Vad måste säljaren berätta?

slant98

Trådstartare
Hej
Vad måste säljaren berätta enligt juridiken. Måste säljaren t ex berätta om hästen snappar luft? Om hästen varit halt de senaste 6 månaderna? Om hästen har soleksem?
 
Måste och måste, håller man tyst om saker blir det mest aktuellt vid en tvist, och då är det tingsrätten som ska bedöma om det var ett fel som redan fanns och huruvida säljaren visste om det… Köper man av näringsidkare har det fram tills nu funnits en presumtion (antagande) att fel upptäckta inom 6 månader fanns redan vid köpet, den ändrades dock lite med uppdateringen av konsumentköplagen 1 maj.

Men även om det finns fel så blir det en bedömning om ifall felen har betydelse. Inom köprätt finns det väldigt lite måsten just för att man vill värna avtalsfriheten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 262
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 176
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 835
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 584
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp