Sv: Vad menar hon? *film*
Fint ridhus m pilarerna!
Tycker du verkar otydlig i ditt kroppsspråk. När hon stannar ca 50 sek in i filmen så svajar du från ena sidan till den andra samtidigt som du går fram till henne.
Hon verkar inte förstå vilket håll hon ska åt, vilken gångart (smackar du bara allmänt när hon ska skritta/trava/galoppera), ska hon komma fram till dej, fast det kan hon ju inte iom att du smackar, eller ska du gå fram till henne?
Jag hade också tyckt det var förvirrande...
Tänk på hur du positionerar dej gentemot henne.
Står hon still sådär och du vill att hon ska gå åt höger så gå mot henne mer från vänster och använd ljud (jag brukar göra "klick-ljudet" när dom ska skritta, smacka när dom ska trava och "kyssa" när dom ska galoppera. Och "easy" för att sakta ner o whoa för stop i alla gångarter.)
Medans hon rör sej runt i den gångart du vill så positionera dej lite bakom henne, typ i höjd m svansen, eller om hon behöver mer drivning:längre bak.
Saktar hon av så repetera ljudkommandot. Ska du sakta av el stanna henne så positionerar du dej mer mot huvudet till el längre fram, vilket som behövs, märker man rätt snabbt, kan va olika från dag till dag med... Ska du byta varv i farten (typ rollback) så går du mot huvudet och använder ljudet för den gångart du vill ha.
I början kan man behöva typ longerspö/ veva m rep om inte hästen förstår. Meningen är ju att hon ska gå i den gångart du vill, utan att stanna eller sakta av utan att du behöver smacka o hålla på hela tiden tills, du säger något annat.
Brukar ta max 20-30 min för dom att lära sej.
Ska hon komma till dej: säg ett ord som du lärt henne när hon får göra det och stå still och låt henne komma t dej.
Lycka till!