Sv: Vad måste ni förbättra i vinter?
Vi måste träna styrka i alla avseenden för att han ska orka att alltid vara i ramen, för att jag ska orka rida honom där och för att förhindra fler mentala meltdowns från hans sida. NU går han förvisso helt galet bra så jag hoppas att jag ska kunna behålla det här flowet främst av allt.
När han har bra dagar i ramen så börjar vi känna på och leka med olika rörelser; vi varierar traven fram och tillbaka (samlad, mellan, halvsteg etc.), rider skolor, hans diagonalslutor är mums
Jag måste fortsätta rida och driva
I galoppen blir det att sätta honom lite mer för att börja känna sig för och galoppslutor också, där behöver jag komma på att inte släppa ut hela yttertygeln.
I det här (just galoppen) behöver jag träna på att tänka att överlivet ska mer tillbaka, inte sluta rida för att det känns bra utan fortsätta för att det INTE ska försvinna. Jag blir lixom lite för ivrig i att han ska gå så bra att jag slutar göra något alls för att förklara det så enkelt som möjligt.
Sen måste jag verkligen ta upp övergångar och avbrott på allvar nu. Enkla bytena måste slipas på, övergången mellan galopp och trav, fattningar från galopp.
På de bra dagarna har vi kommit en bra bit!
Sen kommer de jobbiga dagarna...
De dagar han är mer nervös får vi koncentrera oss BARA på att han ska gå i ramen, då blir det mer basic; gas och broms, höger och vänster, driva driva driva in i ramen.
Men jag tycker vi har kommit in i ett bra upplägg för det gör att passen blir varierande och han verkar må bättre än någonsin och gå bättre än någonsin. Så det blir rena styrketräningspass varvat med basic pass och så långa skrittrundor i skogen.
Det som ligger på prio är också att han ska lära sig att byta under vintern.
Sen är det ju ALLTID sådana där "småsaker";
hörpasseringar
ställningen
hålla ned händerna
mer driv i skänkelvikningarna för bättre gest
eller ja, generellt bättre gest i traven då...
Och de här sakerna är ju eg bara "mina" grejer sas, det har inget med hästen att göra men det är ju såna småsaker man kan bli hemmablind och slarva med som egentligen ger jättemycket, t.ex. hörnpasseringar så man får till ställningen och rundar för innerskänkeln och så får man lite hjälp på tävling t.ex.
Gesten i trav är för att jag blir för långsam och blir lite rädd för att alla ska falla isär så jag prinsessrider istället = allting ramlar garanterat isär så jag måste bara ner på arslet och sitta och driva och lösa det så. jag har lättare i galopp, alla har ju sina stötestenar.
Så i det stora hela; driv mer, sitt ner, le mer, rid mer.