Vad måste ni förbättra i vinter?

fio

Trådstartare
Nu är ju säsongen slut kan man säga och man får jobba vidare till nästa säsong. Så vad har ni att arbeta på nu under vintern som måste bli bättre? Det kan vara från allt till kanske ryggningar som skänkelvikningarna till slutorna till piruetterna beroende på vart man befinner sig.

Naturligtvis så vill man ju att allt skall bli bättre men man har ju ändå vissa saker som kanske inte når upp till samma kvalite som resten av sitt arbete och som man specifikt måste förbättra till nästa säsong.

Sv: Vad måste ni förbättra i vinter?

Jag måste förbättra min sits, hållningen och hålla ihop händerna, inte ta genom med handen istället för med skänkeln. Jag måste förbättra formen i alla övergångar. Målet är klara förvänd galopp och få högre procent i vårens tävlingar.

Mellan- och ökad trav är väl den enskilda "tävlingskrumelur" som jag absolut tänker förbättra till nästa säsong.
Håller på att lära min kamel att man inte får sluta bjuda framåt i ökningen, nu när han klarar att länga steget tillräckligt.

Det är väl det som är mest relevant för de klasser vi tävlar nu. Traven är under ständig förbättring och förhoppningsvis ska vi kunna visa en trav som ligger närmre våran maxkvalitet även på tävling nästa år.
Skritten skulle även behöva bli bättre, men problemet är att allt funkar så bra det kan hemma men på tävling blir kamel för laddad och får taktinslag osv helt i onödan.

Tänkte även försöka få ordning på bytesserierna, vi har för tillfället lite för dålig säkerhet där, ibland är både treorna och tvåorna klockrena och ibland går absolut inget alls :rofl:

Sen rent generellt ska lösgjordhet och böjning förbättras ffa i högersidan, och då kommer även högerpiruetten att falla helt på plats. Just nu är den minst 1 poäng sämre än vänster.

Bra tråd tycker jag!

Skänkelvikningarna är ett av våra mål. Dom ska sitta en hel snett i genom och vara stadiga.

Sen är högergaloppen nästa mål. Pålle blir gärna överambitiös och tycker att förvänd galopp är absolut roligast :angel:

Jag ska öva massor på rakriktig och styrka på Patrick, få till jämna och säkra byten. Jag själv ska öva mycket på pirutter:p det behöver jag inte bara vända utan öva massor på ingången i den- där är min svagaste punkt i piruetten,

Arro ska också jobba mycket på styrka och övergånger, sakerna har han väldigt lätt för. Så det är nog det som kommer bli första prio. Jag tänkte lägga tid på att träna min egen kondition också genom att ut och springa en 3-4 gånger i veckan. Så fort jag är helt frisk hade jag tänkt börja med det.

Galoppen. Få den mer reglerbar. Vore ju kul om vi kunde börja med byten någon gång i detta livet.
Ökningarna. Kunna visa lika fin mellan/travökning på tävling som hemma.
Fortsätta utveckla traven
Bakdelsvändningar
Förbättra skolorna (mer gest)
Själv bli kvickare i reaktionerna

Jag måste själv organisera upp allt nu i vinter, som det är nu kan han allt som han skall kunna på sin nivå (LB) och han gör det bra, väldigt bra!

Fast bara när man gör det var för sig... :p

Nu måste jag börja sätta ihop allt :angel: Jag har ju mest ägnat mig åt hoppningen sedan han kom i augusti och då är allt så enkelt , rida i hoppsadel och rida lätt och tja inte sååå noggrant. Jag har dock alltid varit väldigt noga med övergångarna både uppåt och neråt att han är ifrån innertygeln och uppe på yttertygeln.

Han är en mästare på skänkelvikningar och har överlag väldigt lätt för sidförande och han är jämn och bra i båda varven i trav men vänster galopp är svagare än höger och han vill gärna trilla lite inåt i galoppen så vi får jobba med den så att den kommer ikapp.

Nu håller jag på och rakriktar och tänker manken in -hela tiden och att han verkligen är rak i halsen och linjen till manken när jag ställer honom så att han inte puttar ut halsen lite utåt. Det går väldigt bra och han har blivit betydligt mer lösgjord och rakare nu bara på några dagar med det arbetet. Jag låter honom gå ett par steg åt sidan precis i början innan jag fångar upp med ytterskänkeln bara så att det skall bli lite mjukare och inte fullt så jobbigt för honom.

Rakriktning o styrka behöver vi jobba på, samt få lite kvickare reaktioner hos matte...
Galoppen behöver bli mer reglerbar också. Det händer dock väldigt mycket med lilla hästen just nu, t.ex. utvecklas galoppen från pass till pass. Förut var den stoooor, men nu har hon börjat bli betydligt starkare o mer stabil i fattningar, det går allt lättare att "rida galoppen" nu.
Men arbetet för oss går ut på grunder, grunder, grunder. Planerar ett par starter till våren i LB, kanske LC. Om vi håller oss friska.

Ponnyn måste bli mera självgående, orka vara aktiv med bakbenen och ryggen hela tiden, bli mera stark i bakkärran dvs. . Så fort jag slutar rida så blir han bekväm av sig och tycker att han heller inte måste anstränga sig så mycket. Väldigt jobbigt... Bakdelsvändningarna har börjat funka nu, men till våren ska dom sitta nästan perfekt. Skänkelvikningarna längs diagonalen måste vi även förbättra, han måste kunna gå på framåt samtidigt som han saxar.
Vissa delar av min sits måste även förbättras, vänsterhanden håller jag typ en meter ovanför högerhanden.
När underlaget tillåter ute i skogen blir det intervallträning och sådant för att förbättra konditionen på honom.
Galoppombyten hoppas jag också på att kunna träna igen och få till vänsterbytet som är det svåraste.
Till vintern ska det nu bli hårdträning så vi sopar banorna när tävlingsterminen börjar igen! :banana:

Tävlar du ponny bland stora hästar?

Min häst behöver lära sig se ett paraply i vinter och matte behöver lära sig hantera temperamentssvängningarna (tokrycken) som lätt uppkommer på tävling.

Utöver att fortsätta låta honom växa ikapp sig själv och på så vis bli med sammansatt (går framåt hela tiden utan direkta insatser från min sida, sen övervuxen ponny) så behöver jag hitta en mycket bättre balans mellan ridning/passivitet. Att våga låta honom gå av sig själv men samtidigt inte tappa bort honom. Det är väl huvudsaken för tävlingsbiten.

Vi satsar på godkända procent i LB nästa år :D

Jag satsar oxå självklart på godkända procent i LB i början av året men min polle har ju inte varit innanför några dressyrstaket än så jag har ingen som helst aning om hur han tänker reagera :D Vad som måste funka där inne är ju att han behåller galoppen, han har en tendens att bryta av till trav när han blir spänd och det gör han ju även inne på hoppbanan men än så länge går det ju att travhoppa de hinder som jag tävlar 1m-110 i ett dressyrprogram har man ju inte råd med sådant.

Vi var ju ute 4 gånger i år (div 2 och en hemmatävling) dock med rätt dåliga resultat procentmässigt, 60 % räknar jag som godkänt. Men übernyttig miljöträning/tävlningsträning för mig som inte tävlat sedan ponnytiden. Det är verkligen inte samma sak som att rida hemma :eek:

Vi borde snarare satsa på att komma igång med hoppningen men det år så mycket svårare. En dressyrträning kan man ju klämma in när som helst man har tid och båda mina dressyrtränare har oftast det när jag är hemma. Hoppning får ju ske när hinder står uppe och det gör de inte på helgerna på min klubb tyvärr.

Jag ska bli bättre på att slappna av i galoppen, jag spänner mig i ryggslutet/höftpartierna och hästen som är jättekänslig kan knappt galoppera. Han vinglar, spänner sig, går i korsgalopp, byter galopp, travar med två ben och galopperar med två, viftar med svansen som om det vore en propeller. Det ser inte så stiligt ut och det blir alltid en 4:a i protokollet om vi råkar ut för något av det där. Men förra veckan hade jag en aha-upplevelse, jag kände hur jag spände mig! Det har jag aldrig gjort förut, så nu var det mycket lättare att slappna av, eller rättare sagt, jag visste hur jag skulle göra för att slappna av. Och galoppen blev hundra gånger bättre. Lite surt att jag blev bortlottad från årets sista tävling precis när galoppen börjat falla på plats.

Jag ska också bli bättre på att rida fram, det ska vara lagom mycket tryck i hästen. För lite och hästen ser tråkig ut, svår att manövrera och vi får ingen mellantrav, för mycket och han sticker i mellangaloppen.

Jag ska bli bättre på skänkelvikningar, ibland blir de fina men oftast sitter jag och spänner mig och hästen är inte tillräckligt framme, vilket resulterar i att han spänner sig och knappt rör sig i sidled. Ska vi tävla LA:1 i vår så vill jag inte skämmas för att jag inte kan rida sidvärts.

Jag ska också bli bättre på att ställa hästen på böjt spår.

Vårens mål är att hamna upp mot 70 % i LB och 60-65 % i LA.

Vi måste jobba med rakriktningen generellt, hon är som en mask ibland och har mycket lätt för böjning och skolor. :o

Däremot har hon INTE lätt för höger sluta i trav, men jag misstänker att allt det där hänger ihop...

Galoppen måste vi även ta tag i, den ska bli mer påverkbar. Har hittills mest fokuserat på själva fattningen.

Målet med 4-åringen (blir 5) till våren/sommaren är att kunna tävla LA så vi ska träna på allt som behövs inför det. Han behöver bli starkare och komma upp lite mer i formen. Sidvärtsrörelser måste befästas ytterligare grunderna är lagda men måste träna mer så att skänkelvikningar tex blir mer tävlingsmässiga. Styrkan behövs också till att få fram riktigt bra mellangångarter osv.

Målet med 6-åringen är att vi ska lära känna varandra ännu mer JAG ska lära mig att rida honom. Måste hitta en ärlig framåtbjudning varje pass och få till mer rundning i bålen men jag tror att mkt faller på plats när jag lärt mig rida honom ordentligt så i dagsläget kan jag inte säga vad hans svagheter är bara MINA :o Jo en sak jag vill ha honom mkt kvickare så det kommer bli mkt träning på snabb reaktion för hjälperna och kvicka fötter :D

Mål för mig själv är att förbättra min sits, bättre bålstabilitet, bättre handställning och även jag bli kvickare i hjälperna inte sitta och mala en endaste gång om inte hästen går fram!

Högsta prio är att få bytena idiotsäkra... Han vill byta före bak, och lite känns det fortfarande som tur när bytena blir rena - ibland funkar de jättebra, men sista tävlingen (MB3) sjabblade vi bort dem totalt, så som sagt hög prio på dem...

Hästen är en 14- årig val, irländsk import, som var ren hopphäst tills han var tio.

Det som jag behöver jobba på (främst) med min pålle:
* Halter
* Övergångar
* Rakriktning
* Galoppen

själv behöver jag komma i gång med konditions- och styrketräning.

Jag gör spinning ungefär 3 ggr i veckan nu a´ 1 timme per gång och så brukar jag lägga in styrketräning på gymet 1 dag i veckan Nu skall jag nämligen bli smaaaaal och extremt vältränad till nästa säsong :)

Vi måste träna styrka i alla avseenden för att han ska orka att alltid vara i ramen, för att jag ska orka rida honom där och för att förhindra fler mentala meltdowns från hans sida. NU går han förvisso helt galet bra så jag hoppas att jag ska kunna behålla det här flowet främst av allt.

När han har bra dagar i ramen så börjar vi känna på och leka med olika rörelser; vi varierar traven fram och tillbaka (samlad, mellan, halvsteg etc.), rider skolor, hans diagonalslutor är mums :d Jag måste fortsätta rida och driva
I galoppen blir det att sätta honom lite mer för att börja känna sig för och galoppslutor också, där behöver jag komma på att inte släppa ut hela yttertygeln.
I det här (just galoppen) behöver jag träna på att tänka att överlivet ska mer tillbaka, inte sluta rida för att det känns bra utan fortsätta för att det INTE ska försvinna. Jag blir lixom lite för ivrig i att han ska gå så bra att jag slutar göra något alls för att förklara det så enkelt som möjligt.
Sen måste jag verkligen ta upp övergångar och avbrott på allvar nu. Enkla bytena måste slipas på, övergången mellan galopp och trav, fattningar från galopp.
På de bra dagarna har vi kommit en bra bit!

Sen kommer de jobbiga dagarna...
De dagar han är mer nervös får vi koncentrera oss BARA på att han ska gå i ramen, då blir det mer basic; gas och broms, höger och vänster, driva driva driva in i ramen.
Men jag tycker vi har kommit in i ett bra upplägg för det gör att passen blir varierande och han verkar må bättre än någonsin och gå bättre än någonsin. Så det blir rena styrketräningspass varvat med basic pass och så långa skrittrundor i skogen.
Det som ligger på prio är också att han ska lära sig att byta under vintern.

Sen är det ju ALLTID sådana där "småsaker";
hörpasseringar
ställningen
hålla ned händerna
mer driv i skänkelvikningarna för bättre gest
eller ja, generellt bättre gest i traven då... :p

Och de här sakerna är ju eg bara "mina" grejer sas, det har inget med hästen att göra men det är ju såna småsaker man kan bli hemmablind och slarva med som egentligen ger jättemycket, t.ex. hörnpasseringar så man får till ställningen och rundar för innerskänkeln och så får man lite hjälp på tävling t.ex.

Gesten i trav är för att jag blir för långsam och blir lite rädd för att alla ska falla isär så jag prinsessrider istället = allting ramlar garanterat isär så jag måste bara ner på arslet och sitta och driva och lösa det så. jag har lättare i galopp, alla har ju sina stötestenar.

Så i det stora hela; driv mer, sitt ner, le mer, rid mer.

Jag är ingen aktiv tävlingsryttare, men hoppas det är ok att jag slänger in några ord i tråden ändå. :o Jag ser nämligen så himla mycket fram emot våren!!! :bump:

Jag ser mest fram emot att få äntra sadeln igen, hoppas kunna göra det i början av feb (1 mån efter förlossning - och ni som fött barn och anser att jag är helt orealistisk: ni kan väl vara tysta och låta mig vara lycklig i min enfald ;)). Jag kommer att behöva jobba med min egen kropp först och främst, antar att den kommer att vara ganska förändrad. Har redan stora planer på långa promenader med barnvagn för att komma igång konditionsmässigt. (Ser framför mig även inslag av jogging, men det kanske är hjärnspöken?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 281
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka