Vad lär man hästen först??

Sv: Vad lär man hästen först??

:rofl: En kompis till mig i Tyskland har en jättefin arab som gör kanonfina serier i varje. Jag var djupt imponerad men hon berättade att det var inga problem att lära honom byta i varje, problemet var att få honom att sluta byta... :crazy:

Själv har jag (sorry, nu går jag ifrån ämnet o hoppas ingen misstycker) stora problem med bytena i varje. Två är inga problem, tre går, vi har fått till fem ibland men sen är det stopp. Antingen tvekar jag efter två o vill kolla att det gick, eller så ger jag fruktansvärt stora yviga märkliga hjälper som gör att häststackaren min studsar över hela ridbanan o fattar nada.. :crazy:

Jag försöker dock lugna ner mig själv med att jag tyckte det var lika svårt i början med treorna, blev jättestressad o tyckte det vore mer lagom att byta i vart 15:tonde eller nått.. :angel:

Nu hade vi lite problem i fyrorna, kom på att jag av någon anledning oftast byter i vart tredje eller annat hemma så när jag skulle rida igenom program o provade fyrorna så valde min häst av gammal vana antagligen att ändå byta i vart tredje. Så nu har vi fått träna fyror ett tag. :smirk:

Byt fram o tillbaka flera ggr. sen tar du 3.
Alltså när det funkar går du vidare.
Den kritiska punkten ligger runt 3-4 st.

Tack! Ska tänka på det! Jag blir oftast för ivrig så när vi klarar 3 blir jag stursk o tänker "va fasen, nu tar vi 15.. hej o hå..." :angel:

Håller med, om hästen arbetar korrekt i piaff och samlar sig ordentligt kommer detta att resultera i att även passagen blir mer balanserad och taktfull iom att hästen då (vid rätt inlärning) har lättare för att "sätta sig". Den ska alltså inte enbart trava runt "med höga ben" utan motorn (rumpa) spelar mycket stor roll även här.
Det ska även vara mycket enklare att utveckla passage ur en piaff.
Man gör som man vill dock, men varför inte göra det som verkar ha bäst förutsättningar för kvalitet!:banana:

Satt och läste TR II dressyr idag för nu ska jag och hästen ut och tävla, uppdatera alla regler som förnyats och så..

upptäckte i TR att passagen beskrevs först (dvs lättare i TR´s ögon) och det fanns fler "allvarliga" fel under rubriken Piaff...

Som jag påpekade innan i mina inlägg var mina Tyska hästar väldigt välridna och hade samlingen i sig och takt.. Passagen kom helt naturligt när vi tränade den men inte piaffen den fick arbetas av chefen innan den befästes..

Men visst man kan börja med att öva "tramp" innan passage för att få samlingen om man så vill, men piaff skulle jag nog inte tro att det är..

Elin

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka