finns det problem inom paintaveln. När färgen blir det viktigaste så är urgröps avelsbasen och problem uppstår.
Det är även därför jag påstod i mitt första inlägg att om man vill ha en bra paint så köp en solid. Där ligger det ofta en eftertanke på vad man avlar med och varför, det tas en kalkylerad risk att fölet inte blir fläckigt. Det är inte det viktigaste utan ett plus om den blir det. Samt så finns det ofta, inte alltid, mycket quarter bakom som höjer upp kvalitén på hästmaterialet.
Och det är även därför jag säger att jag inte skulle köpa en paint med två paint föräldrar. Risken är större att jag får en meddelmåtta eller helt enkelt en svårhanterlig häst. Dock säger jag inte att det inte finns bra paintar i Sverige, men de är betydligt mer sällsynta än tex quarter av bra kvalité.

Intressant tråd. Man kan ju tycka att det är självklart att man avlar på egenskaper i första hand och färg i andra hand men tydligen inte.

Själv har jag ju hellre en brun bra häst än en fläckig dålig häst.
(Hellre rik och lycklig än fattig och olycklig;))

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
240
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat