Sv: Vad lär man hästen först??
Håller med, passage är underbart! Både att rida och se!!
Jag försökte länge lära min passage ur piaff, men det blev inget mer än en framåtgripande piaff (eller framåtgripande tramp om man så vill).
Sen satt jag o läste SB:1 programmet för att få lite nya infallsvinklar, i de flesta program där de introducerar en ny rörelse brukar de lägga den där det i allmänhet är enklast för de flesta hästar att utföra den. I detta programmet kommer passagen direkt ur mellantrav och jag kom in på ett helt annat spår!
Så jag provade ur min dåvarande mellantrav och insåg att jag red för stora ökningar (vilket jag också fick kritik för förra året, typ 5 på mellantrav- för mycket och 8 på ökad trav..). Det gick lättare att få honom att förstå när jag samlade upp energin från mellantraven. Dock red jag honom ganska mycket mot handen.
Sen har jag hållt på sådär o rida ihop honom med skänkel mot handen men oftast har han bara klarat några steg o sen blir det lite galopp o så några steg till. Min tränare försökte få mig att ta honom mer via sitsen utan hand varpå jag släppte tyglarna helt o red som fan med skänklarna, det gick väl sådär men jag höll ju på att spy så jobbigt det var..
Så för ett tag sedan, en dag när jag inte hade några krav på honom, tänkte bara rida igenom lite program.. så gick han över i kadenstrav o jag tryckte fram honom lite med sitsen o så plötsligt gick han bara där - superlätt i handen o utan skänkel - förvisso med en hel del lår o sits o bara svävade!!!
O jag kunde rida omkring så (helt andäcktig!) o bara tänkte att wow, det var så här hon menade min tränare!!!
Sen provade jag att rida skolor med o jisses vad underbart det var!! Och plötsligt insåg jag vickten av att sitta rätt på innersittben i diagonalslutorna.. Det var också något min tränare tjatat om för åt ena hållet vill jag gärna vika mig lite i sidan. Jag har tyckt att det gått mycket bättre då och för mig själv tänkt att jag skiter i vad hon säger o rider så ändå MEN det gick inte i denna traven, då tappade han balansen.
Hade i dagarna innan tränat mycket barbacka, ett bra sätt att öva upp känslan för grejerna! Svårt med seriebytena bara! Och för att inte tala om passagen!!
Min häst är ju inte så befäst i denna än (och saknar även en del styrka) så man får ju vara som ett jäkla dragspel i midjan för att inte förstöra alltihop när man inte har någon sadel.. men jag tror jag hade mycket hjälp av detta inför detta makalösa ridpass!!
Vilken ritt jag fick!!! Den lever jag på länge!