Vad måste ni förbättra i vinter?

Sv: Vad måste ni förbättra i vinter?

Du har alltid varit en osedvanligt sympatisk och vettig person! :bump:

Vårt mål är att orka galoppera ett helt varv i ridhuset:angel:
Min lilla bebis tycker det är väldigt jobbigt att få plats. Dock märkte jag stor skillnad igår nä vi var på hoppträning. Rider honom aldrig inomhus annars. Nu orkade han faktiskt få med sig sina långa ben lite bättre än för 3 veckor sedan:D Så det går åt rätt håll. Planen är att han ska få bygga upp sin styrka och kondition här under vintern så vi kan komma ut på lite tävlingar till våren. Någon LB:2 eller liknande borde vi ju kunna kravla oss runt:p

Känns ju väldigt avlägset de dagar man satt och slipade på bytesserier och piruetter...:angel: Visserligen gör ju bebisen bytesserier i skogen när det är läskiga saker på sidorna av vägen:D

Generellt sätt så ska jag bli bättre på att få hästen lösgjord. Speciellt mentalt lösgjord då han lätt blir lite väl het och då för svår.
Travkvaliten i öppnorna har börjat bli bättre, fortsätta att utveckla hans steg där.
serierna ska bli säkrare
Kvaliten i piruettgaloppen ska bli bättre och det ska bli tävlingskvalite på piruetterna i sig. (borde inte va så svårt nu när jag äntligen har lärt mig att ställa till höger)

Tävlingsmässigt så ska vi rida msv b:4-5 på bra procent, så helt enkelt måste jag bli bättre på att tävla!

*KL*

Jag och min Crazz ska jobba på att han ska bära sej bättre i galoppen (ridtravare) och så ska vi kämpa vidare med öppna och sluta , går riktigt bra nu :laugh:
fast första ska vi ta det lite lugnt ett tag (;

I vinter ska jag jobba på:
med ponnyn: försöka förbättra ökningarna i ffa traven, förbereda oss(mig) mentalt för tävlingar
skolhästen: fortsätta stärka han, mkt lösgörande.
Nya hästen (första EGNA ponnyn är mammas): Sätta igång, och rida in mig på henne

Sen ska jag överlag jobba på att inte sitta och titta NER. usch på mig. och inte heller tränga med innerhanden

Och ändå rider du byten? Har ponnyerna det nu för tiden på tävling? Eller du kanske bara säger ponny om din häst :p

Nej då, det är en ponny :D
Jag tränar byten när jag är hemma, men det brukar inte ingå i programmen jag tävlar i. De program för ponny som jag känner till är det bara enkla byten med. ;)

Under vintern skall jag jobba med att forstätta få fram de bra gångarterna som faktiskt finns där någonstans...långt gömda. Det har gått ganska bra nu i höst, men vi får jobba vidare.
Fortfarande vill jag få till ökningarna bättre, traven har förbättras avsevärt men galoppökningarna måste vi jobba på. Det mesta sitter ju egentligen för de klasser vi tävlar och så, det stora jobbet ligger i att få framåtbjudningen att hålla i sig, oavsett träning/tävling - inne eller ute.

*kl*

Min egen häst är ju mammaledig så jag rider numera liten ponny. Målet över vintern med henne är att få henne lydig och på hjälperna så att hennes lilla ryttare klarar av henne. Hon måste också blöi starkare och komma framför skänkeln.

Jag måste bli mycket mycket stadigare i bålen och räta upp mig och faktiskt sitta på röven. Att det ska vara så j-la svårt.

Nu är ju min tant bara 4 år (blir 5) så vi har inte tävlat än, annat än på treårstest och kval till 4-årschampionat.
Men har tänkt ge oss ut till våren och tills dess ska vi:

Stärka galoppen. Hon har blivit himla fin i traven men måste orka bättre i galoppen. Målet är att kunna ändra steglängden lite smått utan att hon bara dööööör :p
Förbättra min sits. Det är lustigt hur man kan förlora sina "sitta-ner-i-trav"-muskler och därmed försämrat hållningen :angel: bara för att man endast ridit unghäst de senaste 1,5-2 åren

*kl*
Jag måste bli mycket mycket stadigare i bålen och räta upp mig och faktiskt sitta på röven. Att det ska vara så j-la svårt.

Jag behöver också verkligen jobba med ovanstående. Hur svårt kan det vara egentligen att sitta på arslet kan man fråga sig!

Mina vedervärdiga händer måste också jobbas med, jag måste bli kvickare och inte ta förhållningar med hela armen. Det hänger iofs ihop lite med bålstabiliteten...

Sedan ska vi slipa på skänkelvikningarna, högerslutan, övergångar, övergångar, övergångar och lite annat smått och gott:D.

Jag glömde hoppningen! Hoppa ska vi göra. Det är så himla bra för dressyren!
Han blir glad och lösgjord och man får så mycket kontroll och tempoväxlingar och annat på köpet.

kl

Jag måste verkligen fokusera på att få min sits mer stabil samt mina hjälper mer kvicka och effektiva. Hästen måste bli mer lyhörd och starkare/mer bärig inför nästa säsong. Ska också snäppa upp svårighetsgraden och kräva mer på alla plan - exakta skolor, tydligare tempoväxlingar, kvickare övergångar etc.

KL
Först och främst ska hästen igång igen efter vila. Vi kommer jobba på kvickheten, stärka och utveckla traven ännu mer, piruetterna och framförallt att han ska bli mer självgående. Lite piaffträning, och vidare jobb medd ettor och tightare saxar kommer ockå finnas med. Jag kommer att jobba vidare på sitsen och ska fortsätta med gym/löpträning som jag kommit igång med igen. Ser fram emot våren!

Allt. :angel:

Nu är jag inte renodlad dressyrryttare, men jag hoppas att det blir en del dressyrtävlingar nästa år.
Pålle har gått med opassande sadel innan vilket har lett till att galoppen ofta är väldigt spänd (hon hoppade typ fram hos förra ägaren) men nu börjar vi få ordning på den.

Jag måste träna på HALTER och avsaktningar. Jag och hästen kommer absolut inte överens om hur halterna ska gå till :p och i avsaktningarna från galopp så känns det som att hon ska dra armarna ur led på mig, så stark/hård blir hon.
Men även det kommer väl med styrkan hoppas jag.
Övergångar överlag är något jag tränar mycket på nu.

Även min sits måste bli mkt bättre. Jag måste bli starkare och mer följsam i mitt säte och bättre på att koordinera hjälperna.
Just nu är det lite "tryck med ytterskänkel och glöm resten" -ridning :p
Jag har lufsat för mycket de senaste åren så jag är i behov av lite hårdträning.

Knapplån.

Först och främst ska vi komma igång efter nuvarande vila. Sedan blir det fokus på rakriktning och ökad samling. Jag måste fokusera ännu mer på bakbenens placering så hon verkligen arbetar liksidigt. Så klart ska vi arbeta med skolorna och enkla byten också men det kommer som ett resultat av att jag placerar bakbenen där de ska vara och ingen annanstans. Dessutom ska vi träna upp effekten av hjälperna stenhårt, hon ska bli ännu mer elektrisk (om jag nu reder ut det). Till sist ska vi lyckas befästa bytena också.

Om jag fortsätter rida 4-åringen så kommer vi arbeta mycket med formning och styrning samt variera steglängden. Jag har bara ridit honom en handfull gånger än så länge och han har vilat en längre period innan så vi får se vart det leder.

Vad måste ni förbättra i vinter?

Tja vad måste jag INTE förbättra i vinter hade nog varit lättare. Typ, ja......
hm....i dressyr alltså.....ja nä kommer inte på nåt. :angel:

Men vad jag måste förbättra mest är bålstabilitet, rakriktning, och det ständiga att inte slarva, att halvhalter ska tas oftare, att dom ska gå igenom, samt övergångarna särskilt galopp - skritt eller galopp halt, som jag har tappat totalt tycker jag medan fokus varit på annat:cool: Och förbättra galoppen, vilket är bra på gång, nu när hon endast ridhästtränas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 281
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka