Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

berätta för mig hur du gör då?


Det beror på hästens förutsättningar, var den är i sin fysiska utveckling, sin utbildning, och hur den ser ut i kroppen. Men du utgår ifrån utbildningsskalan: http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling


Med hästen som nämnts i denna tråd skulle jag tömkört på raka spår och tränat övergångar och tempoväxlingar = utmärkt för muskler och balans. Det är också jättebra för att träna lydnad och att den ska vara uppmärksam. Samtidigt lär den sig orden (om den nu inte kan dem redan), sakta av/traaava/halt/skritttta etc etc. Mycket bekvämt när man ska upp på ryggen på den sedan. :)

Jag skulle promenerat och tömkört ute i skogen för att få den att lyfta på hovarna och titta vart den går, upp och ned för backar i SKRITT är jättebra muskeluppbyggande träning. Kan den gå som handhäst - fantastiskt!

Kan den inte så mycket rent ridmässigt så får den ridas in, det vill säga den får sadel, när den är cool med det, kommer en ryttare. När hästen är cool med ryttare och förstår hjälperna för starta-stanna-svänga, så börjar man lära den sidvärts lite försiktigt.

Det finns ingen orsak att hetsa. Den ska muskla om helt och det får ta tid, att jaga runt den på volt sliter bara på benen och ger ingenting vettigt tillbaka. Det viktigaste är att den är taktmässig i alla gångarter. När den kan göra övergångar och tempoväxlingar med stadig takt så är den ofta också ganska mjuk och man kan lösgöra mer med små enkla sidvärtsrörelser, med stoooora böjda spår - ex serpentiner - med små cavallettiserier, etc.

Nu borde det ha gått ett par månader om du har gjort grundarbetet, och du har en travare som mer och mer börja likna en ridhäst. Den är förhoppningsvis taktfast och någorlunda mjuk, den går med kontakt och släpper igenom kroppen. Även om det i början bara i korta sekvenser så är det jättebra! De där sekvenserna blir längre och längre, den orkar med och mer.

Det man ska akta sig för är att hetsa, att binda ned huvudet i någon låtsad "form", att dra runt den på volter som den inte klarar att böjda sig på. Låt det ta lite tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Men bettet rör sig ju inte alls. Hästen är avslappnad och går i en korrekt form! =) Inget tryck nånstans.

Okej men vi verkar ha helt olika uppfattning om varför och hur man ska använda en pessoalonge. Jag anser inte att man ska använda den som nåt typ av hjälpmedel för att lära hästen "dressyr". Typ inridning. Jag använder den som ett muskelbyggande hjälpmedel på en svag/otränad häst (travare) som hjälpmedel för att få hästen att jobba i en form där den sätter muskler så att jag senare kan rida på den. Du verkar inte ha använt den själv eller veta hur man gör med den. Man kan inte bara slänga på den och spänna in på det kortaste och tro att det ska bli bra.
Sen kan man jobba hästen på marken i skritt med tömkörning också. För att lära den dressyren.
Varför tror du att hästen måste spänna sig och knycka med bakbenen? Tvärtom så brukar hästen slappna av och får en bättre balans eftersom den använder sina bakben.
Har du själv provat pessoalonge?
jo en häst kan visst arbeta korrekt utan stöd. Är ju bara bra om hästen hittar sin egen balans när den är otränad och inte tar stöd, speciellt med en travare!
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Jag lovar dig att den otränade travaren inte kan bära sig utan stöd.

En vältränad dressyrhäst kan gå utan stöd EFTER att den tränats i många år. Då är den såpass stark och välbalanserad att den klarar att bära upp sig själv och sin ryttare utan hjälp. Men det är inte samma sak som den omusklade travaren, med eller utan ryttare.

Det enda som händer med pessoan är (som sagt) att vår travare i tråden ramlar runt på en för liten volt då att den inte kan böja sig så mycket i bålen ännu, den får ryck i munnen, och när den försöker älga som den är van så drar det till riktigt ordentligt. Är den snäll och juste kommer den att sänka huvudet och försöka så gott den kan. Men den får inga rättvisa förutsättningar, den får inte hjälp att hitta takt och balans, och nej - pessoan lär inte hästen att bära. Den lär sig bara att dra in nosen.

Vill du försvara pessoan in absurdum så kan jag inte gör någonting åt det. Jag försöker bara ge dig en annan syn på saken.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

"Det finns ingen orsak att hetsa. Den ska muskla om helt och det får ta tid, att jaga runt den på volt sliter bara på benen och ger ingenting vettigt tillbaka. Det viktigaste är att den är taktmässig i alla gångarter. När den kan göra övergångar och tempoväxlingar med stadig takt så är den ofta också ganska mjuk och man kan lösgöra mer med små enkla sidvärtsrörelser, med stoooora böjda spår - ex serpentiner - med små cavallettiserier, etc. "

Är väll ingen som sagt att man ska hetsa? Det känns som att du inte utgår från en travare. För att få en travare att bli taktmässig alla gångarter tar det åratals träning. Vissa kanske aldrig blir det. Det tog nästan över 2 år att få fram galoppen på vårt travsto. Då menar jag en bärig galopp i både höger och vänster. Jag håller med i allt om att göra igångsättningar/tömköra, skogsträning. Jätte bra! Men den kommer ha svårt att lära sig att jobba i ridhästform, den kommer glatt gå med huvet rakt upp, sänkt rygg och släpiga bakben. När du försöker tömköra så lägger hästen sig på bettet och ångar på. Den vet inget annat.
Men en travare som gått på banan går som TS poängterar som en stjärnkikare och har inga som helst referenser till nån klassisk dressyr. En travare har fått lära sig att ligga på bettet tex inte direkt vad vi eftersträvar i klassisk dressyr. Just det som är det svåraste med travare, dom är ofta jätte stumma i munnen och har haft en helt annan inskolning på bett.
En travare måste man "bygga om" från grunden och få lära sig att använda HELT andra muskler. Därför använder jag pessoalonge som ett hjälpmedel och komplement till övrig träning.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Jodå, jag utgår ifrån en travare. Däremot inte från att man ska galoppera på den från start. :) Det är bättre att den hittar sin balans i skritt och trav först, galoppen kommer när den kommer.

Jag tror att du bara fastnat på att försvara pessoan nu. Det är ett "hjälpmedel" som jag inte tar i med tång. Ingen häst blir mjuk och eftergiven av att bli ryckt i. Vill man plocka ned huvudet på dem så finns trevligare varianter, som gouge eller eventuellt chambon, men det går utmärkt att rida dem rätt även utan en massa extrasnören. ;)

De ligger inte på bettet om man inte håller i, min erfarenhet är inte att de är stumma i munnen. Även om det säkerligen finns dem som blivit illa körda. Däremot så är det lite som med galoppörer, kortare tygel=fart.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Har fått hem en travare som ska omskolas. Skolningen är påbörjad, men gammal travare som den är så studerar han stjärnorna...rejält. Jag är inget fan av hjälptyglar och liknande, och undviker dem helst så långt det är möjligt, men nu behöver jag något som får honom att sänka huvudet och börja jobba "som han ska". Vad brukar ni använda? Jag vill ha något som är "snällt", något som inte tvingar ner huvudet, utan något som "visar vägen ner" för honom bara. Något som går att använda både i ridning och longering.

Det första som jag använder är tid och gott om det.
Det andra är en bra och unghästkunning tränare.

Att omskola en travare är inget som är lätt och snabbt. Det tar tid, tålamod och kräver kunskap för att bli bra.

Ang hjälptyglar så skall de användas av en ryttare som kan hantera dem och vet hur de fungerar alt. i samrådan med en tränare som helatiden visar/hjälper/ser att ryttaren gör rätt.
Annars får man en häst som kanske knäpper av, går bakom hand för att den lärt sej att den ska böja på nacken - men som har spänningar, hängmatterygg och eller tappar bakbenen, dvs ingen balans i hästen.

Vilken hjälptygel du SKA använda varierar kraftigt efter vem du frågar - jag tex använder hälst graman om det är jag som skall rida.

Skall jag ge dej ett råd om vilken hjälptygel du skall använda - den du kan hantera.

Sist men inte minst, det finns få saker som är så givande och roliga som att se och känna hur hästen har förstått och lärt sej vad det är vi vill att den skall gör och gör det i balans med positiv inställning! :bump: Lycka till! :)
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Jag vill vara konsekvent i min träning. All min träning syftar till samma mål:

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

som någon nämnde tidigare. Jag tycker bara det är dumt att gå omväg med ett "hjälpmedel" som lär in motsatsen mot det jag vill. Jag vill ha stöd och kommunikation med bettet. Hästen lär sig med Pessoaselen att undandra sig bettets inverkan, vilket är helt motsatsen mot vad jag försöker skola in hästen med. Hästen SKA söka sig till bettet och kommunicera, i det jag lär den.

För mig är Pessoaselen lika ologiskt som att tro att hästen kommer att hoppa bättre om jag rycker den i munnen i språnget. En otränad häst i en Pessoasele kan inte skapa annat än fel spänning i en hästkropp.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Okej men vi får väl vara överens om att vi inte tycker lika då.
Jag tycker pessoalongen är bra och har inte samma uppfattning som er.

Dessutom så verkar ni inte ha nån erfarenhet av den eftersom ni tror att man slänger på den på en helt otränad häst och spänner in för att tvinga hästen till nåt.
Man börjar alltid försiktigt och när man har den löst spänd så är det ganska långt till att det ens tar i hästen. Skillnaden kan vara att en häst går med huvet högt, sänkt rygg och trampar inte under sig till att men en löst spänd pessoa börjar den sakta söka sig lite neråt och märker att om den går med huvet sänkt, lyfter ryggen och börjar arbeta lite med bakbenen. Detta gör man i SKRITT med en ovan häst i ca 5 min. Just för att den ska få lära sig "tänket".

Jag ser inga som helst fel eller obehag med det. Bättre att hästen börjar röra sig rätt och inte går i "travhäst form" i flera månader och till sist börjar få sånna muskler.
När sen hästen blir starkare så ökar man succesivt på med trav -fortf löst spänd sen galopp osv. Och det är inte meningen att man ska tvinga en travare att böja sig på volten, snarare att pessoan ska göra att hästen går rakt. Inte heller att man ska tvinga den att trava och galoppera med inspänning innan den har lärt sig gå i form i skritt.

En travare måste lära om sig allt från början och just med bettet är svårt eftersom dom inte förstår vad vi vill när vi tar i bettet. Det är inte ens som en oinriden häst som aldrig haft bett. Därför tycker jag det bara är bra om hästen får jobba utan att för mkt stöd på bettet i bland. Jobba bettlöst, longera med kapson, använda pessoalonge.

Jag undrar hur många av er som egentligen har provat pessoan och hur många av er som har nån erfarenhet av travare. (själv har vi haft 5 st)
Ni verkar utgå från att man är korkad och tror att man vill tvinga fram nåt.
Vi kan diskutera pessoalonge till oändlighet men nu tycker jag att mina åsikter är framförda och jag tycker pessoalonge är ett bra komplement.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Om det tar "flera månader" att lära in en häst på bettet - då vill jag nog säga att man gör något fel. Jättefel.

Har haft travare, har utbildat travare och provat Pessoa. Jag vet hur hästar funkar, jag vet hur selen funkar. Det är ju inte direkt rymdforskning, om man säger så.

Har heller aldrig haft problem med att travare inte "trampar in under sig" (populär floskel). Mitt problem är att de trampar förbi. Jag vill inte få dem att trampa längre inunder sig, jag vill att de ska bära istället för att skjuta.

Du är väl snarare den som idiotförklarat alla andra - vi fattar ju inte hur selen eller hästar funkar.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Själv är jag nästan helt emot hjälptyglar osv, jag har endast använt mig av bett eller hackamore för att rida in gamla travare.
Travare förstår om man visar dem, det gör alla hästar. Stressade travare tar självklart längre tid på sig.
Jag föreslår att börja försöka få hästen att gå ner i varv. Ta de lugnt, skritta mycket.
Gör gärna mycket markarbete innan du sitter och rider för mkt,
den behöver trotts allt muskler för att orka gå i from rätt som de flesta säger.

Om detta inte fungerar är det väldigt lätt att få dem att förstå vad de ska göra med Hackamore.
De blir oftast lugna osv, därmed kan man byta tillbaka till bett sen när man tror hästen kan ta det
lugnt med bett också. Så gjorde jag och har fungerat på dem alldeles utmärkt.

Självklart är detta mina tips efter min erfarenhet, men det fungerar självklart inte på alla hästar :)
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

halvt knapplån

Noterade just att tråden är lite gammal men vill ändå på nåt sätt påpeka för den/de som argumenterar för att man för att få hästen att arbeta bakifrån i longering bör använda pessoasele, eller att man måste tömköra med tömmen om rumpan:

Det går faktiskt att longera med ickerörliga inspänningar och sätta en rem om rumpan i en longergjord. Precis samma effekt som pessoaselen bortsett från att den omöjligt kan rycka hästen i munnen. Man kan då dessutom reglera trycket runt baken utan att påverka munnen på hästen alls.

Sen finns det ett ovärderligt, oumbärligt hjälpmedel både vid tömkörning och longering som alla bör investera i. En bra longer/tömkörningspisk. Är hästen korrekt tränad vet den att ta pisken som drivning utan att bli stressad. Problemet med brist på drivning bakifrån är hyfsat lättlöst. Driv hästen bakifrån och fram!

Såvida man inte rider med tyglarna fästa i fötterna är att fysiskt koppla ihop hästens mun med bakkärran ingenting man pysslar med inom ridningen. Alltså finns det inga rimliga skäl till att göra det när man longerar heller.
 
Sv: Vad lägger ni på en grön ridtravare?

Jag har en nybliven travarpensionär som inte heller riktigt har koll på var han har skallen.
Jag använder ridvägarna för att han ska hitta själv, tillsammans med mycket lätt tygelkontakt.
Jag rider så små volter som han klarar för resten av kroppen (en rejäl kille på 165cm så han tar plats), byter volt relativt ofta och försöker få honom att flytta bogarna på trevligt sätt, böjer honom i förvänd öppna mot paddockstaketet och vill att han själv ska hitta ett bra ställe att hålla huvudet.
Det fungerar hyfsat. I skritt på vägen börjar han reagera rätt på att jag rör lite på bettet och alltså sänka huvudet och slappna av i nacken.
Enstaka steg på volten går han med huvudet där jag vill att han ska ha det dvs krökt nacke, öronen i höjd med manken ungefär som "remontform".
Jag använder det bett som skickades med honom när jag fick honom. Ett tvådelat med lätt böjd mundel som inte "tältar upp" mot gommen.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 309
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 196
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 335
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp