Vad lär man hästen först??

Sv: Vad lär man hästen först??

Vet inte exakt, men är nästan säker på passage (?). För det är ju lättare för en häst att liksom trava med höga steg än att trava med höga steg på stället. Hoppas jag inte säger fel nu :o

Kram Jacquline

Det beror nog lite från häst till häst. Jag vet hästar som har passagen "i sig", dvs de har lätt för att gå i passage och gör det vid mycket samling. Men annars så har jag för mig att man brukar börja med piaff. Min häst kan piaff men inte passage, min kompis ponny kan också piaff men inte passage, en ridskolehäst kan också piaff men inte passage... Så jag tror att man brukar börja med piaff, men nu när jag tänker efter har jag ingen aning :p

Det beror på hästens förutsättningar och vilken ridkonst man utövar.
Jag var beridare i Tyskland på ett internationellt dressyr stall och där lärde vi hästarna passage före piaff.

Vi använde oss gärna en nerförsbacke (lätt sluttande inga klätter backar) och hade en väl skolad häst som verkligen tar alla halvhalter..

piaffen är ofast svårare att lära in pga den måste ha driven fast vara så stilla som möjligt. kräver rejäl styrka av häst och kunskap av ryttaren.

Många av de svenska hästar jag sett som påstår sig kunna piaffera kan i mina ögon inte det pga det saknar helt takt och bakbens aktiviteten är väldigt lite, men långt ifrån alla är så.

:bump:
detta är vad jag fått lära mig, finns lika många "regler" som tränare.. det gäller bara att hitta sin och hästens "gyllene väg"..

Hästar som tas i passage före piaff brukar få problem med piaffen, ja.
Klassiskt skolade hästar sätts i piaff först, sedan passage. Piaffen behöver inte var 9-10 mässig innan passagen påbörjas dock.
Som med alla regler finns det givetvis undantag.
Det sätt du beskriver för att lära in passage var en ny variant..

*kl*

Det där med nerförsbacke. Om jag inte missminner mig så står det någont om att använda nerförsbackar i Kyras bok. men jag kommer inte ihåg i vilket syfte.

Själv använder jag mig av det i ryggningar då och då.

Det känns mer logiskt för mig att få till piaffen någotsånär först och ur den få passagen. Då kan man använda hästens naturliga framåtbjudning, än att genom halvhalter får den till piaff ur en passage.

Som sagt jag påstår inte att jag kommer med det rätta svaret, utan att "så här gjorde vi".

Det var på två pigga hästar med mkt trav vi utbildade så här som hade höga lyft av knä och mkt känsliga som min mästare valde att jobba fr början i en lite sluttande nerförsbacke. Hästen vi jobbade mest med tränade bara piaff med chefen från början tills den befäst det (pga risken att den blir för bakåt, fel, ojämn)

när jag lärde mig att rida dessa två "övningar" fick jag lära mig passagen först, jag tycker helt enkelt att det är "lättare" än piaffen.

jag vet att vissa ryttare börjar ur piaff, men det har inte jag gjort.

Jag tror att de flesta börjar med tramp o vissa kommer inte vidare.

Med min yngre häst så väntade jag inte så länge med att lära in Piaff efter passagen.

Och jag har inte påstått att du har fel i det du skriver, eller kritiserat ditt val av metod.

Skrev bara vad som kändes mest logiskt för mig.

Beror väl lite på hästen. Min häst har dock betydligt mycket lättare att gå i passage än att piaffera även om båda smlingarna går bra. Lärde sig Passage först

Hur blir piaffen när man lärt in passagen först?
Jag är bara nyfiken. Har enbart jobbat en häst på den nivån, och där var det piaff först och passage sedan som gällde.

Jag har sett många hästar som har lätt för passage som har svårigheter att hitta piaffen om de har fått lära sej passage först - de blir för långsamma i takten i piaffen och orkar inte och börjar bredda och/eller gunga från sida till sida. De har svårt att riktigt vinkla sej och hitta takten med bärighet.

Men det är bara vad jag sett. Den hästen jag red hade inte "lätt" för passage, att ta den ur piaffen var en nödvändighet för att det skulle bli annat än samlad trav.

Jag tycker att piaffen är helt ok men det var lite svårt för hästen att lära sig det. Hästen hade väldigt lätt för passagen som sagt och försökte ofta göra det när man bara samlade lite även om den inte var som en äkta passage kanske. Nu blir det jättekonstigt här men hoppas du förstår hur jag menar. Piaffen är OK men hade lite svårt att lära sig. Dock ej "klara" med piaffen ännu.

Det beror på hästen men i de flesta fall tror jag det är bättre att börja med piaffen, finns annars risk att det blir balanstrav istället för passage.

Min egen häst har jättesvårt med piaffen. Inte så konstigt när man ser ut som en damcyckel i exteriören.. :crazy: Men han är ducktig! Och det har tagit en jävla tid o mycket tankeverksamhet från min sida.. :crazy: Fast idag är det helt okej. Han har alltid hafft väldigt bra, jämn tackt men har lite svårt att sätta sig- eller snarare- han får sätta sig som fan för att det ska synas med den exteriören.

Nu för tiden påstår dock åskådare att han sätter sig o piafferar väldigt bra (ja, inte GP mässigt kanske men ändå, det är inte bara tramp), fast jag har ju inte kunnat se det eftersom jag sitter på och har inte hafft möjlighet att sätta upp någon annan som kan fixa det (han är inte helt lättriden). Självkritisk som jag är har jag svårt att tro dem men jag var o red några lektioner för en dressyrdomare som dömmer GP och är internationell kandidat o när han säger att det är bra så får jag väl ändå tro på att det ligger lite sanning i det... ;)

Passagen hade min häst betydligt lättare för, å andra sidan vetesören om han lärt sig det lika fort o lätt om jag inte tränat så länge på piaffen. Tror inte det. Sen gillar han rörelser med lite tryck där han känner sig snygg, o dit hör inte piaffen.. ;)

En annan häst jag hafft under utbildning började jag piaffera mycket tidigt (typ vid 4 års ålder). Hon är mycket välbyggd o hade mycket lätt för piaff, sätter sig som fan, möjligen skulle man önska att hon blev lite snabbare. Hon har bra tackt men blir lätt för långsam. Hon piafferar super, i GP klass, vid ganska tidig ålder.. Men så är det verkligen en superhäst!

Denna häst har inte lärt sig passage än, men det är påbörjat. Hon är dock lite trög (inte som en arabhäst direkt..) så det tar lite tid för henne att fatta. Hon har ju bra trav så ibland ser det ut som passage men det är det inte, hon har inte lärt sig växla över än, merrän enstaka steg. Rider henne dock inte så ofta så jag har inte fått möjlighet att lägga så mycket energi på det.. Känns vettigare att lägga den på min egen guldklimp, även om jag är sugen på att ha en till. Tyvärr räcker inte tiden till.. är svårt nog med en ibland *suck* :crazy:

*spinner vidare*
Just det med sväv/balanstrav istället för passage tycker jag är ett vanligt problem när man tar passage före piaff. Och sedan får man balanstraven i "självförsvar" från hästen när man vill samla upp traven.
Tror det är en styrkesak också, passage är JOBBIGT för hästen, det krävs en hel del styrka. Orkar inte hästen piaffera orkar den sällan med passage, iaf mer än några steg.

En bra passage är i mina ögon det läckraste som finns, speciellt med hästar som älskar att visa upp sig i just passage.

Håller med, passage är underbart! Både att rida och se!! :)

Jag försökte länge lära min passage ur piaff, men det blev inget mer än en framåtgripande piaff (eller framåtgripande tramp om man så vill).

Sen satt jag o läste SB:1 programmet för att få lite nya infallsvinklar, i de flesta program där de introducerar en ny rörelse brukar de lägga den där det i allmänhet är enklast för de flesta hästar att utföra den. I detta programmet kommer passagen direkt ur mellantrav och jag kom in på ett helt annat spår! :idea:

Så jag provade ur min dåvarande mellantrav och insåg att jag red för stora ökningar (vilket jag också fick kritik för förra året, typ 5 på mellantrav- för mycket och 8 på ökad trav..). Det gick lättare att få honom att förstå när jag samlade upp energin från mellantraven. Dock red jag honom ganska mycket mot handen.

Sen har jag hållt på sådär o rida ihop honom med skänkel mot handen men oftast har han bara klarat några steg o sen blir det lite galopp o så några steg till. Min tränare försökte få mig att ta honom mer via sitsen utan hand varpå jag släppte tyglarna helt o red som fan med skänklarna, det gick väl sådär men jag höll ju på att spy så jobbigt det var.. :eek:

Så för ett tag sedan, en dag när jag inte hade några krav på honom, tänkte bara rida igenom lite program.. så gick han över i kadenstrav o jag tryckte fram honom lite med sitsen o så plötsligt gick han bara där - superlätt i handen o utan skänkel - förvisso med en hel del lår o sits o bara svävade!!! :love: O jag kunde rida omkring så (helt andäcktig!) o bara tänkte att wow, det var så här hon menade min tränare!!! :o

Sen provade jag att rida skolor med o jisses vad underbart det var!! Och plötsligt insåg jag vickten av att sitta rätt på innersittben i diagonalslutorna.. Det var också något min tränare tjatat om för åt ena hållet vill jag gärna vika mig lite i sidan. Jag har tyckt att det gått mycket bättre då och för mig själv tänkt att jag skiter i vad hon säger o rider så ändå MEN det gick inte i denna traven, då tappade han balansen.

Hade i dagarna innan tränat mycket barbacka, ett bra sätt att öva upp känslan för grejerna! Svårt med seriebytena bara! Och för att inte tala om passagen!! :eek: Min häst är ju inte så befäst i denna än (och saknar även en del styrka) så man får ju vara som ett jäkla dragspel i midjan för att inte förstöra alltihop när man inte har någon sadel.. men jag tror jag hade mycket hjälp av detta inför detta makalösa ridpass!!

Vilken ritt jag fick!!! Den lever jag på länge! :love:

Kul.
Jag brukar använda det sätet i upptagningarna.
Prova att öka i skolorna men tänk passage =känslan är att det är som Sacks skolor.:o
Hästen svarar jättebra o kommer tillbaka snabbt utan att man behöver ta i den nämnvärt.

Prova att byta i varje barbacka.
Jag törs inte, för jag åker av:eek:

Jo, ur mellantrav/ökad trav kan man ju ta det också, beroende på hästen. Mitt fbl fungerar det inte ALLS på, kommer inte med över ryggen, däremot ur skritt får vi till det bra och sedan fungerar även piaff/passage övergångarna även om han tycker passage är jobbigt. Galopp är hans grej, där är ingenting jobbigt (eehh, jo, vänta på att matte ber en att byta.. och att inse att matte inte ALLTID vill ha bytesserier bara för att hon ber om _ett_ byte och råkade andas också...).
Tycker också det blir svårt att få schwungen ur piaff, blir som du säger mer en framåtgripande piaff än passage, däremot tycker jag det fungerar bra som övning/delmoment inför passage.

Barbacka är nyttigt emellanåt, men med brallvilligt fbl med manke blir det inte så ofta äv någon anledning :angel:

Det gör nog jag med!! :) O så tycker jag synd om hästen, jag flaxar omkring så mycket så han blir helt förvirrad.. :smirk:

Sacks skolor!!! :love: Det är dom jag brukar tänka på! Kul att höra att det finns fler! Han måste fått 10:or på dem, begriper inte att man kan sälja en sånn häst.. :love: En kompis till mig har en häst som är så fin i skolorna att det för tankarna åt Sack!

Jo, jag brukar försöka rida så i diagonalslutorna, frammåt men tänka passage. Går bra åt ena hållet, sämre åt andra.. ;) Sen är det det där med att lyckas rida så på tävling... :crazy: En vacker dag hoppas jag... :crazy:

Jag vet inte vad det är med det här med program för så fort jag sätter mig ner o ska rida igenom ett helt program så blir allt jättemycket sämre.. :mad: Men det ligger nog hos mig snarare än hästen, frågan är bara vad man ska göra åt det!?! :confused:

Känner igen det där med bytena (min är ju arab) :angel: Gjorde en skitdålig tävling i höstas där vi för en gångs skull fixade serebytena, men så råkade jag väl andas eller nått på slutet o så la han till några byten i varje.. till publikens förtjusning.. men inte domarnas.. :(

Min fungerar från båda hållen nu när det gäller passagen (obs, den är ju under konstruktion.. inte fullfjädrad!). Men bäst blir nog om jag trampar honom lite o sen gör en övergång från skritt eller långsam trav. Fast just nu försöker jag rida mer "trav ur passagen" än just passage. Han tappar bjudningen lite om det blir för långsamt, förmodligen för att han inte ricktigt orkar (o tacka fan för det han har ju vilat hela vintern.. 4,5 månad.. :angel: )

En välkommen och oväntat fördel med att han lärde sig passage var att plötsligt fungerade piruetterna i galopp! Men man vänjer sig fort o nu skulle jag önska att de var lite luftigare.. :crazy:

traloppan skrev:
Känner igen det där med bytena (min är ju arab) :angel: Gjorde en skitdålig tävling i höstas där vi för en gångs skull fixade serebytena, men så råkade jag väl andas eller nått på slutet o så la han till några byten i varje.. till publikens förtjusning.. men inte domarnas.. :(

Joo, det känns så bekant! Hade en tränare som höll på att garva ihjäl sig när jag skulle visa vårt problem med seriebyten och hästen (som vanligt) for iväg i en räcka tempibyten. När h*n hämtat sig konstaterade h*n bara att hästen var såå duktig så och skickade upp mig ur sadeln i första bytet och sen så gav jag ju hjälper tills jag hittat balansen igen... Vilka hjälper man ger är ju inte så noga, de betyder GARANTERAT "fortsätt byt"... *sucka*

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka