Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter väldigt intressant, om än tungt. Skriver upp den på listan!Läser, stundtals med tårar i ögonen, Ingrid Hedströms Gick obemärkt förbi. En roman "based on a true story" som det heter. Romanen skildrar, genom ett par olika personer, några mörka årtionden i svensk historia. Där ord som idiot, obildbar och sinnesslö användes om människor och där rashygieniska tankesätt gjorde det ok att ta barn från sina föräldrar och sätta dem på anstalt. De ska inte synas utan helst glömmas bort - och många dog av vanvård. En rejäl skamfläck på folkhemmets vägg.
Författaren har använt autentiskt material och använder fakta som vävs in i handlingen. Den utspelar sig mestadels kring Haggården i Hedemora, en av dåtidens stora vanföreanstalter, och andra platser i Dalarna. Rekommenderas!
Jag läser just nu Legends and Lattes av Travis Baldree för min bokklubb, ytterligare en bok jag aldrig valt att läsa på eget initiativ. Det är en så kallad "cosy fantasy" där liv och död inte står på spel, utan en orc vid namn Viv går i pension och öppnar ett café i en stad där ingen hört talas om kaffe förut.
Hittills är den gullig men inte gripande.
Den har jag i min bokhylla på Storytel!
Läser, stundtals med tårar i ögonen, Ingrid Hedströms Gick obemärkt förbi. En roman "based on a true story" som det heter. Romanen skildrar, genom ett par olika personer, några mörka årtionden i svensk historia. Där ord som idiot, obildbar och sinnesslö användes om människor och där rashygieniska tankesätt gjorde det ok att ta barn från sina föräldrar och sätta dem på anstalt. De ska inte synas utan helst glömmas bort - och många dog av vanvård. En rejäl skamfläck på folkhemmets vägg.
Författaren har använt autentiskt material och använder fakta som vävs in i handlingen. Den utspelar sig mestadels kring Haggården i Hedemora, en av dåtidens stora vanföreanstalter, och andra platser i Dalarna. Rekommenderas!
När jag väl bestämde mig för att prioritera läsningen så gick det snabbt att komma in i boken och snabbt att läsa ut den. En trevlig kriminalroman utan blodiga inslag alls, lite Agatha Christie-känsla. Den utspelar sig på landsbygden i Quebec där en äldre kvinna blivit skjuten med pil och båge och hela byn blir inblandad i utredningen.Jag läser Mörkt motiv av Louise Penny och det är bra men lite segt såhär ca 85 sidor in. Hoppas jag kommer in i den bättre snart.
Jag gillar verkligen hela den serien! Några böcker in i mitten som har en storyline jag verkligen ogillade, men som var trevliga i stort och även den storylinen tog ju slut till slutNär jag väl bestämde mig för att prioritera läsningen så gick det snabbt att komma in i boken och snabbt att läsa ut den. En trevlig kriminalroman utan blodiga inslag alls, lite Agatha Christie-känsla. Den utspelar sig på landsbygden i Quebec där en äldre kvinna blivit skjuten med pil och båge och hela byn blir inblandad i utredningen.
Kul, får se om jag läser fler av demJag gillar verkligen hela den serien! Några böcker in i mitten som har en storyline jag verkligen ogillade, men som var trevliga i stort och även den storylinen tog ju slut till slut
Jag har också läst denna hade svårt att hänga med i alla svängarna, men fortsatte ändå eftersom den fascinerade mig på nåt märkligt vis. Sen blev slutet … ja, läs på!Just nu läser jag Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin. Jag har kommit ungefär halvvägs och just nu upplever jag att den blivit lite halvseg, men tycker ändå mycket om den. Jag har så många påbörjade böcker och är glad över att äntligen ha hittat en att fastna i. Jag har saknat att läsa!
Eller hur? Typ allt jag minns av den i efterhand är att den gjorde mig illamående.Jag har nu läst klart ”Balladen om sångfåglar och ormar” och jag förstår @Ninnurur och jag är inte heller sugen på se filmen (eller är det en serie?).
Det är iofs många år sedan jag läste dem men jag minns inte hungerspelen var så här målande brutala som denna bok. Jag vet knappt hur jag ska beskriva den.