Vad matar ni era bebisar med?

A

Aghak

Flytta gärna tråd om den ligger fel. Funderade på foder-tråden, men postar här för det är främst er islandshästägare jag ställer frågan till:

Ger ni era hästar något kraftfoder utöver grovfodret? Vad i såna fall, och varför? Ger ni några tillskott, och i sådana fall vad? Ger ni något eksemförebyggande?

Frågar bara då jag är lite nyfiken. Tacksam för svar :)

Sv: Vad matar ni era bebisar med?

Jag har bara gett de hö massor av hö och mineraler så länge de inte gör något.
Så vatten, saltsten,mineraler och hö=) lite morötter och knäckebröd då och då:love:

På sommaren bete mineraler och vatten och salt

ger inge kraftfoder förrens jag påbörjar inridningen

hur ger du mineralerna? jag brukar blanda dem i kraftfodret men om du inte ger nåt sånt, hur gör du då?? :)

Jag ger helst så mkt hö/hösilage så jag inte måste ge kraft. Men iår var höet så dåligt protein i så nu ger vi müsli och lusern hack. Vi öppnade årets första hösilagebal igår och när analysen kommer om en vecka så hoppas jag att värdena är så bra att kraftfodret kan tas bort.

För att vara mer exakt så ger jag
Eggersmann Senior Vital müsli
Eggersmann Zucht müsli (till det digivande stoet)

Dodson & Horrell alfalfa (lusern hackad strå)

Spatthästen får glucosamin/chondroitin

Mängden anpassad efter varje häst baserad på hö-analysen.

Om du menar bebisar som föl så äter fölet oxå lite kraftfoder ur en egen krubba. Annars går hon o äter ur de andras bunkar ;)

Flytta gärna tråd om den ligger fel. Funderade på foder-tråden, men postar här för det är främst er islandshästägare jag ställer frågan till:

Ger ni era hästar något kraftfoder utöver grovfodret? Vad i såna fall, och varför? Ger ni några tillskott, och i sådana fall vad? Ger ni något eksemförebyggande?

Frågar bara då jag är lite nyfiken. Tacksam för svar :)

Fölmamma har på ett väntat sätt börjat tappa i hull (de är uppenbarligen inte skilda åt) och får därför tillskott med en blandning av havre, sojamjöl (ganska mycket soja för proteinet) och korn. Fölis äter lite av detta om hon kommer åt utan att fölmamma puttar undan henne.
Hösilage får de så mycket de äter (ligger rätt mycket kvar i boxen vid utsläpp på morgonen).

De får den när den kommer in för natten i krubban.
Går den på lösdrift tar jag in och ger den=)

Får man tag på skitdåligt hö får man ge luzern eller kraft protein också.

Men har man fritillgång så räcker oftast även ett lågt värde av hö. De äter ju uppemot 30 kilo om dagen om inte mer när det är kallt. Och de har ju bara ett underhållsbehov att täcka så hö brukar gott och väl räcka=)

Hösilage av bra kvalité, gott om protein men lågt med MJ. Lucernpellets (utan soja eller andra tillägg) för de som behöver mer utöver, lite betfor som blandas ut med mineralerna och linfröolja.

Jag ger ALDRIG havre eller korn eller soja eller annat typ muslifoder m fl.

Då jag har en kvot på hösilaget som mer passar hästar i träning så ger vi våra 2 kraftfoder. De delar på box o får lusernpellets (uppblött), lite betfor, mineraler samt Iform tillväxt. Sen har de fri tillgång på hösilaget. Är noga med att inte ge kraftfoder för vuxna hästar så att säga utan bara lättsmälta saker utan för mkt energi. Nu ska de snart ut på lösdrift så då kan det hända att jag ger dem lusernhack som inte fryser om det blir för kallt. Å andra sidan sett har de två aptip som jag bara har skådat hos min welsh cob, en del unghästar. framförallt föl, har lite svårt för o få i sig. Men dessa två är glupska, verkar vara en ärftlig faktor ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 781
Senast: Unhappy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar