Vad menar hon? *film*

Tussilago

Trådstartare
Här lägger jag en liten film på min häst då hon springer lös i ridhuset. ca 50 sek in i filmen ställer hon sig mot mig, o flaxar med huvdet. ibland stegrar hon även där. vad tror ni hon menar? Jag vill se om ni uppfattar det på nåt annat sätt än mig.. Det är litye skumma ljud med på filmen, bla nåt som låter som m jag säger hmmmm, men mig vetrligen gjorde jag inte det. kan vara vinden, bortse från allt sånt.. Tack! Hoppas nu detta funkar!
http://www.youtube.com/watch?v=mH-uz-ZOVqs
Glömde, vad är lösningen tycker ni, om ni nu ser det som ett problem?

Sv: Vad menar hon? *film*

Fint ridhus m pilarerna!:)

Tycker du verkar otydlig i ditt kroppsspråk. När hon stannar ca 50 sek in i filmen så svajar du från ena sidan till den andra samtidigt som du går fram till henne.
Hon verkar inte förstå vilket håll hon ska åt, vilken gångart (smackar du bara allmänt när hon ska skritta/trava/galoppera), ska hon komma fram till dej, fast det kan hon ju inte iom att du smackar, eller ska du gå fram till henne?
Jag hade också tyckt det var förvirrande...:crazy:

Tänk på hur du positionerar dej gentemot henne.
Står hon still sådär och du vill att hon ska gå åt höger så gå mot henne mer från vänster och använd ljud (jag brukar göra "klick-ljudet" när dom ska skritta, smacka när dom ska trava och "kyssa" när dom ska galoppera. Och "easy" för att sakta ner o whoa för stop i alla gångarter.)
Medans hon rör sej runt i den gångart du vill så positionera dej lite bakom henne, typ i höjd m svansen, eller om hon behöver mer drivning:längre bak.
Saktar hon av så repetera ljudkommandot. Ska du sakta av el stanna henne så positionerar du dej mer mot huvudet till el längre fram, vilket som behövs, märker man rätt snabbt, kan va olika från dag till dag med... Ska du byta varv i farten (typ rollback) så går du mot huvudet och använder ljudet för den gångart du vill ha.
I början kan man behöva typ longerspö/ veva m rep om inte hästen förstår. Meningen är ju att hon ska gå i den gångart du vill, utan att stanna eller sakta av utan att du behöver smacka o hålla på hela tiden tills, du säger något annat.
Brukar ta max 20-30 min för dom att lära sej.

Ska hon komma till dej: säg ett ord som du lärt henne när hon får göra det och stå still och låt henne komma t dej.

Lycka till!

Tack för svaret! Kanske har det med att göra att jag är otydlig, ska försöka tänka på det! Jag brukar försöka förflytta mig mot hennes bakdel o visa att hon ska gå ifrån mig, då snurrar hon efter o håller huvudet vänt mot mig hela tiden. för skritt har jag bara smackning, trav är sssss galop kan hon inte än o jag har inget kommando för det. Syftet med den här grejen i ridhuset var enbart att få henne att springa av sig då hon stått inne hela dagen. Hade inga tankar på träning alls då. Nästa gång ska jag försöka vara tydlig, o se om problemt återkommer.

Jag upplever det som om hon hotar mig. Efter denna film gjorde hon samma sak men då stegrade hon, och väjde inte undan utan i princip knallade rätt över mig..Kändes inte så kul att med en shire som gör så..kan det handla om hot? Eller att hon utmanar mig på något vis?

Tack för svaret! Kanske har det med att göra att jag är otydlig, ska försöka tänka på det! Jag brukar försöka förflytta mig mot hennes bakdel o visa att hon ska gå ifrån mig, då snurrar hon efter o håller huvudet vänt mot mig hela tiden. för skritt har jag bara smackning, trav är sssss galop kan hon inte än o jag har inget kommando för det. Syftet med den här grejen i ridhuset var enbart att få henne att springa av sig då hon stått inne hela dagen. Hade inga tankar på träning alls då. Nästa gång ska jag försöka vara tydlig, o se om problemt återkommer.

Jag upplever det som om hon hotar mig. Efter denna film gjorde hon samma sak men då stegrade hon, och väjde inte undan utan i princip knallade rätt över mig..Kändes inte så kul att med en shire som gör så..kan det handla om hot? Eller att hon utmanar mig på något vis?

Men i videon smackade du bara...:confused:

Kan säkert vara så att hon utmanar dej. Inte så himla konstigt isf om du inte är konsekvent. Man måste ha samma signaler varje gång! Annars blir hästen förvirrad och börjar ifrågasätta dej som ledare.
Är du inte konsekvent och visar att du är att lita på i alla situationer så är du inte värdig att vara ledare enligt hästen...

Ålder?

Film på kille m rätt bra koll på sin häst:
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc&mode=related&search=

Hon är 2,5 år i februari. Du har nog rätt att jag bara smackade i filmen, som sagt så var jag nog mer inne i att nga henne på film än att göra rätt själv, dumt! Får skärpa mig lite!

Ja, hehe...!:devil:
Nä, men det är svårt att bedöma ert samarbete om du inte gör som du brukar...:confused:

Tycker att om hon reser sej/ är allmänt hotfull el likn att du ska driva bort henne och inte låta henne stanna när hon vill utan bara när du vill och att hon bara får komma in till dej om du bjuder in henne.

Väldigt fin häst för övrigt!:)

Tanken med tråden var egentligen inte att få en bedömning av det vi (jag)gör, utan mer se om nån hade nån åsikt över hennes beteende, men att få åsikter på vad jag gör fel är alltid välkommet! Sist hon vände upp sig mot mig så så backade jag inte utan snarare gick emot henne o snärtade till rejält med spöet, hon såg lite förvånad ut kan jag säga! Sist hon vände upp så så stegrede hon jättehögt rakt framför mig o sparkade med frambenen. Men när jag inte backade så gick hon ner o vände bort. Skönt, inte så kul o få henne över sig..Tack, hon är en jättefin häst, men vi har lite problem med ledarskapet som jag hoppas på att få ordning på såsmåningom. Svårt när man jobbar på det ensam dock!

Äh den där hästen är inte särskilt hotfull på filmen. Hon stannar och vänder in för att försöka få tillåtelse till att komma in, sluta springa. När du envisas så finner hon sig. Även om hon inte tycker det är så kul.
7 lekar blir 7 jobb blir 7 plågor.

Hon vill inte springa, hon vill titta och lukta på alla saker. Bita lite i dom. Kanske läge att träna på att bita i saker? Flytta dom. Träna något helt annat helt enkelt. Sadeltämja?

/P Döben

Snygg häst!
Om jag skulle gissa vad felet är ,så tror jag att ditt kroppsspråk blir DUKTIGT hämmat av att hålla en filmkamera .Du tänker mer på fotot än på hur du förhåller dig till hästen. Jag tror att hon är pigg och villig att göra vad du begär, men hon får inga raka besked av dig. Därför tror jag att hon blir frustrerad. Det syns ju tydligt på skutet att du har glömt att du måste driva hästen, där filmar du bara.
Men lycka till, du har en super fin häst :banana:

maria

Tack för era svar! Jag förstår ju at det kanske inte var så smart att filma samtidigt. Kanske är det ok med en äldre häst som kan reglerna, men inte med en unghäst. Och Ja, hon älskar att nosa på grejer, tugga, knuffa på sker, välta o ha sig. Kanske borde utnyttja det på nåt sätt? *funderar*
Och sadeltam är hon sutten på o skrittad på, påbörjad tömkörning med sikte på inkörning. Ligger på lågsidan när det gäller sån träning pga ringorm tyvärr. Använder tränarens däckel mm. Måste komma igång snart igen känner jag.
Tack för berömmet av min lilla tjej!

Du smackar framför den-så gör man inte,utan du måste vara bakom bogen, åtminstone. När den springer så smackar du. det är samma sak som att du driver när du rider fast hästen travar.

Du måste skaffa dig ett språk som du lär hästen o sen använder ialla situationer- I stallet, på promenaden, tömkörning o lastning osv.

den var INTE hotfull. Däremot var du det, fast den stannade o sökte kontakt med dig.
När det blir så får du gå fram o runt tyst, så att du hamnar bakom o kan då säga åt den att den ska trava.
Ha hellre en pisk.

Titta på filmen igen. Det är en sekvens där den har saktat av vid väggen. Du går emot den framifrån igen o smackar- här vänder hästen- helt rätt.
Om du hade sagt VÄÄND! i det läget hade det blivit bra.

Glöm inte att berömma den när den gör rätt.

Jag har också tittat på filmen, vad jag sa var att hon (innan och up till den 50 sec) frågat dig fler gånger för support/stöd. Sen drev dig ut henne den sista (vid 50 sec) var tydligt att hon inte förstår och har blivet osäkert. Den var inte hotfull MEN det var inte långt ifrån det heller. Det är nästa steget.

När du kom fram vid 35 sec var frågan där, men vid 40 så ändrade hennes kroppsspråk så vad jag tycker är att du skulle har stannat sen backa ett par steg. Precis innan hon börjar kasta huvud var en tecken som det räcker, kom inte närmare. Förmodligen för du hade kamera i handen , du kanske som sagt av dig och andra att du rörde lite annorlunda för att hålla kameran stilla, och allt detta är en ändring i hennes ögon.

Om hon göra det igen jag skulle stanna vid hennes gräns, så fort ansiskt ändras lika i videon. Stanna backa till öron kommer up igen. Du också måste vara artig i din "approach" (vet svenska ord för det, sorry), fråga henne om det är ok att du kommer närmare eller om du backa så kommer hon mot dig.

Tänk så här (jag ta för givet att du är en tjej) du står vid busshållplats och där står en smutsig, illa luktande kille, och ser rätt så skumt ut. Om han vänt och gick sakta närmare till dig du säkert skulle vilja också flytta längre bort eller står up rakt med ett kroppsspråk som säger "DO NOT TALK TO ME...AT ALL!".
Men om du märkt att han var blyg inte alls oartig och på grund av han stannade vart han var så känna du dig inte hotat alls. Så vänd han om med en vänligt ler och säger "ursäkta för illa luktande, min hund spydde på mig i bilen, jag körde av vägen och fastnat i geget och kom inte lås. Nu måste jag ta bussen hem." Till slut upp täkt du att han var väldigt trevligt att prata med, inte alls skumt som du trodde. :D

Din häst måste upptäcka att du inte är "skumt". Bara för att vi en minute kan har hästen intill oss och gosa så kan det ändra i 1 sec om vårt kroppsspråk ändra, ett nytt föremål eller att de kan känna sig trängde på nåt sätt. Som jag tro din häst kände. Ger henne lite "space" och ser hur lång tid det ta att hon vill komma till dig istället. Jag lova om du ger henne lika mycket respekt som många säger vi måste har från våra hästar så slutar hon med att kasta huvud och vart hotfullt. Att hon stegrade var för att kasta huvud var inte lika tydligt för dig.

Sv: Re: Vad menar hon? *film*

"ursäkta för illa luktande, min hund spydde på mig i bilen, jag körde av vägen och fastnat i geget och kom inte lås. Nu måste jag ta bussen hem." .

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
CS du är bara BÄST i dina förklaringar!!!!

Jag håller med i uppfattningen om att hon flera gånger frågar dig vad du menar och blir osäker och protesterar lite av frustration när hon int förstår. Personligen är jag inte så förtjust i uttrycket att driva bort dem, man vill ju att de ska vilja vara med oss. Jag vet att det inte var vad du gjorde här, jag menade som medel.

Jag menar INTE med detta att man ska tillåta dem att springa över en. Man ska naturligtvis flytta undan dem och försvara sitt utrymme! Men vad vi är ute efter är ju att de ska söka sig till oss för vägledning och trygghet och att man uppmuntrar dem att fråga oss.

Tycker som PalteDoben låte henne använda hjärnan istället. Mycket hjärngymnastik ger coola atletiska tänkande hästar :)

Tack så mkt för era svar! Jag inser att jag måste bli bättre på vad det är hon försöker säga mig, och att själv bli tydlig! Skulle vilja bli bra på det hör med NH, men har inte ens börjat än..jag ska kolla noga på filmen, o tänka på det ni sagt, så att jag kan visa mer förståelse för henne nästa gång. Tusen tack!

Du har fått många bra synpunkter ovan, så här lite tankar i övrigt.

Varför sånt himla smackande? Du dödar kommandot på så sätt. Lägg bort kameran (vilken kommunikation kan du få till med den framför näsan?) och visa tydligt att du vill att hästen ska röra sig och åt vilket håll, samtiigt som du smackar EN gång. Behövs det, visa ännu tydligare och smacka EN gång till.

Start= smacka, trav= sss, galopp= GALOPP!, stanna ptroo. Gamla kör-ljud som funkar bra idag också.

Hästens reaktion efter en knapp minut sa mig att den inte förstod vad i h*lv*t* du egentligen ville. Den ledsnade på att fråga och försöka. Enklare att börja kolla på annat.

Låt gärna hästen gå runt på ett nytt ställe och undersöka det.

LIA

Som du själv sa: det är svårt att koncentrera sig på att visa rätt kroppsspråk när man filmar så nästa gång kanske du kan be någon annan filma ist?:idea:

Precis.. lite dumt att jag lade in filmen alls kanske. Ville bara få lite
åsikter om varör hon gör som hon gör,och det har jag fått, jag är förbaskat otydlig helt enkelt. Så nu vet jag det..Tack! Ska tänka på att inte använda smack o dyl för mkt.

Jag tycker det är inte alls dumt att du la in film. Och som du sa Det var hästens raktion du undrade över.

Jag också tycker att folk behöver inte klaga för att du hade en kamera framför dig en gång, för jag har svårt att tre du har det med dig varje gång du är med hästen.

Det är mycket bättre att du vissade filmen än att försöker beskriva det själv. För det är så mycket mer att se på film än mest människor kan beskriva.

Det var modig också, jag vet att man på bukes kan får mycket negetiv svar pga filmen. Men som sagt ovan nu har du mycket att tänka på och lära.:banana: :banana:

Jag också tycker att folk behöver inte klaga för att du hade en kamera framför dig en gång, för jag har svårt att tre du har det med dig varje gång du är med hästen.
Jag tycker precis som du att det är på många sätt positivt att få se en filmsnutt i st f en massa förklaringar i text.
Nackdelen i det här fallet är att hon filmade själv, samtidigt som hon försökte jobba med hästen. Om du har filmat själv, så vet du vilken koncentration det kräver. Det blir liksom inget över till hästen och arbetet med den. Förutom det faktum att kamera framför ansiktet antagligen stör hästens möjligheter att läsa filmaren.

Så filma/fota gärna, men låt någon annan göra det!

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka