Vad måste ni förbättra i vinter?

Sv: Vad måste ni förbättra i vinter?

Jag behöver öva mer på skänkelvikningar och ökad skritt.

dsc_1633_61355144.jpg

Jag måste själv organisera upp allt nu i vinter, som det är nu kan han allt som han skall kunna på sin nivå (LB) och han gör det bra, väldigt bra!

Fast bara när man gör det var för sig... :p

Nu måste jag börja sätta ihop allt :angel: Jag har ju mest ägnat mig åt hoppningen sedan han kom i augusti och då är allt så enkelt , rida i hoppsadel och rida lätt och tja inte sååå noggrant. Jag har dock alltid varit väldigt noga med övergångarna både uppåt och neråt att han är ifrån innertygeln och uppe på yttertygeln.

Han är en mästare på skänkelvikningar och har överlag väldigt lätt för sidförande och han är jämn och bra i båda varven i trav men vänster galopp är svagare än höger och han vill gärna trilla lite inåt i galoppen så vi får jobba med den så att den kommer ikapp.

Nu håller jag på och rakriktar och tänker manken in -hela tiden och att han verkligen är rak i halsen och linjen till manken när jag ställer honom så att han inte puttar ut halsen lite utåt. Det går väldigt bra och han har blivit betydligt mer lösgjord och rakare nu bara på några dagar med det arbetet. Jag låter honom gå ett par steg åt sidan precis i början innan jag fångar upp med ytterskänkeln bara så att det skall bli lite mjukare och inte fullt så jobbigt för honom.

HA jag måste revidera planen..... Min fantastiska pärla ÄR ju bara helt fantastiskt, efter det här arbetet så är vänstergaloppen jättebra , jag tog diskussionen med honom att inte lägga sig på innerskänkeln i vänstervarvet och den diskussionen har inte uppkommit sedan dess så nu gör inte det mer helt enkelt :) Nu har jag satt ihop allt och tja det tog inte längre tid än såhär tydligen :confused: Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra, han gör bara allt rätt och jag behöver inte korrigera något direkt utan nu skall han väl bara bli starkare och starkare så man kan utveckla lite trav och mellangångarter.

Jag har börjat med den förvända galoppen och det har gått jättebra. Hmmm skänkelvikningar är inga problem i något varv och tja jag vill nog inte kräva mer av honom förrän till våren om jag skall vara helt ärlig. :o

Nu håller jag mig på denna nivån över vintern och bara jobbar på att få upp styrkan, det känns som om han verkligen kommer bli jättefin tills nästa år.

Senast ändrad:

Hej!

Allt, känns som det bästa svaret på din fråga.

Mer specificerat blir det sits, hållning, balans, smidighet, handens placering och inverkan, koordinationen..

Och för att inte vintern ska bli helt hemskt måste helt enkelt det som nog är viktigast in.. Läta mej själv att inte vilja så mycket, för då blir allt fel!

/ lavinia, vill för mycket, blir spänd och stör pållan.. hopplöst..

min fries har lärt sig otroligt mycket detta år. (speciellt i samband när vi äntligen hittade en sadel som passade) så under vintern kommer jag mest låta honom smälta och underhålla det han lärt sig. Vi har klarat våra tävlingsmål iår! och vi hade tänkt köra på samma nivå nästa år.

3 åringen har jag inga mål med ännu. Han är för lite riden för det ännu. Håller fortfarande på att lära känna honom och checka av hur han fungerar. Det enda jag kan säga är att försöka hålla mig kvar i balans på ryggen då han rör sig stort.

Fortsätter mitt eget.

Det jag arbetar med just nu mest, är att stärka ytterligare genom miljoner övergångar och skolor, bland annat, när jag tänkte lite på det. Och rakrikta genom att ha henne stadigare mellan mina skänklar, att inverka lika med dem, kom en bit på väg där tidigare men ´har tappat det igen och vill gärna rakrikta med handen istället. Så det försöker jag låta bli helt nu om jag kan, och enbart koncentrar mej på att ha hästen mellan skänklarna s a s, jag är dålig på att använda vänterskänkeln, och då blir hästen sned direkt eftersom vänster bakben då kommer undan mer. Har fått bakläxa på det här:(

Min vinter kommer gå i galoppens tecken. Pålle har massor med denergi som måste kanaliseras uppåt!
Sedan ska jag göra en ny kür som ska vara klar till vi far till Belgien i april.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 281
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka